menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raad i.v.m. vullen verhoogde plantenbak

Ga naar meest recente reactie

ElienDufron

Tekst aangepast

ElienDufron

Beste mensen,

Ik heb een vraagje betreffende het vullen van onze verhoogde (gemetste) plantenbak > 3m lang - 55cm hoog en 60 cm diep (zie afbeelding in bijlage)

We willen hier uiteraard graag wat planten in planten om onze koer/terras wat meer leven te geven. Nu is onze vraag welk type zand gebruiken we best om de bak mee te vullen. We krijgen heel wat verschillende info waardoor het ons allemaal niet zo duidelijk meer is.

Iemand met kennis van zaken heeft voorgesteld om goede zwarte teelaarde te gebruiken, toen ik hiervoor wilde informeren om aan te kopen bij een toch wel speciaalzaak op gebied van bodemverbeteraars, potgronden, ...etc. wist de man me te vertellen dat teelaarde niet de juiste keuze is in dit geval omdat de ondergrond van de bak zeg maar een tegelvloer is. Men raadde ons aan om Vulkaplus Intensief te gebruiken...Kan iemand met kennis van zaken ons zeggen wat nu eigenlijk de beste optie is.

We willen vooral japans siergras, een japanse hulst en mogelijks iets anders van heesters in de bak plaatsen (iets dat max. 2m hoog wordt).

We appreciëren alle hulp ten zeerste.

Alvast onze dank!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 juli 2020 - 00:02
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Eerst wat vragen. 1.Wiens muur is dat, achter de bak?
2. Windrichting van de bak. 3. Volle zon/halfschaduw/schaduw?

Opmerking: om ervoor te zorgen dat het vocht niet door de muur trekt en ter isolatie is het verstandig de bak te bekleden met noppenfolie. De noppen moeten dan naar buiten gekeerd staan. Uiteraard laat je de bodem vrij.

Is er ergens onderin ruimte gelaten voor afwatering? Da's wel heel belangrijk. Anders staan de planten in een vijver op een regendag. Het genoemde substraat zou ik niet gebruiken. Een laag kleikorrels en dan potgrond/tuinturf/kokospotgrond erin. Genoemde planten nemen niet zo heel veel wortelruimte in beslag.

donderdag 23 juli 2020 - 03:13
ElienDufron

ElienDufron

Dag Satomi,

Hartelijk bedankt voor de reply en de tips.

Om uw vragen te beantwoorden:
1) Het is onze muur (dubbel gemetste scheidingsmuur).
- Niet te zien op de foto omdat het toen nog niet geplaatst was maar over de volledige lengte en hoogte van de plantenbak hebben we tegen de muur een dibont (sandwich plaat met twee aluminium buitenlagen met daartussenin een polyethyleen kernlaag) plaat bevestigd met tec7. Dit om intrekken vocht tegen te gaan. De bak gaan we zeker met noppenfolie bekleden!

2) Windrichting: We hebben een kleine koer (27m2), die eigenlijk volledig ommuurd is (rijwoning)...veel last van wind hebben we hier eigenlijk niet.

3) Zon: in de voormiddag staart de bak in de volle zon...namiddag halfschaduw.

Onderin de bak hebben we koperen buisjes geplaatst voor de afwatering. Getest door water in de bak te zetten en vloeit mooi uit de buisjes.

Dus u raad aan om de bak volledig te vullen met gewone potgrond/tuinturf...gaat dan best wel een dure oplossing zijn, gaat zo'n 0,7 kuub in, even opgezocht en een zak van 20L kost ongeveer 11€....toch een slordige 400€. mmmmm...

Nog een klein vraagje: Moet er tussen de kleikorrels die ik op de bodem leg (is een 5cm hoogte voldoende?) en het zand een zwarte doek (anti worteldoek) komen te liggen zodat de kans niet bestaat dat het zand de waterafvoer buisjes verstopt?

ps: Terwijl ik dit typ zopas een offerte binnengekregen van de vulkaplus intensief > 93€ incl. Btw. Maar op uw aanraden doen we dit beter niet. Mag ik vragen waarom u dit niet aanraad aub?

nogmaals dank voor al uw hulp Satomi!

donderdag 23 juli 2020 - 11:50
Dany

Dany

Dus u raad aan om de bak volledig te vullen met gewone potgrond/tuinturf...gaat dan best wel een dure oplossing zijn, gaat zo'n 0,7 kuub in, even opgezocht en een zak van 20L kost ongeveer 11€....toch een slordige 400€. mmmmm...

Dat is wel heel duur, als je een beetje zoek vind je 70L voor nog geen 10 euro
donderdag 23 juli 2020 - 13:30
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Hallo Ellen,

Allereerst mijn complimenten omdat jullie aan bijna alles hebt gedacht.

Tja, worteldoek zou ik wel doen, ook als je het substraat gebruikt. Je wil ook geen grond noch substraat de boel laten verstoppen. En het is aan te raden om ook onder de kleikorrels dat doek te leggen omdat tussen de grote kleikorrels ook piepklene korreltjes en stukjes zitten die de boel kunnen doen verstoppen.

De bedenkingen tegen het substraat heeft vooral te maken met de zuurgraad van het substraat en de gewenste beplanting. Die zuurgraad ligt nl. vrij hoog, te hoog voor o.a. Ilex crenata (Japanse hulst). Dus je bent beperkt in wat je kan planten. Alle zuurminnende planten kan je vergeten. Niettemin, er blijft genoeg moois over, alleen zal je dus goed moeten kijken naar de behoeften van de planten die je neemt.
Dit is alvast een idee:

https://www.willaert.be/nl/plant/CEANOTHUS+'BURKWOODII'/ceburkwo

De prijs van de potgrond is wel erg hoog bij jullie. Maar ook was ik vergeten te melden dat een flinke hoeveelheid onkruidvrije compost als basis dient voor dat mengsel van potgrond etc. Dat drukt de kosten weer.

Groet, Satomi
donderdag 23 juli 2020 - 14:59
ElienDufron

Tekst aangepast

ElienDufron

Daarjuist eventjes naar de plantenspeciaalzaak geweest om te kijken welke potgronden men had.

Men heeft ons 2 soorten laten zien:
Ecoterra kwaliteitsgrond > terrasplanten & mediterrane planten.
Euro Flora > Universele potgrond.

Geen idee dat het nog niet zo evident is om het geschikte zand te vinden, als complete leek dachten we...bwah we gooien de bak vol met zand en we planten wat we mooi vinden. Nu weten we wel beter

Na wat zoeken heb ik inderdaad de grond aan een goedkopere prijs gevonden (zo'n 13€ voor 70L)

@Satomi: Helaas krijg ik de link niet open maar ik heb de naam ingegeven en inderdaad een mooi voorstel!

Kunnen jullie misschien wat tips geven over welke planten mooi met elkaar te combineren zijn (en niet te duur in aankoop zijn)? Zoals eerder aangehaald willen we er graag een boompje in dat niet te groot wordt (is een japanse mapple boompje een optie?)...Japanse tuinen vinden we altijd zeer mooi, - we willen graag dat rustgevend sfeertje creëren.

Dit vinden we bv. echt knap > geen spek voor onze bek maar een mens mag dromen



donderdag 23 juli 2020 - 18:48
ElienDufron

ElienDufron

Dit dus:

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 juli 2020 - 18:50
ElienDufron
donderdag 23 juli 2020 - 18:50
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Voor een Japanse esdoorn moet de bodem goed water doorlatend, humusrijk en zuur tot neutraal zijn. In dat geval heb je weer meer tuinturf gemengd met bladcompost nodig en wat gewone potgrond.
Maar dan kan dat zeker.Het best neem je er dan een op stam.

Het gras zou bv. Hakonechloa macra kunnen zijn. Zelf heb ik deze cultivar: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plantenencyclopedie/hakonechloa_macra_aureola_-_siergras

Wil je een beetje in de richting van de foto's, dan koop je een niet te grote groenblijvende tuinbonsai voor aan de ene kant en plant je bv. Leptinella potentillina. Daar kunnen dan nog best wat grasjes bij.
donderdag 23 juli 2020 - 23:14
Carib

Carib

De laag kleikorrels wordt vaak geadviseerd, ook in potten, maar sinds een aantal jaren is uit onderzoek gebleken dat dit niet werkt, en soms zelfs negatieve effecten heeft. Deze site legt het helder uit. Helaas zijn er tot nu alleen engelstalige sites over te vinden. https://todayshomeowner.com/garden-myth-putting-gravel-in-pots-and-containers/

Hakonechloa geeft gegarandeerd de gewenste Japanse sfeer en groeit uitstekend in potten. De cv Aureola is een van de mooiste, maar ook Stripe it rich of Naomi zijn mooi gestreept en All gold is effen limegeel. Die laatste verdraagt de minste zon. Wil je een groene, kies dan Nicolas, want die krijgt nog mooiere herfstkleuren.
vrijdag 24 juli 2020 - 15:46
ElienDufron

ElienDufron

Super advies en hulp. Onze oprechte dank!

Als het gevuld is met zand en de plantjes staan erin dan post ik een fotootje.

Deze potgrond gevonden > 6€ voor 80L universele potgrond . PH 5,5 - 6,5. (merkloos zie foto)

Is dit geschikt voor onze bak en de planten die we willen plaatsen (Hakonechloa, japanse esdoorn op stam - rekening houdende met de opmerkingen van Satomi.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 25 juli 2020 - 15:11
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Nee, Ellen. Niet alleen deze potgrond. Daar moet nog extra tuinturf bij en liefst ook wat bladcompost. Per zak potgrond zou ik er een halve zak tuinturf en ongeveer net zoveel bladcompost mee vermengen.

Houd nog wat van het mengsel over, want grond zakt nog na en dan komt het niveau te laag uit. Al moet er nog. 2 á 3 centimeter rand over blijven om water te kunnen geven zonder dat de boel overstroomt.
dinsdag 28 juli 2020 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon