menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddestoelen

Pjobse

Pjobse

Het 2e jaar na de aanleg van de grasmat komen er regelmatig paddestoelen voor. Ik lees allerlei advies van maaien tot plukken, dat het geen kwaad kan.

Maar wellicht kan ik hier nog wat tips krijgen. Ze lijken vooral op te komen bij warm en natte weersomstandigheden.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 augustus 2020 - 07:23
Pjobse

Pjobse

2e soort

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 augustus 2020 - 07:23
deHaan

DeHaan

Ik kijk er met plezier naar, en doe er dus ook niets aan.
dinsdag 18 augustus 2020 - 08:43
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Paddenstoelen zijn de bovengrondse uitgroeisel van de zwamvlokken die onder de grond leven. Die zwamvlokken zijn levensnoodzakelijk voor een goed bodemleven, omdat ze een heel groot deel van het 'afval' omzetten in bruikbare voeding voor bomen en planten.
Sommige planten kunnen zelfs niet overleven zonder de juiste zwammen in hun buurt.

Als je de paddenstoelen laat staan, kunnen ze sporen produceren (min of meer vergelijkbaar met zaad) die op hun beurt weer voor meer zwammen zorgen, in jouw tuin of elders.

Paddenstoelen aanraken kan geen kwaad, dus je kinderen kunnen gerust op het gras blijven spelen.
Alleen niet van eten tot je een echte expert bent. Ook niet gekookt/gebakken/gestoomd/...

Laten staan dus, er vooral van genieten - en er mooie foto's van maken.

Op https://www.ivn.nl/2uurnatuur/weetjes vind je alvast wat meer informatie. Er staan op die website ook wat doe-tips.
dinsdag 18 augustus 2020 - 17:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon