menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon op kleigrond

missMiranda93

MissMiranda93

Goedemorgen,

Afgelopen donderdag hebben we de sleutel van een nieuwbouw woning gekregen, met een zandbak als thuis. De zogenaamde zandbak betreft kleigrond, met stenen en dikke harde brokken.

We zouden graag een grasmat aanleggen van zo'n 20 m2. Nou is het probleem dat het gras morgen al wordt bezorgd, we hebben een massa bestelling geplaatst met een aantal buren. Dit komt (voor ons) iets eerder binnen dan wellicht de bedoeling is.

Nu is de vraag; hoe gaan we het best te werk? De 'zandbak' moet eerst 'bewerkt' worden voor we hier de grasmaten in kunnen leggen. Maar hoe? Wat is de beste aanpak?

Een hovenier geeft aan om de grond te frezen, mest/compost erop, flink sproeien, (egaliseren?), gazon erop en dan goed blijven sproeien.
Op internet lees ik dat je juist niet moet frezen. Wat te doen?

Ik weet dat een goede voorbereiding het halve werk is, maar die tijd hebben we helaas niet heel veel...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
donderdag 4 juni 2020 - 10:04
deHaan

DeHaan

Je hovenier heeft gelijk.
donderdag 4 juni 2020 - 16:28
c j de k

C j de k

Ja goed frezen en liefst zo diep mogelijk en dan niet teveel water erop kleigrond slaat namelijk weer snel dicht . Maar is het wel klei , je spreek eerst over een zandbak met stenen en harde brokken . Die moeten er natuurlijk eerst uit en al heb je niet veel tijd gebruik hem in elk geval goed maar dat geef je zelf ook al aan .
donderdag 4 juni 2020 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon