menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag tuinontwerp, wortels verwijderen en onkruid tussen tegels

Ga naar meest recente reactie

InRainbows

InRainbows

Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaren hebben we een voor- en achtertuin. Ik ben gek op tuinieren en ben veel in de tuin te vinden. Maar ik merk dat er ruimte is voor verbetering. Ik heb veel op gevoel gedaan, zonder ervaring. De achtertuin is inmiddels voor het grootste deel naar onze smaak. De voortuin is echter een doorn in mijn oog. De struiken en planten daar bevallen me niet.
Ondanks het plezier wat ik ervaar, merk ik dat ik nog steeds te onervaren ben en er sprake is van onhandigheid. Vandaar dat ik hier om wat advies kom vragen.

Ten eerste ben ik veel tijd kwijt aan het wegwerken van onkruid tussen de tegels van de achtertuin. Er groeit van alles tussen. Ik vind het niet erg onkruid te verwijderen, maar soms ben ik er wel erg lang mee bezig en dat moet toch makkelijker kunnen? Nu lees ik over zilverzand en dat dat zou kunnen helpen? Klopt dit? Zo ja, kan ik dat gewoon uitstrooien over de tegels en ertussen vegen? Of moet ik ander zand hebben? Ik vind het belangrijk dat het milieuvriendelijk is en dat het regenwater nog gewoon kan weglopen.

Ten tweede heb ik in de voortuin verschillende struiken staan die ik op termijn wil verwijderen. Echter zijn de wortels te groot en diep en krijg ik dit met mijn huis tuin en keuken gereedschap niet weg. Er staat een rozenstruik tegen de voordeur aan met dezelfde dikke wortels die ik het liefst weg wil hebben. Hebben jullie tips welk gereedschap ik moet aanschaffen/huren om al deze planten/struiken te kunnen verwijderen?

Ten derde zit ik te tobben over hoe de voortuin in te richten. Ik hou van veel groen en bloemen, maar wil het liefst minder onderhoud dan de achtertuin, omdat de achtertuin mij veel tijd en energie kost (ik ben ook chronisch ziek, dus vandaar). Tegelijk wil ik ook geen tegeltuin. De voortuin ligt op het zuidwesten, dus ik heb veel keuze qua planten. Ik wil geen bomen, wel mooie struiken eventueel. Het liefst ook een vierseizoenentuin.
Kortom, veel wensen, ook wel ideeën, maar geen idee hoe het in te richten en wat verstandig is.
Alvast bedankt voor het lezen en de moeite.

maandag 4 mei 2020 - 22:39
pplakke

Pplakke

Voor onkruid tussen voegen heb je branders en onkruidborstels. Bv dit soort borstels
https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin-en-buitenleven/tuingereedschap/grastrimmers-en-zeisen/bosmaaiers/1594571-texas-equipment-onkruidborstel-ec1400-1400-watt.htm

Het is moeilijk in te schatten hoe groot je planten zijn. Maar bv die rozenstruik. Als je daar begint te graven. En met een bijl en zaag de wortels doorzaagt. Dan komt zo een plant stronk soms wel makkelijker los dan je zou denken.
dinsdag 5 mei 2020 - 14:15
Patattenriek

Patattenriek

@ InRainbows.Paar fotootjes zou het makkelijker maken om suggesties te geven mijn inziens.
dinsdag 5 mei 2020 - 15:43
satomi

Satomi

Wij hebben o.a boomstronken met een diameter van 40 cm eruit weten te halen met een of meer brede spanbande(n). Eerst graven en dan druk op de wortel zetten en met een goede steekschop en of zaag aan de gang gaan. De meesten lagen al snel plat, sommigen waren wat hardnekkiger maar hebben toch het loodje gelegd.
dinsdag 5 mei 2020 - 17:27
InRainbows

InRainbows

@Pplakke: bedankt voor de link naar de onkruidborstel. We hebben een onkruidbrander en wat klein handgereedschap om het onkruid te verwijderen, maar dacht ook eens begrepen te hebben dat het onkruid al gemakkelijker groeit wanneer het zand onder de tegels niet goed is, vandaar mijn vraag wat ik eventueel aan preventie zou kunnen doen.
Wat betreft de rozenstruik is het de moeite het op die manier te proberen. De locatie is vooral onhandig, op een heel klein stukje grond tegen de voordeur aan. Ernaast zit direct het tuinhekje van de buurman.

@Satomi: dank je wel voor het delen van je ervaring. 40cm breed zijn de stronken vermoedelijk niet. Het klinkt alsof het wel te doen moet zijn.

@Patattenriek: ik zal snel eens wat foto's van de voortuin maken. Ik heb berekend dat hij zo'n 10m2 is (3.5m breed x 2.75m diep). En er is naast het looppad naar de deur een klein strookje groen met wat hagen erin (en dus de rozenstruik). Om de tuin staat een hek. De oud bewoner had er oa een hortensia en andere groenblijvende struiken. Er lagen wat tegels en veel steentjes die ik allemaal kwijt wil. Wel wil ik een looppad houden om de ramen te kunnen lappen en te kunnen tuinieren.
Ik twijfel tussen een magnolia en pampas gras, of een aantal verschillende hagen in plaats van het hek. Maar ben dan bang dat de andere planten in het niet belanden. Ik zou alles in de volle grond kunnen zetten of bakken kunnen plaatsen met planten, wat ik ongezelliger vind, maar wat wel meer onderhoudsvrij is. De aarde wil ik het liefst wel afdekken met boomschorssnippers, omdat ik in de achtertuin heb gemerkt dat het veel onkruid tegen houdt. Helaas groeit er daar veel onkruid, omdat de buren alles laten groeien en geen onderhoud plegen aan de tuin. Hierdoor heb ik veel akkerwinde (een ramp), robertskruid en de stinkende gouwe. In de voortuin de gebruikelijke paardenbloemen en klavers.

Ik hoop dat deze informatie wat meer verheldert, voorlopig tot ik wat foto's kan delen.
dinsdag 5 mei 2020 - 23:05
satomi

Satomi

Even een vraag: welke soort Magnolia wil je gaan planten, eventueel?
woensdag 6 mei 2020 - 05:45
pplakke

Pplakke

De gemeente laat hier in de straat om de maand een straatveger passeren. En volgens mij is dat het enige dat je kan doen met milieuvriendelijke methodes. Elke maand het bijhouden. Persoonlijk laat ik men klinkers overwoekeren en maai sommige delen. Het pad naar de voordeur doe ik met onkruidborstel in november. Bij mijn buren is het onkruid vrij maar ene gebruikt glyfosaat en andere gebruikt javel.

Dat is inderdaad onhandig. Dan zal het met beitel en hamer en klein schepje moeten die rozenstruik.
woensdag 6 mei 2020 - 06:06
InRainbows

InRainbows

@Satomi, ik heb nog geen idee wat voor magnolia, eerlijk gezegd. Daar moet ik me even in verdiepen. Heb je tips toevallig?

@Pplakke, dan wordt het inderdaad de beitel, hamer, schep en eventueel de zaag om de stronk weg te krijgen. Het stemt me in ieder geval positief dat het klinkt alsof de meeste stronken met wat huis-, tuin- en keukengereedschap te verwijderen zijn. En dat we niet allerlei mensen/apparaten hoeven in te huren om de voortuin op te knappen
Ik zie het inderdaad absoluut niet zitten om chemische rommel in de tuin te gebruiken, dan maar wat meer werk. De natuur heeft het al moeilijk genoeg.
donderdag 7 mei 2020 - 23:36
satomi

Satomi

Jawel, InRainbows. Neem een stermagnolia, Magnolia stellata. Alle andere Magnolia's worden binnen 6 á 10 jaar veel te groot voor een tuintje van die afmetingen.
vrijdag 8 mei 2020 - 11:49
InRainbows

InRainbows

Satomi, heel erg bedankt voor deze tip; dit ga ik zeker meenemen in het ontwerp. Overigens een prachtige struik als ik het zo zie
zaterdag 9 mei 2020 - 00:03
satomi

Satomi

Dat is het zeker! Er is ook een roze culivar, Magnolia stellata 'Rosea'. Heeft roze knoppen en eenmaal open zijn de bloemen wit.
zaterdag 9 mei 2020 - 03:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon