menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe lang overleven engerlingen zonder gras in sept/okt

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Hallo,
Ik zit met een gigantische engerlingenplaag. Mijn gazon is op bepaalde stukken zodanig aangetast dat herinzaaien de enige oplossing is. Ik ben de graszoden handmatig aan het verwijderen . En 'oogst' intussen alle engerlingen die ik te pakken krijg. Het gaat over honderden. Ik heb nu blote grond, en die zal er twee à drie weken zo liggen tot de tuinaannemer opnieuw inzaait.
Nu is mijn vraag: onvermijdelijk zitten er nog engerlingen in de grond. Zullen die vanzelf afsterven wegen gebrek aan voedsel? Indien niet wat zijn de mogelijke oplossingen in deze situatie?

woensdag 23 september 2020 - 07:48
c j de k

C j de k

Nodig een meute spreeuwen uit en ga eens met die tuinaannemer in gesprek of het niet beter is te wachten met inzaaien tot volgend jaar.
woensdag 23 september 2020 - 21:53
leerling

Leerling

Misschien vind je wat bruikbaars in dit onderzoeksverslag over de bestrijding van engerlingen: https://www.wur.nl/upload_mm/0/b/0/b766a1d0-699f-44de-bc2b-74285fcac949_201203BeheersingvanEngerlingenMaartenPrinsen.pdf
zaterdag 3 oktober 2020 - 19:26
detuinkabouter

Detuinkabouter

Bedankt Leerling,
daar heb ik iets aan.
Groetjes,
De tuinkabouter
dinsdag 6 oktober 2020 - 19:05
PeterC

PeterC

Hallo, Ik zit met een gigantische engerlingenplaag. Mijn gazon is op bepaalde stukken zodanig aangetast dat herinzaaien de enige oplossing is. Ik ben de graszoden handmatig aan het verwijderen . En 'oogst' intussen alle engerlingen die ik te pakken krijg. Het gaat over honderden. Ik heb nu blote grond, en die zal er twee à drie weken zo liggen tot de tuinaannemer opnieuw inzaait. Nu is mijn vraag: onvermijdelijk zitten er nog engerlingen in de grond. Zullen die vanzelf afsterven wegen gebrek aan voedsel? Indien niet wat zijn de mogelijke oplossingen in deze situatie?

Hebben wij ook gehad iets van een jaar geleden. Massa's engerlingen van de rozenkever en van de junikever die samen met de kraaien en de eksters ons hele gazon totaal hebben vernietigd.
Op basis van wat wij ervaren hebben:

Je gazon nu laten herzaaien lijkt me niet ideaal. Het gras groeit nauwelijks nog, de winter komt eraan en de engerlingen graven zich dieper in om aan eventuele vorst te ontkomen en de winter te overleven. Of er nog gras staat of niet zal denk ik weinig uitmaken.

Volgend voorjaar, als de temperaturen weer beginnen te stijgen, zijn de omstandigheden gunstiger. De engerlingen komen terug naar boven op zoek naar voedsel.

Ik heb hier op het forum al enkele keren uitgelegd wat er bij ons werd gedaan.

We hebben het gazon laten heraanleggen door een lokale tuinaannemer die zeer vertrouwd is met de streek. We zitten hier in een droge, zandige streek, een ideale omgeving voor rozenkevers en junikevers, en hun engerlingen komen hier dan ook frequent massaal voor.

Chemisch bestrijden vereist producten die niet meer toegelaten zijn en bovendien alle leven in je bodem vernietigen.
De aannemer heeft de grond zeer intensief mechanisch bewerkt: frezen, frezen en nog frezen. Ik vermoed om zoveel mogelijk engerlingen mechanisch te doden.
En daarna klassiek herzaaid.

We hebben elk jaar nog altijd roze kevers en junikevers, maar zonder dat die een probleem vormen: het gras wordt niet gescalpeerd en de kraaien woelen de grasmat niet om.
woensdag 7 oktober 2020 - 23:52
PeterC

PeterC

Correctie: niet een jaar geleden maar 10 jaar geleden.
woensdag 7 oktober 2020 - 23:54
AD_Kor

AD_Kor

hoe is dit opgelost?
donderdag 24 december 2020 - 07:00
detuinkabouter

Tekst aangepast

Detuinkabouter

Nadat de graszoden verwijderd waren, heb ik zoveel als mogelijk de engerlingen er handmatig uitgehaald.
Daarna heeft een tuinman de grond (leemgrond) gefreesd en gemengd met champveen (afkomstig van Dockx in Mechelen).
Op 15 oktober werd er heringezaaid.
Het resultaat ziet er nu zo uit:

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 25 december 2020 - 16:16
PeterC

PeterC

Dat ziet er lang niet gek uit gezien de late zaaitijd. Maar natuurlijk nu in de winter zijn die engerlingen ook niet actief.
Dus afwachten wat het geeft in het voorjaar.

Wij hebben na 10 jaar nog altijd niet opnieuw last van engerlingen. Dit jaar heb ik maar enkele roze kevers en junikevers opgemerkt.
vrijdag 15 januari 2021 - 20:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon