menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag Taxus

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Zoals je ziet is de "Taxus - haag " schuin naar boven gesnoeid. Ze gaat open naar boven. Ik zou ze willen goed insnoeien tot in het hout zodanig dat ze recht komt. Onderweg ,als ik naar het werk rij, heb ik bij iemand gezien dat zo'n haag tot tegen de stam ingesnoeid had en die staat nu mooi. Mijn vraag is nu;" Wanneer is het nu de beste periode om dit te doen? Nu ? of in het voorjaar? Bedankt voor het antwoord.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 18 september 2020 - 20:57
Pouketie01

Pouketie01

In principe kunt u het gehele jaar door, wanneer de temperatuur boven het vriespunt ligt, uw taxus snoeien. De ideale periode voor het snoeien van een Taxus betreft de periode van begin mei tot ongeveer half juli. Ook de periode van augustus tot en met september is een goede periode voor het snoeien van uw taxushaag.
zondag 20 september 2020 - 19:26
Boerke

Boerke

OK,bedankt.
zondag 20 september 2020 - 21:43
Carib

Carib

Jouw vraag gaat niet zozeer over het normale snoeien van een taxushaag,maar over het volledig tot op de stam ' terugzetten'.
Dit is bij taxus, anders dan bij andere coniferen, mogelijk. Dit gebeurt veelal in de wintermaanden. Wel wordt aangeraden dit niet voor de hele haag in een keer te doen, maar per kant met een paar jaar ertussen. Dus komende winter de voorkant en dan wachten tot deze volledig hergroeid is en dan pas, dus over een paar jaar, de achterkant. Het duurt echt wel even voordat de haag weer mooi dicht is.
maandag 21 september 2020 - 22:17
Boerke

Boerke

@Carib; Ik wil de haag degelijk rechtzetten tot in het hout. 't Is enkel de voorkant dat ik zou aanpakken. De achterkant is toch zicht op de buren. In de wintermaanden zeg je. Mag het dan vriezen? Op het einde van de wintermaanden? Als de grootste vorst weg is? Toch al bedankt voor uw antwoord.
dinsdag 22 september 2020 - 09:20
Carib

Carib

Ik zou dat zelf op een mooie winterdag in februari doen. Maar wees dus gewaarschuwd: hij groeit echt het eerste jaar nog niet dicht, er zullen het eerste jaar alleen volop nieuwe scheutjes op het oude hout komen.
dinsdag 22 september 2020 - 23:13
Boerke

Boerke

OK, bedankt. Dat het traag zal gaan weet ik. Ik heb dat ergens anders gezien in een tuin. Maar die staat er wel nu mooi bij. Mij was het te doen ;" In welke periode". Dus in februari zoals je schrijft.
woensdag 23 september 2020 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon