menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen planten op grind tussen wortelbegrenzer

Rookie123

Tekst aangepast

Rookie123

In mijn tuin is een deel waar vroeger bamboe stond afgesloten met HDPE wortelbegrenzer (ongeveer 4m x 0.6m), binnen deze begrenzer zit een 40cm grond, en daaronder minstens 40cm grind. Naast de wortelbegrenzer is er geen grind. Nu wil ik graag Japanse esdoorns planten in de zone tussen de wortelbegrenzers. Hoe ver moet ik het grind weggraven? 40cm lijkt me wat weinig ruimte voor de wortels van een boom die toch 2-3m kan worden... Of groeien de wortels wel door het grind?

Bedankt voor alle hulp!
woensdag 2 september 2020 - 17:40
Tuinprins

Tuinprins

Al het grind moet er op de plantplek uit, een laag van 40 cm grind is te dik voor wortels van Japanse esdoorn om daar doorheen te groeien.

Verder: Japanse esdoorns hebben de laatste jaren behoorlijk last van verwelkingsziekte (verticillium). Aan deze ziekte is weinig te doen. Aangezien Japanse esdoorns niet de goedkoopste planten zijn om aan te schaffen is dit iets om goed in het achterhoofd te houden. Ook hebben sommige soorten last van de hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid in de recente zomers. 'Leaf scorch' komt regelmatig voor, met name bij de fijnbladige cultivars.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 september 2020 - 07:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon