menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidvrije perkjes

Ga naar meest recente reactie

koendehaes15

Koendehaes15

Wij willen in onze grote tuin beginnen met het aanleggen van "onkruidvrije" perkjes. Bedoeling is er planten en sierstenen (gebroken) te combineren met elkaar met liefst zo weinig mogelijk onderhoud (lees onkruid). Welke ondergrond gebruik ik dan voor de sierstenen... volstaat dan enkel worteldoek, of bestaan er betere tips. Het mag wat werk zijn.

Steengrootte 5 a 10 cm

Alvast bedankt
donderdag 3 september 2020 - 18:43
Roeli

Roeli

Optimist
donderdag 3 september 2020 - 21:29
Plantadvies

Plantadvies

Door de grond goed te beplanten heeft onkruid weinig kans. Kijk daarbij naar de grondsoort en de standplaats en je komt een heel eind.
vrijdag 4 september 2020 - 05:13
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n grindbak met hier en daar een plantje vind ik zelf lelijk, is niet mijn idee van een tuin. Als je lang genoeg wacht komt er in een grindtuin ook onkruid op wat dan een verschrikkelijk werk is om te verwijderen, vooral als het een onkruid is als gehoornde klaverzuring (Oxalis corniculata) of paardenbloem.

Trap ook niet in de val van het planten van bodembedekkers met het idee dat je niet hoeft te wieden. Op dit forum komen regelmatig voorbeelden voorbij waarbij het perk met bodembedekkers is vergeven van de onkruiden. Ook als je bodembedekkers plant zul je moeten wieden.

De twee belangrijkste tips die ik je kan geven:

1. dicht planten zodat het onkruid minder kans krijgt
2. het eerste jaar goed bijhouden wat betreft wieden. Dat loont zich. Je hoort en leest vaak dat mensen daar geen tijd of zin in hebben. Tegelijkertijd zitten ze wel uren op social media allerlei infantiele dingen te lezen en te 'liken'. Kwestie van prioriteiten stellen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 september 2020 - 06:16
koendehaes15

Koendehaes15

Goh...mooi of niet is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik dacht zelf aan eerst de grond een paar maand af te dekken, dan aanplanten en de open ruimte voorzien van een laag wit zand, daarop worteldoek en daarop dan de sierstenen (of sms omgekeerd, worteldoek, wit zand, en sierstenen) . Weet echter niet of dat gaat werken. Wieden is niet mijn favoriete bezigheid... tuin is ook 20 are, wat bijna niet bij te houden is. Vergif wil ik niet gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.
vrijdag 4 september 2020 - 10:28
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Vergeet niet dat heel veel onkruid door de lucht komt aanwaaien..
Door vogeltjes en door de wind.
En volgens mij hebben planten ook grond / aarde nodig om te wortelen en te groeien
vrijdag 4 september 2020 - 14:29
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik snap zelf niet zo goed waar de notie vandaan komt dat splittuinen onkruidvrij zijn. Dat zijn ze juist niet, althans niet zonder gif. Er waait inderdaad allerlei onkruidzaad in dat alleen met gif of handmatig wieden te verwijderen is.
Ik heb in een tuingedeelte paden van fijn grind tussen opsluitbanden op worteldoek. Ook daar waait onkruidzaad in dat prima kiemt, maar fijn grind is supereenvoudig te schoffelen of te harken en zo onkruidvrij te houden. Split is vaak grof, moeilijk te belopen en niet te schoffelen of te harken.

Als je weinig onderhoud wil, neem dan enkel een gazon en een robotmaaier. Of grote borders met heesters en een dikke mulchlaag onder de heesters. Af en toe schoffelen en klaar is kees. In onze grote tuin hebben we gras, vaste plantenborders en een grote heesterborder. Behalve een paar uur snoeien in de winter en hier en daar wat zomersnoei en een enkel uurtje schoffelen vraagt deze border geen onderhoud. En mooi om te zien, te ruiken en de fauna heeft er ook wat aan.
vrijdag 4 september 2020 - 15:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Een splittuin zonder gif of javel onderhouden is zeer arbeidsintensief. Als je weinig werk wil maak groot stuk bloemenweide. Één keer maaien in november met bosmaaier en dat is het.
vrijdag 4 september 2020 - 15:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Heel fijn dat je geen vergif wil gebruiken.

Wat wil je bereiken met die laag wit zand?

Wat mij betreft is 'worteldoek' een misleidende naam. Ik heb het één keer gebruikt. Voor mij is het 'doek waar wortels zich tussen de draden weven zodat je ze er nooit meer uit krijgt'. Het doek zelf is ook heel lastig te verwijderen als je er planten in hebt geplant.
Plastic dat nooit meer in mijn tuin komt.

Wat versta je onder 'siersteen'?
Ik heb, naast onkruid, ondertussen ook al wel een container vol steen gewied. Steen vergaat veel langzamer dan ik jaren heb, en blijft - heel letterlijk - opduiken.
De tuin van mijn ouders is steenvrij. Zelf heb ik die luxe nooit gekend.

Net zoals bij Carib werkt mulchen hier het best om de grond onder hagen, struiken en bomen onkruid vrij te houden. Op 1 plaats heb ik de karton+mulch methode gebruikt.
Als mulch gebruik ik vooral kattenkorrels, een mengeling van stro, vlas en hout. Je kan ook grasmaaisel, hakselhout, schors, grove compost ... gebruiken.
Wat onverwachte mulchmaterialen, die langer meegaan, maar nog altijd afbreekbaar zijn, zijn o.a. perzik- en abrikozenstenen, hazelnoten ... Zie bv. https://www.nocciolo.nl/
Wel zorgen dat de laag dik genoeg is, zodat er geen licht aan de bodem kan. Als er veel onkruidzaden in de grond zitten, vormt een laag karton een eerste barrière, maar dan leg je best kortere stukken dakpansgewijs op elkaar, anders sijpelt het hemelwater er maar moeilijk door.

Mulchen helpt ook prima om verdamping tegen te gaan. Dit jaar zijn we door de droogte en de hitte geen planten verloren die we op die manier beschermd hebben, terwijl de meeste planten het toch zonder extra water hebben moeten redden.

Grote voordeel van mulch is dat het vergaat en zo je bodem verrijkt.
Ja, dat betekent dat je het na een tijd terug moet aanvullen. Het betekent ook dat je, als je wat anders wil doen met die plek, geen rekening moet houden met het steen dat daar ligt.

Onze tuin is zo'n 10 are.

Een deel wordt extensief onderhouden.
Er liggen 2 composthopen. Eentje voor snoeihout en herstbladeren, waar vorige winter een egeltje onderdak vond en een winterkoninkje nestelde. Een tweede waar vooral onkruid met zaden terecht komen.
Verder staan er bomen (zomereik, lijsterbes, walnoot, kastanje, kerselaars ...), struiken (hulst, stekelbes, bosbes, aalbes ...) en heel wat andere planten. Het enige wat ik daar doe is invasieve exoten (vooral Robinia pseudoaccasia en Prunus serotina) en lastige onkruiden (vooral bramen en haagwinde) verwijderen en de fruitstruiken met behulp van mulch onkruidvrij houden.
Er liggen steenhopen waar padden en hazelwormen schuilplaatsen vinden.
Zelf vind ik dit het boeiendste stuk van onze tuin, omdat er altijd wel wat nieuws te ontdekken/beleven valt.

Op een ander deel staan vierkantemeterbakken, waar we groenten in telen.
De bakken krijgen voorrang als er weinig tijd is om te wieden.
Tussen de bakken groeien groenten die wat meer ruimte vragen (courgette, pompoen, Nieuw-Zeelandse spinazie) en vaste kruiden. Die doen het ook niet slecht als bodembedekker.

De rest is 'siertuin', waar we ook graag wilde planten inzetten als bodembedekkers. Momenteel zijn dat o.a. wilde postelein, witte dovenetel, bosaardbei, stinkende gouwe, dagkoekoeksbloem, zennegroen, kruipveronica, brunel ... Ze wisselen doorheen het jaar.
Er wordt zeker gewied, maar niet neurotisch elke week elk perkje totaal onkruidvrij. We wonen op Aarde en er zijn maar 24 uur in een dag, waarvan er al een flink deel naar mijn werkgever gaan.

Als je wil genieten van je tuin, werk dan zoveel mogelijk mee met wat die tuin te bieden heeft. Planten die bij je grondsoort horen en die de juiste hoeveelheid licht krijgen, schelen al heel veel werk.

Ik wil je hiermee verleiden om je tuin ook te zien als een stukje waardevolle natuur. Milieu en klimaat hebben tuinen nodig die uit meer bestaan dan een grasveld.
zondag 6 september 2020 - 23:58
leerling

Leerling

P.S. Mochten er nog geen staan: vergeet bomen niet. 1 (grote) boom zou gelijk zijn aan 10 airco's.
Bomen en grotere struiken zijn eigenlijk de eerste dingen die je best plant. De rest van de tuin kan je daaromheen plannen.
maandag 7 september 2020 - 00:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon