menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beloopbare bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

Poeseline

Poeseline

Aangezien wij weigeren om onze gazon te besproeien hebben we momenteel een kleine woestijn in de tuin.
We zouden dit willen oplossen door iets anders te planten zoals een bodembedekker. Het probleem is dat we honden hebben en zelf ook vrij veel door de tuin lopen.
Ik ben dus op zoek naar iets dat tegen zon en droogte kan en beloopbaar is. Tot nu toe heeft google mij weinig geholpen.
dinsdag 2 juni 2020 - 14:41
minouke

Minouke

Planten die beloopbaar zijn wilt zeggen dat je er eventjes over kunt lopen maar niet in die mate dat ze gras kunnen vervangen.
dinsdag 2 juni 2020 - 14:48
zuurtje

Zuurtje

…. en niets en niemand kan zonder (een beetje) water...…
Ineke
dinsdag 2 juni 2020 - 15:18
deHaan

DeHaan

Ik vind gras hier toch een hele goed oplossing.
Je moet alleen accepteren dat het geel kan worden, maar zodra er weer regelmatig water valt wordt het vanzelf weer groen.
dinsdag 2 juni 2020 - 18:12
Eryngium

Eryngium

Klavers blijven heel lang groen en kan je veel op wandelen.
woensdag 3 juni 2020 - 20:55
Henk-Willem

Henk-Willem

Er bestaan grasmengsels vermengd met microklaver, maar microklaver is ook los te koop. Heb daar goede ervaringen mee. Deze klaver blijft vrij laag, kan wat beter en langer tegen droogte, en vult de gaten op die het gras laat vallen. Het "gazon" maakt dan ook in barre tijden een meer gesloten en groenere indruk.
woensdag 3 juni 2020 - 23:46
leerling

Leerling

Heel mooi dat jullie ook bewust omgaan met water.

Hier is het gras dat in volle zon staat helemaal verdord. Het kraakt als je er over loopt en ruikt naar hooi.
Waar er genoeg schaduw valt van hagen/struiken/bomen ondervindt het (voorlopig nog) minder problemen.

Ik maak me weinig zorgen in het gras. Vorig jaar is dat na een nattere periode vanzelf weer goed gekomen.
Mochten de plaatsen waar we meer over wandelen ('paadjes' naar zijtuin/garage/vogelbadje/...) het niet redden, dan komt daar in de zomer een pad van houtsnippers.
Voor de rest wil ik 'gras' zoveel mogelijk afbouwen, omdat het voor ons weinig meerwaarde biedt (geen ravottende kinderen of honden) en we met (wat) hogere planten onszelf, dieren en andere planten meer plezier doen.

Ik weet niet hoe groot uw tuin is, maar als de droogte van de voorbije jaren de nieuwe standaard wordt, kan ik alleen maar aanraden om een of meerdere bomen te planten om uzelf en de andere planten van schaduw te voorzien.
Ik las ergens dat 1 boom gelijk is aan 10 airco's. Dat zal dan wel een grotere boom zijn, maar grotere bomen beginnen klein...
donderdag 4 juni 2020 - 01:12
Poeseline

Poeseline

Helaas is het in België amper toegestaan om bomen te planten, zoveel m van de scheidingslijn blijven en je zit al bijna aan de andere kant van de tuin...
We overwegen nu inderdaad om klaver in te zaaien. Met 2 honden in de is het wel meer dan een paar paadjes dat het niet red, namelijk zo ongeveer de helft van de tuin.
donderdag 4 juni 2020 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon