menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine voortuin afgraven tips gezocht

Ga naar meest recente reactie

InRainbows

InRainbows

Hallo allemaal,

Alle tips zijn welkom, want dit is allemaal nieuw voor mij en ik loop volledig vast, merk ik.
Eerder heb ik ook al fijne tips gekregen op dit forum.

Ik heb een kleine voortuin van ongeveer 10m2 die een make-over kan gebruiken. Wens is 3 à 4 grotere struiken planten en een verhoogde border aan de straatkant. Om de struiken heen worteldoek, een laagje aarde met houtsnippers, om onkruid zoveel mogelijk te voorkomen.
We hadden een mooi plan bedacht (dachten we) om handmatig een stuk af te graven en de aarde bij de gemeente aan te bieden, maar het blijkt dat dit niet kan (zoals gezegd, echte beginnelingen ). Ik heb geen flauw idee welke grond er nu in zit, ook niet in hoeverre dit eventueel vervuild zou kunnen zijn en ook niet waarmee. Dus hier loop ik vast. Waar en hoe moet ik de grond nu aanbieden? En moet ik er zand, tuinaarde, potgrond voor in de plaats doen straks?

We hebben geen budget iemand in te huren, en dat zou ik ook een beetje onzinnig vinden, aangezien het zo'n klein tuintje is dat bij ons huurhuis hoort.
Alvast bedankt.
zondag 6 september 2020 - 17:12
Tuinprins

Tuinprins

Ik begrijp een ding niet helemaal:

Het is nu tuin (neem ik aan) dus de huidige planten staan in de volle grond (neem ik aan). Zijn er redenen om aan te nemen dat die grond om de een of andere reden vervuild is met chemicaliën of giftige rotzooi?

In NL heb je in veel gemeente een milieustraat. In mijn woonplaats kun je daar gewoon zwarte grond brengen die je dan in een grote ijzeren container kunt doen. Als jij bij de gemeente hebt geïnformeerd en je bent vaag over de precieze aard van de grond of je neemt het woord vervuiling in de mond dan wordt men aan de andere kant van de lijn achterdochtig en dan krijg je 'nee, niet mogelijk' te horen.

Wat je nu het beste kunt doen is 1 vierkante meter afgraven en kijken hoe de grond is (zwart of geel, of een mengeling van beide) en of er troep (steen, plastic, etc.) in die grond zit. Daarna kunnen we meer advies geven.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 september 2020 - 18:19
InRainbows

InRainbows

Hallo Tuinprins,

Bedankt voor de reactie.
Onze gemeente heeft inderdaad een mileustraat, maar volgende website wordt duidelijk dat zij geen enkele grond aannemen, vervuild of niet.
Ik citeer: 'Let op: je kunt geen aarde, grond of zand storten bij de milieustraten of bij een grofvuilafspraak'.
Er zijn verder absoluut geen gronden om aan te nemen dat het vervuilde grond zou betreffen. Het onkruid en de vaste planten hebben altijd goed gegroeid.
Maar hoe dan ook blijft de vraag wat we met de grond aanmoeten, daar de gemeente deze niet aan wil nemen, schoon of vervuild. De website van de gemeente verwijst door naar 3 bedrijven in de omgeving. We hebben nu een van die bedrijven gemaild en gevraagd wat het zou kunnen kosten om grond af t graven en nieuwe te storten. Volgens de site komt het neer op ongeveer 35 euro per m3.
zondag 6 september 2020 - 19:44
Carib

Carib

Sinds de PFAS-regeling is het afvoeren van tuingrond inderdaad veelal niet zomaar mogelijk. Het afvoeren van grond kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.
Vraag vooraf is waarom je wil gaan afgraven? Je wil gewoon struiken planten en een verhoogde border maken. Dat is toch geen reden om grond weg te halen? Gewoon het onkruid eruit halen, omspitten en compost toevoegen.
Na het planten gewoon de grond afdekken met schors of snippers zonder worteldoek.
zondag 6 september 2020 - 19:57
InRainbows

InRainbows

Hallo Carib,

Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Een hele goede vraag, ja, waarom afgraven? Nou, vooral omdat ik dacht dat dat standaard was, en dat dit zo 'hoort'; een frisse start met verse grond zonder al te veel onkruid. Je kunt wel merken dat ik wat dat betreft echt een beginneling ben.

Er staan nog 2 oude struikjes die we weg moeten halen, verder is er vooral veel onkruid. Maar als we dit kunnen verhelpen door middel van omspitten en houtsnippers, ben ik heel erg blij.
zondag 6 september 2020 - 21:56
InRainbows

InRainbows

En dan nog een vraag over de verhoogde border.
We gaan hem vanaf de bodem af vullen, maar ik weet niet zo goed met welke grond dit moet.
Ik wil in de border eenjarige seizoensplanten zetten, zodat er elk seizoen verse bloeiende planten in staan Verder wil ik ook wat bollen planten.
Wat hebben we nodig? Potgrond, tuinaarde, zand, een combinatie van? Moet er nog extra compost bij?
zondag 6 september 2020 - 22:50
leerling

Leerling

Waarom wil je een verhoogde border?
En wat versta je daaronder?
maandag 7 september 2020 - 00:29
Carib

Carib

Eenjarigen zorgen wel voor kleur in hun groeiseizoen, maar realiseer je ook dat ze veel meer zorg nodig hebben dan vaste planten en heesters. Ze kunnen hun optimale prestaties alleen leveren als ze steeds voldoende water en voeding hebben en ook regelmatig oude bloemen verwijderd worden om zaadvorming te voorkomen.
Een uitgekiende combinatie van vaste planten of kleine heesters kan voor een goede basis zorgen en kan kleur bieden in ieder seizoen. 1 grote pot met eenjarigen die voor extra kleur zorgen is dan altijd nog een extra optie en houdt het intensieve onderhoud dan beperkt.
maandag 7 september 2020 - 15:58
InRainbows

InRainbows

Ik probeer een plaatje toe te voegen van een verhoogde border. Ik hoop dat het lukt.

Ik wil inderdaad toch seizoensbloemen in de border. Dat kost zeker wat meer tijd en moeite, maar dat vind ik niet erg. In de achtertuin hebben we ook een aantal losse bakken en potten met eenjarigen dus de border in de voortuin meenemen in de dagelijkse waterronde is voor mij een kleine moeite. De tuin is ook niet zo groot dus als ik er 5 plantjes in kwijt kan, is het veel, denk ik. Hebben jullie nog tips voor de samenstelling van de grond voor de border?
maandag 7 september 2020 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon