menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aanleg prairietuin

KatrienO

KatrienO

We willen graag een deel van ons gazon omvormen tot prairietuin.
Het plan heb ik zelf getekend.
Nu vroeg ik me of we best rechtstreeks in de grasmat planten, dan wel deze eerst afsteken.
Voordeel van in de grasmat planten, naast wat minder werk, is mogelijks minder onkruid.
Met onkruid bedoel ik vnl haagwinde en zevenblad (rijkelijk aanwezig in de wei thuis langs).
Ik heb wel schrik dat ons gras/kruipende boterbloem/klaver sterker is dan de prarieplanten...
Graag advies
maandag 7 september 2020 - 14:53
Tuinprins

Tuinprins

Je zult de grond eerst moeten bewerken door het gras te verwijderen en de grond laten frezen of spitten. Laat je het gazongras gewoon zitten dan levert dat te veel concurrentie op voor de planten. Een prairietuin bestaat in de regel uit kruidachtige vaste planten zoals bijv. Echinacea, Persicaria, Grassen etc. Bij aanplant zijn dat doorgaans nog niet al te grote planten (zeker niet als je het formaat P9 (kleine zwarte potje) gebruikt.

Haagwinde en zevenblad zijn verschrikkelijke onkruiden die zich via de wortels (en soms uitzaai) snel kun verspreiden. Waar je wilt planten moeten de wortels zo veel mogelijk verwijderd worden want als ze eenmaal in de kluit van de planten zitten zijn ze bijna niet meer weg te krijgen. Verder er op letten dat genoemde onkruiden zich vanuit het weiland niet in de tuin kunnen vestigen. In vergelijking met haagwinde en zevenblad zijn kruipende boterbloem en klaver lieflijke onkruiden die relatief makkelijk te verwijderen zijn.

Het belangrijkste advies dat ik je kan geven: de eerste tijd goed wieden, onkruid groeit bijna altijd, ook in de winter. Het is raadzaam de grond te bedekken met een mulchlaag van compost, verteerd blad etc. Dit onderdrukt de onkruiden.

Houdt er verder rekening mee dat een aantal plantensoorten in de prairietuin het moeilijk zal hebben vanwege concurrentie met andere planten. Echinacea en Rudbeckia verdwijnen doorgaans na een paar jaar. Monarda en Phlox krijgen vaak meeldauw in de zomer en moeten op goede humusrijke, niet al te droge grond worden geplant.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 8 september 2020 - 07:09
KatrienO

KatrienO

Dag Tuinprins! Hartelijk bedankt voor je antwoord! Hier kan ik zeker mee verder!
Ik had al ontdekt dat echinea en rudbeckia niet teveel concurrentie aan kunnen????
De sanguisorba daarentegen heeft het op onze grond wel goed naar zijn zin ????
Ik voorzie een grote diversiteit, en dan ontdekken we wel wat hier kan aarden en wat niet ???????
Met jouw tips kan ik al zeker een goede start nemen ????
Merci!!
maandag 14 september 2020 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon