menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinontwerp

Ga naar meest recente reactie

timbur

Timbur

Beste iedereen!

Wij hebben recentelijk onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Nu willen we verder met de tuin. Wij hebben een tuinman uit onze omgeving gevraagd maar die kan zoals meerdere niet langskomen vanwege corona.

Nu willen de omstandigheden dat wij zelf ook wat meer tijd krijgen en willen dus op redelijk korte termijn zelf maar aan de slag.

Wij zijn echter nog wel op zoek naar een ontwerp en advies over welke beplanting waar.
Ik heb de schets ook bijgevoegd om zo hopelijk wat verder geholpen te worden of moeten we deze crisis maar uitzitten?

Wij willen ongeveer het volgende;

Wij hebben een redelijk modern huis, maar hoeft van ons niet allemaal strak te zijn ( zoals je ook ziet op schets )
Voortuin ( noorden, weinig zon )
Voortuin met eiken palen ( zoals op tekening ) met daarvoor een slaapboom of een magnolia en wat lage beplanting
Aan de rechtse kant pampasgras met daarvoor een van bovenstaande bomen?
Links wat lage beplanting?
Daar tussen in wat houtsnippers of grind?
En eventueel nog wat gras om het een beetje groen te houden?

Achtertuin ( zuiden )
Links een boom, speelhuisje met daarachter een waterval met beekje
Met aansluitend een lager gelegen zithoek ( kampvuurplaats ) met trapje
Daaromheen moet wel wat lage beplanting komen

Achterin staan nu beuken leibomen met links wat bamboe.
Wij willen deze bamboe misschien wat doortrekken zodat de hele achterkant bedekt is met bamboe ( leibeuken gewoon laten staan ? )

Rechts staat een tuinhuis met overkapping, deze willen we wat afscheiden door middel van een laag hegje en wat boompjes
Rest denk ik veel gras

Zoals gezegd willen wij hier nog wel wat advies in. Mede met de bomen en het ‘riet’ mag ook een alternatief zijn als dat beter zou passen. ( zeker met de zon ? )

Wij houden wel van kleur en het liefst in elk seizoen wel iets als dat mogelijk is. ( vandaar ook de magnolia )
Liefst een redelijk onderhoudsvriendelijke tuin
Liefst met wat hoogteverschillen

Ik hoor het graag als iemand ons een beetje vooruit wil helpen. Snap dat er veel vragen zijn, maar kunnen op het moment niet makkelijk communiceren natuurlijk....

Groetjes Tim

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 maart 2020 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

Neem een professionele ontwerper in de arm (figuurlijk natuurlijk!). Kost geld (hopelijk is er dat nog na de aankoop van je nieuwbouwhuis) maar dat betaald zich dubbel en dwars uit. Een lokale tuinman mag dan een aardige man zijn, van een tuin ontwerpen heeft hij meestal weinig verstand.

Je zult beter rekening moeten houden met standplaats in combinatie met de beplanting. Je zegt dat de voortuin weinig zon heeft. Toch wil je daar een slaapboom, magnolia en pampasgras neerzetten. Dit zijn alle 3 plantensoorten die in de volle zon moeten staan (meer dan 6 uur zon in de zomermaanden).

Bamboe in combinatie met leibeuken slaat voor mij als een tang op een varken (houd dat beeld goed vast!).

Hoogteverschil in de tuin kan mooi zijn en is soms ook noodzakelijk gegeven het karakter van een perceel. Kan echter ook lastig zijn w.b. onderhoud.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 maart 2020 - 06:16
timbur

Timbur

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ja het geld is in principe ook niet het probleem. Wel de tijd.. Krijg straks zelf ook meer tijd om aan de tuin te werken en de ontwerper komt op dit moment niet op huisbezoek. Vandaar de vraag.
Maar dankzij jou weet ik nu wel dat de voortuin zoals ik het in gedachte had geen doorgang kan vinden. Voortuin heeft tot 10 uur zon en na 17 uur.
Ken je wel ( veelgebruikte ) alternatieven die wel weinig zon aankunnen? Of moet ik genoegen nemen met een 'kleurloze' voortuin ?
dinsdag 24 maart 2020 - 15:59
kristine 16

Kristine 16

Mijn voortuintje ligt op N-NO.
Ik heb Forsythia,Rhododenrons/Azalea's,Hydrangea's,Hibiscussen,Acertjes,Jasminum nudiflorum,Pieris,Camellia,Loropetalum chinense,Spiraea japonica,Ophiopogon planiscapus 'Nigrescens',Festuca glauca,Skimmia,Viburnum plicatum 'Kilimandjaro Sunrise'.
Kleur genoeg,gans 't jaar.
Is wel een Japans/Oosters tuintje.
dinsdag 24 maart 2020 - 21:23
Tuinprins

Tuinprins

Dat een tuin op het noorden/noordoosten ligt zegt niets over hoeveel zon er in zo'n tuin komt. Dat is vooral afhankelijk van de aanwezige bebouwing, de hoogte daarvan, bestaande begroeiing van bomen en struiken etc.

Er zijn op internet voldoende lijstjes te vinden van planten die het in de (half)schaduw redelijk tot goed doen. Houdt er wel rekening mee dat sommige planten die als "schaduwplanten" worden voorgesteld, bij veel schaduw een stuk minder bloemknoppen aanmaken (dit is bijv. het geval bij veel rhododendronsoorten).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 maart 2020 - 06:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon