menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ligusterhaag vervangen, Help, kan dat en wat te doen?

Ga naar meest recente reactie

Dieuwke Sytsema

Dieuwke Sytsema

Onze ligusterhaag is voor het grootste deel dood gegaan. Nu moeten we deze vervangen.
Wat kunnen we het beste doen? De oude planten eruit halen en een nieuwe haag plaatsen? Kan dat of moeten we de grond laten rusten? En zijn er alternatieven voor de ligusterhaag met hetzelfde effect, groene scheiding met de straatkant.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 12 maart 2020 - 09:17
LT

LT

Gegalvaniseerde paaltjes met daartussen draadmatten (circa 10 cm maas), ook gegalvaniseerd. Van beide kanten hedera planten. Deze kun je vrij goedkoop, al vrij fors, krijgen. Doen het hier al vele jaren beter dan onze oude ligusterhaag.
donderdag 12 maart 2020 - 10:20
leerling

Leerling

Weet je waarom die haagplanten dood zijn gegaan?

Waarom denk je aan een ander type haag? (=Wat bevalt je niet aan de ligusterhaag?)

Wat voor grond hebben jullie?

Als je ook nestplaats wil voor vogels, dan is een haag beter...
donderdag 12 maart 2020 - 10:50
Dieuwke Sytsema

Dieuwke Sytsema

Bedankt voor je reactie. Fijn dat jullie meedenken?
De haag is volgens mij gewoon aan ouderdom (gebrek aan onderhoud misschien) dood gegaan. We wonen hier nu 15 jaar en deze haag stond er zeker al 10 jaar. De ligusterhaag bevalt op zich goed, maar ik was benieuwd naar mogelijk een andere oplossing, maar wel in de vorm van een haag.
Idee is nu om nieuwe planten te kopen, mogelijk iets lager rond de 1.50/1.75. De oude eruit halen en de nieuwe meteen terug plaatsen. Ik vroeg me af of de grond dat eigenlijk aan kan?
donderdag 12 maart 2020 - 13:58
Dieuwke Sytsema

Dieuwke Sytsema

Een andere vraag? Bestel ik de haag in planten met een kluit of met een wortel. Kan ik op dit moment van het jaar nog planten met een wortel in de grond stoppen?
vrijdag 13 maart 2020 - 10:53
Wannus

Wannus

Vele hagen en andere struiken hebben de laatste twee jaar enorm afgezien van de droogte maar daarom nog niet aan het afsterven . Liguster kan zeer oud worden en is een heel sterke haag , In mijn ouderlijke woning is de Liguster al meer dan 60 jaar en ze doet het nog steeds .
Volgens de foto die ik zie zou ik ze zeer kort insnoeien tot een hoogte van ongeveer 30 a 40 cm en afwachten . Liguster groeit tamelijk snel . Ze zal op die manier opnieuw vertakken langs onder en dan geleidelijk laten opkomen door af en toe nog wat in te toppen . Succes
vrijdag 13 maart 2020 - 17:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je hebt m.i. 2 opties:

1. de oude haag ver terugsnoeien tot zo'n 10--15 cm boven de grond en kijken of de haag opnieuw uitloopt. Liguster is zeer sterk kan radicaal worden gesnoeid. Vermoedelijk heeft deze ligusterhaag de afgelopen 2 zomers te droog gestaan en ziet er daarom zo belabberd uit.

2. de haag rooien en vervangen door iets anders of opnieuw liguster. Liguster is goedkoop en goed verkrijgbaar. Vooral planten met 'blote wortel' d.w.z. alleen wortels zonder aarde eraan zijn spotgoedkoop. Houdt er rekening mee dat het rooien van de bestaande haag best een klus is (is mede afhankelijk van hoe 'vast' de planten staan).
Mocht je kiezen voor de planten met 'blote wortel' dan moet je niet al te lang wachten want het plantseizoen hiervoor loop op zijn einde. Planten in pot kun je heel het jaar door planten met uitzondering van vorstperiodes en hittegolven.

Als je kiest voor optie 1: het kan nooit kwaad de haag te bemesten met een organische meststof (liever geen kunstmest). Als de planten opnieuw gaan uitlopen en ongeveer 40 cm hoog zijn dan met de helft terugsnoeien zodat je een betere vertakking krijgt.
Omdat bij snoei mensen/honden zo de tuin in kunnen lopen zo ik daar enkele paaltjes met ijzerdraad spannen. Houdt er tot slot rekening mee dat jonge malse groei van liguster gevoelig is voor een luisaantasting. Als je luizen ziet dan gepaste actie ondernemen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 maart 2020 - 09:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon