menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schutting opwaarderen

Ga naar meest recente reactie

Jelleuuh

Jelleuuh

Hallo daar!

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar een goed advies... Als bijlage alvast een foto om duidelijk te maken wat ik wil, hier ga ik:

Wij hebben een lelijke oude schutting staan tussen ons en de buren die we willen opwaarderen met groen zodat de schutting zoveel mogelijk uit het zicht is verdwenen. Ze staat hier en daar ook wat scheef. Zoal veel mensen ben ik beginnen zoeken op klimop, clematis en wilde wingerd maar het grootste nadeel is dat ik ze wintergroen wil (wilde wingerd is dat niet) maar dat ik ook met die boom zit dat tegen de schutting komt en ik wil niet dat er zich daar planten gaan op vasthechten (klimop). Wat clematis betreft weet ik niet zo goed of dit kan beginnen vasthechten op de takken van die boom?

Ik dacht eventueel ook al aan een hangplant waarvoor ik bovenaan de schutting bloembakken kan hangen en die zo zijn bladeren laat vallen maar ook hier vindt ik niet meteen een lange plant (2m) die ook nog eens wintergroen is en de schutting volledig kan bedekken en dus best breed mag worden...

De schutting zelf heeft een lengte van 25 meter maar het probleem speelt zich vooral in het begin af. Verder weg staan er tegen de schutting geen bomen en planten. Ideaal zou zijn dat ik op dit eerste deel iets kan plaatsen dat braaf is voor de bomen en dat ik verderop tegen de schutting klimop ofzo kan zetten, maar dan moet er ook een mooie overgang zijn tussen beide soorten planten en moet ik op tijd die klimop in toom houden natuurlijk, maar ik denk niet dat dit een groot probleem zou zijn..

Ik dacht eventueel ook al aan een zeer smal boompje ofzo dat de hoogte kan bereiken en de schutting bedekt maar ik zou echt smal willen blijven en ik kan ook nergens iets vinden dat aan die normen voldoet...

Dus, beste plantenkenners: wat zijn jullie tips??
Ik ben niet moeilijk: er mogen bloemetjes op komen enzo, Het enige wat het moet zijn is wintergroen en ook veilig voor de bomen en struiken in de buurt

Groetjes
Jelle

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 april 2020 - 07:41
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Klimop is toch prima , je moet het alleen beletten dat het niet in de boom kan groeien en bijtijds bijknippen en zorgen dat het niet over de schutting gaat zo blijf je ook goed bevriend met de buren. Hier en daar een hangende bloembak zou het wat meer opfleuren.
zondag 26 april 2020 - 08:02
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Heb hier ook eenzelfde betonnen afsluiting met klimop laten begroeien is ondertussen al minstens 20 jaar paar keer in het jaar er overheen met elektrische heggenschaar en blijft netjes.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 april 2020 - 08:06
Jelleuuh

Jelleuuh

is er geen gevaar dat die klimop zich vast zal zetten op de takken van de boom? want die boom staat met de takken echt tot tegen de schutting... Want als hij in de takken begint te groeien krijg je dit volgens mij moeilijk weg zonder de boom te beschadigen en ik heb zelf ook geen super groene vingers dus het moet handig zijn ik werk graag in de tuin en heb de voorbije jaren er al veel over geleerd maar ik ben dus een beetje bang van klimop.
De buren zijn alleszins akkoord als ik er klimop zou tegen plaatsen, dat hebben we al eens besproken.
zondag 26 april 2020 - 08:06
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Je moet er je bed niet bijmaken maar nog eens je moet gewoon beletten dat die klimop in de boom gaat groeien, bijtijds bijknippen makkelijk in toom te houden. Desnoods knip je de takken weg van die boom die tegen die afsluiting komt.
zondag 26 april 2020 - 08:14
Patattenriek

Patattenriek

En wil je de takken van de boom niet wegknippen hoef je die klimop op die plaats niet zo hoog te laten groeien toch, mogelijkheden zat.
zondag 26 april 2020 - 08:20
Jelleuuh

Jelleuuh

ik kan hem inderdaad mooi proberen rond de takken van de boom te houden en hem niet zo hoog te laten groeien. dat is geen slecht advies! Thanks!

Omdat ik niet zo goed gekend ben met klimop: heb je enig idee hoe vaak ik de takken zou moeten wegsnoeien per jaar om ze van de takken weg te houden? Ik weet dat je klimop toch 2x per jaar moet snoeien, maar als ik bvb 2 maand niet naar die klimop kijk kan de tak op die tijd misschien wel al te hoog zijn geworden? Het is een schutting die ik enkel zie staan van in mijn tuin en ik wil me uiteraard niet suf lopen elke week in takken wekgnippen.. af en toe is uiteraard wel eens oké
zondag 26 april 2020 - 08:31
Patattenriek

Patattenriek

Klimop zal in de winter niet groeien dus daar ben je al vanaf gewoon elke maand eens gaan kijken en indien nodig bijwerken moet toch lukken? En mocht er al een rank in je boompje gegroeid zijn trek je die gewoon uit. Niks makkelijker en sterker dan klimop als klimplant mijn inziens.
zondag 26 april 2020 - 08:40
LT

LT

Geen tijd of zin om te snoeien....Groen schilderen of laten schilderen...
zondag 26 april 2020 - 08:46
Jelleuuh

Tekst aangepast

Jelleuuh

tijd en zin zeker wel hoor schilderen is geen optie want de schutting zelf staat wat scheef en is hier en daar wat afgebrokkeld al maar zowel wij als de buren zien het niet meteen zitten om ze te vernieuwen (budgetair). dus we hebben besproken dat we er elk iets mee gingen doen en ik dacht daarom aan klimop wat oké was voor hen... we zijn dus vooral op zoek naar iets dat goedkoop is, want anders konden we evengoed de schutting aanpakken...

ik heb gewoon een klein beetje bang van alle verhalen over dat je klimop moeilijk in toom kan houden... maar wss is dat onwetendheid ook hoor. Er mag zeker wat werk aan zijn maar niet elke week natuurlijk. 2x per jaar eens een namiddagje snoeien vind ik niet erg en af en toe eens een takje wegknippen rond die boom ook niet. Ik dacht gewoon dat die klimop zich binnen de kortste keren (2 a 3 weken) in de boom zou gaan vastzetten en ik er niet meer mee weg kan. Maar dat is waarschijnlijk doemdenkend van mij en is niet realistisch als ik er gewoon elk jaar een beetje naar blijf omkijken.
zondag 26 april 2020 - 08:54
Patrikc

Patrikc

Taxus, met 1 keer snoeien per jaar ben je klaar, of 2 keer als je ‘t wat strakker wil.
zondag 26 april 2020 - 09:08
Jelleuuh

Jelleuuh

ben daarnet naar het tuincentrum gereden en op jullie aanraden toch wat klimopplantjes gaan kopen benieuwd wat het gaat geven!

Hebben jullie enig idee hoe sterk de grondwortels worden? Wij hebben onder de grond in de buurt van de wortels namelijk een elektriciteitskabel liggen, maar ik ga er van uit dat die klimop wel rond die kabel zal wortelen hé. De kabel zit verder nog eens in een stevig omhulsels gewikkeld dat je niet zomaar kapot krijgt
zondag 26 april 2020 - 13:19
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Geen probleem de wortels zoeken hun weg wel, plaats genoeg ernaast. Neem eens fotootje als ze geplant zijn altijd leuk. zal een tijdje duren voordat ze zich aan de betonplaten zullen hechten maar gewoon geduld hebben doen ze zeker.
zondag 26 april 2020 - 14:21
Jelleuuh

Tekst aangepast

Jelleuuh

Ik heb er wel geen 5 per meter gezet omdat ze er niet zoveel hadden in de winkel + het is heel lang de schutting. Ben zelf nog niet tot op het einde geraakt dus zal er miss later nog bijzetten, maar op termijn zal hij ook wel naar opzij groeien zeker?? Eens er wat wortels gehecht zou ik miss volgend jaar er nog wat clematis willen tussenzetten om bloemen te maken. En die kan ik dan laten geleiden tussen de takken van de klimop ????
Ik stuur nog een foto van waar ik gestopt ben wegens voorraad op...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 april 2020 - 15:58
Jelleuuh

Jelleuuh

Foto 2

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 26 april 2020 - 15:59
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

Is prima zo zijn redelijk mooie planten en dat groeit zo ook toe hoor alleen duurt het wat langer.
Mocht je iemand kennen die klimop staan heeft je kan er heel makkelijk zelf plantjes van nemen wortelt heel makkelijk en zijn kosten gespaard. Clematis zou ik er niet laten tussen groeien want als de klimop moet gesnoeid worden zit je met problemen om de bloemen te vrijwaren. Zal alleszins veel mooier zijn met die klimop dan die lelijke betonplaten.
zondag 26 april 2020 - 16:49
Patattenriek

Patattenriek

Nog een bijkomende tip, ranken die langs de grond gegroeid zijn kan je eventueel afknippen en ook aanplanten.
zondag 26 april 2020 - 16:57
Jelleuuh

Jelleuuh

Clematis wordt anders wel vaak tussen klimop gezet, toch?
al heb je inderdaad wel gelijk dat je dan de bloemen niet kan vrijwaren... langs de andere kant snoei je de klimop toch meestal in voorjaar en najaar wanneer er geen bloemen op de clematis staan?

Och we zien wel, is nog niet voor dit jaar

Wat betreft dat aanstekken, hoe werkt dat juist? Als de plant een wortel over het gras heeft lopen, gewoon die wortel afknippen en dan recht omhoog planten en dan maakt die wortels aan onder de grond ofzo???
Nu zal ik wel zien hoe snel hij naar de zijkant begint te groeien, sowieso is er geen haast bij en moet de klimop niet direct volgroeid zijn. Het mag rustig aangroeien.
zondag 26 april 2020 - 19:29
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb ooit Clematissen tussen de klimop laten groeien, maar dit was eigenlijk geen goed idee omdat je klimop dikwijls moet snoeien en je dan zeer goed moet uitkijken of je niet in de Clematis knipt en dit gebeurde natuurlijk wel.
zondag 26 april 2020 - 20:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon