menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg voortuin

Ga naar meest recente reactie

DavyVB

Tekst aangepast

DavyVB

Hoi allen,

Ik plan om spoedig mijn voortuin opnieuw aan te leggen. Hoe ver om voorhand (voor het planten) zou ik de grond moeten verrijken met compost?
Het idee is te werken met siergrassen van laag naar hoog zodat de inkijk vanop straat wat beperkt wordt. Onder de siergrassen zou ik dan worteldoek leggen. Wat verder richting het huis komt een paadje met langs weerszijden bodembedekker (vinca minor), hieronder leg ik geen worteldoek veronderstel ik?

De tuin ligt ten zuiden van het huis, dus heel de dag in het zonnetje

De planten die ik nu uitgekozen heb zijn:
grassen = miscanthus en stipa (+ nog iets kleins bolvormings om op te vullen?)
kleur + hoogte met verbena bonariensis, rode zonnehoed en perovskia
hoogte met een catalpa en een pampagras

Kan dit werken? Iemand nog goede tips voor ik aan de slag ga

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 1 april 2020 - 10:36
eskimo1973

Eskimo1973

Mooi,
Wij hebben zo iets dergelijks in de voortuin.
De stipa hebben wij nu ook in de achtertuin geplaatst. De voortuin hebben we zelf ontworpen 6j terug, de achtertuin laten ontwerpen. Vandaar dat de stipa ook achteraan terugkomt. Ik moet wel zeggen dat ik stipa iets minder aangenaam vind. Het plant zichzelf voort. Onze oprit is nida gravel met steentjes, ook daar moet ik regelmatig de stipa uittrekken.
Ook had een vriend/tuinarchitect gezegd dat je de stipa niet moet snoeien zoals andere siergrassen, maar de oude slierten er wat moet uitplukken. Dit vind ik ook niet zo aangenaam en wordt al snel een vuile boel. Ondanks dat het mooie haren zijn die groen/goudgeel wapperen in de wind, met dauw erop fantastisch, zou ik het omwille van het onderhoud niet aanraden. Grassen die je knipt vind ik makkelijker.
Verder hebben wij alium's (die paarse uien) die elk voorjaar de stipa versieren. Ook de verbena, echinacea (zonnehoed zoals in je lijst) maar ook heel mooi is gaura lindheimerie , salvia, persicaria...
maandag 20 april 2020 - 17:19
Wannus

Wannus

Hallo
Een goeie tip waar ik ten eerste aan denk is de droogte die weer voor problemen kan zorgen . Zorg voor planten die wat weerstand hebben tegen droogte en dan nog . Het wordt moeilijk met de hittegolven die misschien weer zullen toeslaan zoals de laatste twee jaren . Ik zie nu al veel voortuintjes met bodembedekkers in nieuwe wijken van jonge gezinnen die er alvast niet goed uit zien , waarschijnlijk gebrek aan water of geen groene vingers . Erg jammer ! Maar wat moeten we er aan doen !
maandag 20 april 2020 - 19:18
Wannus

Wannus

DavyVB
Er zijn wel middeltjes die tegen droogte wat hulp kunnen bieden . Compost kun je wat inwerken en beter nog half verteerde bladeren wat in de bovengrond inwerken , houd voor een periode de grond wat vochtiger bij water toedienen .
Worteldoek leggen is voor velen een beetje tegen de natuur in , maar met de klimaat veranderingen zou ik het nu wel aanraden , Dan nog een goeie laag houthaksel of schors op het doek en een goeie beurt water bij droogte en je kan voor enkele dagen weg , dus hoef je niet iedere dag te begieten .
Siergrassen is wel een goeie keuze . Vinca heb ik wel eens moeten verplaatsen doordat ze te veel zon hadden .
dinsdag 21 april 2020 - 08:36
DavyVB

DavyVB

@Eskimo 1973, @Wannus,

Bedankt voor jullie reacties en tips,
De stipa is veranderd naar pennisetum, aliums komen er eveneens Verder is er nog carex en periscaria bijgekomen... De plantjes worden donderdag geleverd.

Nog veel tuinplezier!
dinsdag 21 april 2020 - 10:22
Tuinprins

Tuinprins

Echinacea houdt niet van concurrentie en is lastig in een border dicht bij andere planten te houden. Na een paar jaar zijn ze meestal verdwenen. Vrijstaand, zonder directe concurrentie van andere planten weten ze zich wel goed te handhaven en zaaien zich vaak uit. Mijn groepje Echinacea's heb ik zo al bijna 20 jaar. In de borders geprobeerd maar dat werd geen echt succes.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 april 2020 - 06:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon