menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotmaaier

Ga naar meest recente reactie

sadovnik

Sadovnik

Ik wil me een robotmaaier aanschaffen doch zit momenteel met heel wat vragen. Ik vraag me eigenlijk af of het wel gaat lukken. Hier enkele vragen:
- Hoe maait zo een ding rond de bomen? Blijft er altijd wat gras staan tegen de bomen?
- Ik lees dat je een draad moet leggen. Hoe ver mag die van de kant? Ik zou hem niet graag te dicht aan de kant willen, want ik gebruik ook af een toe een kantensnijder (bijv. langs de klinkers) en dit zou de draad kunnen vernielen.
- Hoe zit het met smalle doorgangen? Ik heb namelijk een smalle doorgang van 1 meter (zie tekening). Gaat dat lukken? Kan je de robotmaaier zodanig programmeren dat hij de doorgang moet nemen...of moet dat toevallig gebeuren?
- Belangrijkste vraag is deze van de zones. Op de tekening zie je dat ik onderaan links nog een kleine zone heb. Deze is bereikbaar door de oprit over te steken. Probleem is dat er regelmatig een wagen staat...en deze staat uiteraard niet altijd op dezelfde plaats (dus soms iets meer naar voren of achteren).

Alleszins, met al deze "eisen"...zou het lukken om hier een robotmaaier te laten werken ?
Alvast bedankt voor de hulp !!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 22 september 2020 - 22:27
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Een gedeeltelijk antwoord.

We hebben zelf geen robotmaaier, maar op wandelingen komen we er wel een paar tegen. Wanneer die tegen een wat hoger voorwerp botsen, gaan die even achteruit en zetten dan hun tocht met een lichte graadafwijking verder.

Graag rekening houden met dieren zoals egeltjes. De beschermkap van robotmaaiers komt dikwijls hoger dan 4,5 cm en dat is nefast voor zo'n beestjes. Zie o.a.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/08/natuurpunt-oproep-robotmaaiers/

Liefst dus een model kiezen met een lage beschermkap, dat ook de oppervlakte de baas kan wanneer je het 's nachts niet laat rijden.

Rond bomen groei je best geen gazon, o.w.v. voedsel- en waterconcurrentie.
dinsdag 22 september 2020 - 23:55
detuinkabouter

Detuinkabouter

- ik zorg ervoor dat er nooit gras groeit tot vlak tegen de boom. Zoals leerling zegt, is dat ook voor de boom niet goed. Als er op een afstand van 30 cm tot de boomstam geen gras groeit, dan is het geen probleem voor de automower om het gras tot daar af te rijden. Er zijn dan twee mogelijkheden, ofwel leid je de begrenzingsdraad rond de boom stam. Ofwel laat je de maaier tegen de stam botsen. Je kan bij jonge bomen ook een tuingaas rond de stam van de boom doen, bv. ter bescherming tegen knaagdieren zoals konijnen. Dan bots de maaier tegen dat gas aan. Lieden met de begrenzingsdraad is het best, omdat de automower minder zal botsen. Maar ik heb een aantal laagstamfruitbomen staan, en laat hem er tegen botsen, en heb al jaren geen probleem.
- de afstand van de begrenzingsdraad hangt af van het merk en het model. Bij de Husqvarna Automower weet ik dat je zelf kan instellen, via het instellingspaneel van je robot, hoe ver de robot over de draad moet rijden. Je kan het m.a.w. dus zelf bepalen. Het is meestal rond de 30 cm.
Hier vind je een handleiding van een voorbeeld van een robotmaaier:
https://www.nooitmeergrasmaaien.be/wp-content/uploads/2015/10/Handleiding-Husqvarna-Automower-310-315.pdf
daar zal je veel antwoorden op je vragen vinden.
- smalle doorgangen lukken d.m.v. een begeleidingsdraad
- de laatste vraag ben ik niet zeker. Ik zou het navragen bij een zaak die robotmaaiers verkoopt. De meeste zaken bieden ook de installatie aan, en geven advies over dingen zoals die zones.
woensdag 23 september 2020 - 07:37
Roeli

Roeli

Laat s.v.p. nooit 's nachts maaien. Denk om de nachtdieren. bv. egels.
woensdag 23 september 2020 - 08:15
dries944

Dries944

Kan men ook de hoogte instellen om het gras wat korter of langer te laten? Of is dat maar 1 stand?
woensdag 23 september 2020 - 21:20
leerling

Leerling

Het antwoord op je vraag staat in die handleiding...
woensdag 23 september 2020 - 22:03
detuinkabouter

Detuinkabouter

ja hoor, de maaihoogte kan ingesteld worden.
woensdag 23 september 2020 - 22:13
PeterC

PeterC

Wij hebben een maairobot.
In 2012 hebben we onze eerste maairobot gekocht, een Robomow RL2000.
Alhoewel een beetje luidruchtig was ik best tevreden over de werking van de robot, maar op het eind van vorige zomer bleken zijn voorwiel en 1 van de 3 maaimotoren stuk.
We hebben besloten om een nieuwe te kopen en dat is een Husqvarna Automower 420 geworden.
En ik moet zeggen (en uiteraard zonder reclame te willen maken) dat de Husq beter is dan de Robomow. De grootste voordelen zijn dat je hem gewoon niet hoort, echt superstil, dat hij totaal ongevoelig is voor nat of droog gras, regen deert hem absoluut niet, en dat hij zich nooit vastrijdt, wat de Robomow regelmatig deed. Hij is wel minder goed met lang gras dat hij eerder plat rijdt dan maait en bladeren of takjes op het gazon slingert hij weg terwijl de Robomow die systematisch verpulverde.

Om op je vragen in te gaan:

- Hoe maait zo een ding rond de bomen? Blijft er altijd wat gras staan tegen de bomen?

Tussen de messen en de buitenrand van de maaier is er een afstand van ongeveer 20cm. Die afstand heeft blijkbaar met veiligheid te maken. Kinderen die de machine willen oppakken kunnen dan niet in de messen grijpen. Dus dichter dan 20cm tov een vast obstakel wordt er niet gemaaid. Nu valt dat in de praktijk reuze mee. Binnen die zone van 20cm rond een boomstam groeit het gras toch niet goed. Ik heb dit seizoen nog nooit rond de stammen moeten bijmaaien. Onze bomen zijn wel al redelijk stevige exemplaren, met jonge bomen kan dat anders zijn.

- Ik lees dat je een draad moet leggen. Hoe ver mag die van de kant? Ik zou hem niet graag te dicht aan de kant willen, want ik gebruik ook af een toe een kantensnijder (bijv. langs de klinkers) en dit zou de draad kunnen vernielen.

De afstand van de kant is afhankelijk van wat die kant is. Bij gelijkgrondse klinkerpaden, dus zonder hoogteverschil met het gazon, kan je de draad op een 10cm leggen. De robot rijdt 20cm voorbij de draad en zo blijft er geen grasboord staan. Gras heeft de neiging om plat over het klinkerpad te groeien en daar kan de robot niet aan dus met de kantensnijder moet je dan wel het gras één of twee keer per jaar inkorten.
Bij een muur moet je de draad er een 20cm vanaf leggen. Er blijft een grasrand staan die je regelmatig manueel moet maaien.

- Hoe zit het met smalle doorgangen? Ik heb namelijk een smalle doorgang van 1 meter (zie tekening). Gaat dat lukken? Kan je de robotmaaier zodanig programmeren dat hij de doorgang moet nemen...of moet dat toevallig gebeuren?

De Husq gebruikt een geleidingsdraad die niet aan de rand ligt maar vanuit het laadstation midden door het gazon tot het verste punt gaat. Hij gebruikt die draad om snel de weg terug te vinden naar het laadstation maar ook om te vertrekken. Langs de draad kan je meerdere vertrekpunten programmeren en je kan als een percentage opgeven hoe vaak hij elk van die vertrekpunten moet gebruiken. Daarnaast is het zo dat hij telkens wanneer hij de randdraad tegenkomt omdraait en willekeurig een hoek kiest. Dus het kan zijn dat hij ook toevallig door die smalle doorgang gaat, en het kan ook zijn dat hij wel gestart is voorbij de smalle doorgang maar een kwartier later alweer terug aan de andere kant zit.

- Belangrijkste vraag is deze van de zones. Op de tekening zie je dat ik onderaan links nog een kleine zone heb. Deze is bereikbaar door de oprit over te steken. Probleem is dat er regelmatig een wagen staat...en deze staat uiteraard niet altijd op dezelfde plaats (dus soms iets meer naar voren of achteren).

Je kan de geleidingsdraad en de randdraden op ongeveer 30cm ernaast door de oprit laten lopen. Dan wordt dat voor de robot een smalle doorgang, maar dan moet er een doorgang gevonden worden waar de wagen nooit staat. Het eenvoudigste is om enkel de randdraden door te zetten door de oprit en daarmee de kleine zone af te boorden. Je kan dan de robot afhankelijk van de groei van het gras manueel in die zone brengen en hem daar laten maaien.
Wij hebben zo een kleine zone afgescheiden van de rest van het gazon door een haag en ik los dat daar zo op.
zaterdag 26 september 2020 - 20:29
sadovnik

Sadovnik

Allen,
Fel bedankt voor jullie reacties. Ik ga deze winter eens rustig wat info op het internet doorlezen om dan tegen het voorjaar mijn aankoop te doen.
Nogmaals bedankt
zondag 27 september 2020 - 14:30
PeterC

PeterC

Ik wil nog terugkomen op dat 's nachts niet laten rijden omwille van oa egels die zouden worden overreden.
Ik heb daar mijn twijfels bij.
Zowel de vogels: merels, eksters, houtduiven, turkse tortels, enz als kleinere dieren zoals eekhoorns, of de katten van de buren storen zich helemaal niet aan de robot. Komt die hun kant uit dan gaan ze een paar stapjes opzij en dat is het.
Op mij reageren ze helemaal anders, dan maken ze zich uit de voeten, wat ergens aangeeft dat wij als mens niet zo een goede reputatie hebben in de dierenwereld.
dinsdag 29 september 2020 - 21:24
Roeli

Roeli

Een egel loopt niet weg als er gevaar aan komt. Die rolt zich op. Als je mij niet gelooft, vraag dan maar eens bij de dierenartsen. Gelukkig komt het steeds minder voor omdat de mensen nu gewaarschuwd zijn. Ik heb foto's gezien van gewonde egels en daar wordt je echt niet goed van.
Maar waarom 's nachts, hij kan immers net zo goed overdag maaien. Dan zijn er geen egeltjes.
En andere dieren doen inderdaad wel een stapje aan de kant . Die rollen zich niet op tot een weerloos balletje.
dinsdag 29 september 2020 - 21:51
PeterC

PeterC

Ik zie het. Er zouden in het buitenland gevallen gemeld worden en of er bij ons ook gevallen zijn is niet bekend.
In ieder geval, ik heb nog nooit een gewonde egel gevonden, noch welk ander dier. En we hebben nu toch al ruim 8 jaar een robot.
Er komen bij ons egels voor. Ik hoor er regelmatig één, als het al donker is. Die zoeken hun voedsel onder de hagen en in de borders, niet op het gazon.
Onze robot rijdt niet 's nachts maar wel tot middernacht. Hij rijdt in 4 blokken van 2hr.
Van 07 tot 09, dan 10 tot 12, dan 19 tot 21, tenslotte 22 tot 24.
Het groeiseizoen begint af te lopen en binnenkort zal ik blokken afbouwen en enkel de 2 middenste overhouden tot ik hem, als het gras niet meer groeit, stopzet en opberg voor de winter.
vrijdag 2 oktober 2020 - 19:55
detuinkabouter

Detuinkabouter

Mijn persoonlijke ervaring:
ik heb al meer dan 10 jaar een robotmower (Automower Husqvarna) en nog nooit een dode egel gehad tgv de maaier. Nochtans zijn egels regelmatige bezoekers van of bewoners in mijn tuin.
Als je test met een klein pastiek balletje dan duwt die Automower die verder. Hij rijdt er niet over. Mogelijk zijn er verschillende modellen van robotmaaiers.
Een les die ik wel geleerd heb is, hem niet overdreven frequent te laten rijden, voornamelijk niet 's zomers als het droog is, en het gras sowieso weinig groeit. Want naar mijn ervaring krijg je dan sneller last van een viltlaag.
zaterdag 3 oktober 2020 - 20:47
leerling

Leerling

@PeterC
Ik zie het. Er zouden in het buitenland gevallen gemeld worden en of er bij ons ook gevallen zijn is niet bekend.

Klopt niet. Natuurpunt en Egelwerkgroep Nederland hebben hier een bevraging gedaan bij eigenaars van robotmaaiers. https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuws/2020/robotmaaiers-en-het-gevaar-voor-egels-de-resultaten-van-het-onderzoek
Niet minder dan 659 eigenaars van robotmaaiers vulden de enquête in. Daaruit blijkt dat 1 op 30 eigenaars eens dode of gewonde egels teruggevonden heeft na activiteit van de robotmaaier. Er werd ook navraag gedaan of er ook andere dieren slachtoffer geworden waren van de grasmaaier. Naast egels werden er ook dode kikkers, padden, salamanders, slakken, mollen, muizen en zelfs een Chinese wolhandkrab en een jonge haas gemeld. Uit de bevraging kwam een goed beeld van de meest verkochte merken en bleek dat dode egels niet alleen gemeld worden bij obscure merken die pas op de markt komen en nog kinderziektes moeten wegwerken. Het gaat ook opvallend veel bij eigenaars van toestellen van de marktleider mis, een merk dat prat gaat op de ingebouwde veiligheidsmechanismen. Daaruit blijkt dat de veiligheidsmechanismen van robotmaaiers inderdaad nog niet voldoende zijn om egels te ontzien. Nadat egels door intensivering van landbouwpraktijken zich uit het landbouwgebied hebben moeten terugtrekken en nu vooral in tuinen en parken voorkomen, betekent de razendsnelle opkomst van robotmaaiers - naast verkeer - een nieuwe bedreiging van hun voortbestaan in het huidige habitat dat hen nog rest.


Misschien heb jij (nog) geen probleem. Jammer genoeg kan je vanuit 1 geval niet veralgemenen. (In de logica beschreven als het klassieke probleem van de inductieve redenering.)
zaterdag 3 oktober 2020 - 21:29
leerling

Leerling

@Detuinkabouter
Als je test met een klein pastiek balletje dan duwt die Automower die verder. Hij rijdt er niet over. Mogelijk zijn er verschillende modellen van robotmaaiers.

Een egeltje is geen balletje. Een balletje is sferisch. Een egeltje is dat niet. Het oppervlak van een balletje is (meestal) glad. Dat van een egeltje niet. Je balletje was waarschijnlijk ook lichter dan een egeltje. Als je tegen een egeltje duwt, rolt dat in elk geval niet zomaar verder.
zaterdag 3 oktober 2020 - 21:32
PeterC

PeterC

Klopt niet. Natuurpunt en Egelwerkgroep Nederland hebben hier een bevraging gedaan bij eigenaars van robotmaaiers. https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuws/2020/robotmaaiers-en-het-gevaar-voor-egels-de-resultaten-van-het-onderzoek

Dat is een meer recente referentie die je nu toevoegt.
Natuurlijk, je hebt gelijk. 1 geval mag je niet veralgemenen.
En je hebt ook gelijk dat een opgerolde egel niet kan vergeleken worden met een bal die op het gazon ligt.

Ik heb tot nu maar één spijtige ervaring gehad met een egel, alweer enkele jaren geleden.
Het dier moet 's nachts geprobeerd hebben om te drinken van het zwembad en is er in gevallen en niet meer uitgeraakt. Dus op een morgen lag er een verdronken egel in het zwembad.
maandag 5 oktober 2020 - 20:12
leerling

Leerling

@PeterC
Jammer van die verdronken egel. Het zijn goede zwemmers, maar ze moeten natuurlijk wel uit het zwembad geraken.
Om herhaling te vermijden, misschien heb je wat aan de tips op deze pagina? https://www.natuurpunt.be/nieuws/zo-vermijd-je-dat-dieren-met-dorst-verdrinken-20180724

Mogelijk helpen zelfs al een paar ondiepe waterschalen op het pad dat de egels graag volgen.
maandag 5 oktober 2020 - 23:02
PeterC

PeterC

Als we het zwembad niet zelf gebruiken en dus zeker 's nachts ligt er een isolerend noppenzeil op het water, en ik vermoed dat de egel dacht dat hij daar op kon staan. Niet dus.
Als hij het laddertje had gebruikt kon hij met 1 trapje naar beneden veel dichter tot het waterniveau komen om zonder gevaar te drinken.

Vogels en ook de katten van de buren komen regelmatig drinken aan het zwembad.
Vanop het terras kan ik ze observeren.
De zwaarste vogels zijn de bosduiven. Die gaan altijd omzichtig te werk. Ze landen op de tegels rond het zwembad. Dan zorgvuldig de omgeving afspeuren op mogelijk gevaar. Dan hoppen ze op de rand van het zwembad. Weer opnieuw de omgeving afspeuren en dan springen ze op het zeil. Tussen de wand van het zwembad en de rand van het zeil kunnen ze drinken. Maar na iedere teug opnieuw controleren of er geen gevaar is. Ze zijn iets te zwaar en geleidelijk aan zakt het zeil onder hen weg maar ruim op tijd vliegen ze weer weg.
Grappig om te zien is het als het zeil er niet op ligt. Dan volgen ze dezelfde routine tot ze op de rand van het bad staan. En dan zie je ze hun kopje schuin houden om beter te kunnen zien, naar rechts draaien, naar links en het op een ander punt van de rand opnieuw proberen, opnieuw draaien naar rechts en dan naar links. En dan lijkt er een besef te komen van het zal niet voor vandaag zijn en ze vliegen weer op.
De katten weten heel goed dat het zeil hen niet draagt, die klampen zich met hun achterste klauwen vast in de rand (het is een houten rand) en laten zich langs de wand zakken tot ze kunnen drinken. Die gaan niet verdrinken.
woensdag 7 oktober 2020 - 20:07
PeterC

PeterC

Mijn excuses. Ik ben een beetje ver afgedwaald van het onderwerp.

Terug over de robotmaaier:
Er is één ding waar je met een robotmaaier echt heel goed moet op letten, en dat is dat je nooit tuingereedschap of gereedschap in het algemeen op je gazon laat liggen, en al zeker niet als het om metalen gereedschap gaat zoals harken of schoffels. Hetzelfde geldt voor tuinslangen en watersproeiers. De robot rijdt er zijn messen op kapot. Het is een open deur intrappen maar het is sneller gebeurd dan je denkt.
Nog een probleem is laat me het in het algemeen kindermeubilair voor de kinderen noemen: een trampoline, een voetbalgoal, dat soort dingen. Moeilijk om die af te zekeren.
woensdag 7 oktober 2020 - 20:29
leerling

Leerling

Met excuses aan Sadovnik om verder af te dwalen van het topic, toch even een reactie op PeterC.

Je beschrijving van de dieren die uit je zwembad komen drinken is mooi en laat zien dat je het fijn vindt om ze gade te slaan.
Maar als ik aan een zwembad denk, denk ik ook aan chemische middelen tegen bacterieën, algen e.d. meer. Is dat nog geschikt als drinkwater?

Hier hebben we een paar minivijvertjes, waarin planten groeien, ingegraven en staan er op verschillende plaatsen en hoogtes schotel(tje)s met drinkwater. Die schotel(tje)s worden dagelijks schoongemaakt en weer voorzien van drinkwater.
Het is er een komen en gaan van dieren, zowel om te drinken (o.a. katten, egels, vogels, wespen) als om te badderen (vogels), om zich voort te planten (o.a. libellen), op jacht te gaan of zich te verschuilen (o.a. padden en kikkers).

Als dieren een (gezond) alternatief hebben voor je zwembad, hoeven zij geen risico's te nemen en terwijl jij nog altijd kan genieten van hun bezoek.
woensdag 7 oktober 2020 - 23:13
PeterC

PeterC

Je beschrijving van de dieren die uit je zwembad komen drinken is mooi en laat zien dat je het fijn vindt om ze gade te slaan. Maar als ik aan een zwembad denk, denk ik ook aan chemische middelen tegen bacterieën, algen e.d. meer. Is dat nog geschikt als drinkwater?

Ik vind het boeiend om ze gade te slaan en hun logica te proberen te volgen.

Wat er in het zwembadwater zit is enkele ppm chloor, een 5ppm. Je ruikt het niet en je smaakt het niet. Die enkele ppm volstaat om algengroei tegen te gaan. (overigens: de typische "chloorgeur" die je kent van een zwembad komt niet van chloor op zich maar voornamelijk van de verbindingen die zich vormen met chloor als er in het zwembad geplast wordt)
Naast chloor een kleine hoeveelheid basisch materiaal vb Natriumcarbonaat om het van nature iets te zure regenwater op een neutrale pH te brengen. (ons zwembadwater bestaat voor zeker 70-80% uit regenwater dat er in de loop van de zomer en de winter invalt)

Daar is voor die dieren niet direct risico aan verbonden, voor ons ook niet.

donderdag 8 oktober 2020 - 21:51
sadovnik

Sadovnik

Ondertussen wordt het gras hier nu gemaaid door de robotmaaier . Het is een Husqvarna 310 (met automower connect optie) geworden. Het kleine stukje op de tekening wordt niet gemaaid...dit doe ik nog met mijn oude maaier, en is eigenlijk maar een kleine moeite.
Zeer tevreden over mijn Husqvarna en het gras ziet er perfect uit.
Alleszins, bedankt voor jullie reacties / hulp.

Mvg,
Herman
woensdag 28 juli 2021 - 11:38
PeterC

PeterC

Mooi zo.

Robotmaaiers breken helemaal door, en terecht. Werkt goed, verlost je van het maaien en van het maaisel, en ze doen hun werk in alle rust.
Toen wij in 2012 onze eerste robot kochten had er niemand hier in de buurt zo een toestel. Ondertussen zie ik hier de ene na de andere opduiken.
woensdag 28 juli 2021 - 18:53
Roeli

Roeli

Toch schijnen dierenartsen wel melding te maken van gewonde egels die binnen gebracht worden.
woensdag 28 juli 2021 - 22:30
detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste Roeli, dat kan een terechte opmerking zijn.
Ik denk dat veel leed kan vermeden worden door de robotmaaier overdag te laten rijden, en niet bij valavond, of 's nachts wanneer de egels het meest actief zijn.
vrijdag 30 juli 2021 - 13:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon