menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Invoegen tuinpad

Ga naar meest recente reactie

bert1976

Bert1976

0 likes
+1
We hebben zoals op bijgevoegde foto te zien is een tuinpad (ongeveer 30 m lang) waar gras en onkruiden doorkomen, ik zou deze graag opnieuw willen invoegen, hierover heb ik enkele vragen.
Moeten de voegen best eerst uitgekrabt worden?
Welk voeg of andere materiaal kan ik hier het best voor gebruiken? Belangrijkste is dat het onkruid vrij is.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er geen voegmiddel in het gras terechtkomt? Eventueel doen op een andere manier buiten het klassieke voegen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Eventueel invoegsplit is dit aan te raden?

Mvg,

Bert https://gadero.be/koppelstone-split-zwart-1-3mm/?utm_source=bouwinfo.be&utm_medium=display&utm_campaign=partnersite
woensdag 11 maart 2020 - 12:33
pplakke

Pplakke

Voegen komt altijd onkruid in. Het snelste is dat je dit mee maait. Je kan ook met een mes gaan peuteren. Maar kost veel tijd en staat er heel snel terug.
woensdag 11 maart 2020 - 15:00
leerling

Leerling

Kan je nog eens proberen om de foto op te laden?

Of kan je, als dat niet lukt, beschrijven hoe dat tuinpad eruit ziet? (Wat voor verharding, breedte van het pad, wat er langs groeit...)

Is dat een pad dat veel gebruikt wordt?
woensdag 11 maart 2020 - 23:01
Autist

Tekst aangepast

Autist

Mijn voorkeur gaat uit naar schoonspuiten (hogedruk) en brekerzand inspoelen. Dit heb ik vorig jaar in de lente gedaan en vrijwel geen onkruid of gras meer gehad daarna.
donderdag 12 maart 2020 - 20:18
Carib

Carib

Er is ook speciaal invoegzand (bijv. Dansand) te koop dat kennelijk extra onkruidwerend is.
donderdag 12 maart 2020 - 21:29
bert1976

Bert1976

Bij deze nogmaals een foto, de voegen zijn intussen uitgespoten met hogedrukreiniger.

Het pad wordt dagelijks wel een paar keer belopen, vooral in de zomer, maar voor de rest niet.
Heb nu al gehoord over dansand, brekerzand, wit zand....welke kan ik nu het beste nemen?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 maart 2020 - 13:57
Petrus 53

Petrus 53

Misschien voegspecie voor opvulling dan zeker geen onkruid meer.
zaterdag 14 maart 2020 - 14:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen ervaring, maar misschien wel een alternatief dat je wil overwegen.

De voegen zijn behoorlijk breed. Waarom laat je er geen lage bodembedekkers tussen groeien? Als je hier en daar een steen weghaalt, wordt het extra mooi.

Er zijn een boel planten die je ervoor kan gebruiken. Misschien vind je hier alvast wat inspiratie? https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/58923/lage-bodembedekkers-voor-aanleg-tuinpad
Bijen en andere bestuivers hebben zo alweer een extra plaatsje om zich te bevoorraden.
zaterdag 14 maart 2020 - 15:10
pplakke

Pplakke

Ik heb een paadje met traaggroeiend gras ingezaaid. Er heeft zich wat klaver in genesteld en maai het mee, vroeger spoot ik zapper verdelger met glyfosaat en anti kieming 6 maanden. En zo kreeg ik het toen onkruidvrij. Sinds glyfosaat in opspraak kwam en alternatieven niet echt werkten, of nog vervuilender waren. Maai ik het en ok je ziet het paadje niet meer veel. Maar ganse dagen tussen voegen wieden is onbegonnen werk. En ergens moet je kiezen slaaf van het pad dagen wieden, of gif importeren of maaien en maaien leek mij de middenweg.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 15 maart 2020 - 13:57
pplakke

Pplakke

Hier een foto van toen het nog zichtbaarder was met verdelger.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 15 maart 2020 - 14:02
Autist

Tekst aangepast

Autist

Mooi schoongemaakt

Er is brekerzand met een korrel 1-4 mm die je kunt gebruiken ivm de zeer ruime voegen waarbij de 4mm de grootste opvulling doet en uiteindelijk stevig blijft liggen, met eventueel een aanvulling van 1-2mm (mochten de zakken onvoldoende 1-2mm bevatten) zou je dan de toplaag kunnen aanvullen. Verder is het dan een kwestie van plukken zodra er iets opkomt en je gras minimaal 2x per week maaien zodat het niet in zaad schiet. Vervolgens is het dan slechts handmatig zo snel mogelijk onkruid verwijderen en zou je er jaren plezier van moeten hebben.

Danszand zou gewoon extreem duur zijn en geeft ook geen garantie dat er geen onkruid komt, omdat danszand niet is bedoelt voor deze voegmaat. Het nadeel van voegspecie is dat het breekt en snel vervuild op de grond en donker gaat uitslaan. Witzand/scherpzand slaat gewoon nergens op....

Heel veel succes met de keuze en ben benieuwd naar het eindresultaat
maandag 16 maart 2020 - 16:48
pplakke

Pplakke

In Mechelen liggen kilometers kasseien met als voeg brekerszand en onkruid. En daar ligt meestal geen gazon naast. Dus heeft niet uitsluitend daar mee te maken dat er zaden komen. Die waaien aan of komen zelfs uit vogelpoep. Het punt is gewoon onkruid komt altijd terug. En wieden tussen voegen is gewoon lastig, vaak zelfs onmogelijk als het afbreekt. De straat blijft vrij proper door auto's en voetgangers. Maar zelfs 10 keer per dag passeren op tuinpad gaat het onkruid niet verhinderen. En dan zal je op termijn meermaals per jaar moeten branden, wieden, verdelger. https://goo.gl/maps/tWGjyTao3sqnujRU6
dinsdag 17 maart 2020 - 06:08
bert1976

Bert1976

Heb intussen brekerzand gaan halen...dit weekend ga ik voegen...

Heb hier 1 vraag over...moet het zand enkel in de voegen gedaan worden en aangeduwd worden of moet er ook met water over gesproeid worden? En hoe lang moet mag het niet regenen?
woensdag 18 maart 2020 - 20:33
pplakke

Pplakke

Aangezien het gewoon fijn gemalen steen is. Gewoon inkeren verder maakt regen niet echt iets uit. Mocht het nog zakken wat ik niet verwacht met brede voegen. Dan kan je nadien nog bijvullen. Wel kan het de eerste keren wat gekleurd water opleveren, is het stof dat wegspoeld maar verdwijnt na aantal keer.

donderdag 19 maart 2020 - 04:57
bert1976

Bert1976

https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/bestrating/zand/decor-voegzand-25-kg/5240337#specs

bovenstaande link, is dit ook brekerzand? Heb mijn brekerzand in gamma in NL gehaald, maar aangezien we de grenzen niet meer over mogen, ben ik op zoek naar een andere oplossing om te laten leveren.
vrijdag 20 maart 2020 - 20:37
pplakke

Pplakke

Jou link is gewoon zand als aan zee.
Bij mijn weten zit gemalen porfier, breekzand niet in assortiment Belgische grote doe het zelf ketens, geen idee waarom, vast aandelen in zandputten. Voor mijn terras kwam het met vrachtwagen los gestort via Maris natuursteen. Bij echte bouwhandel vind je het wel je weet wel waar ze ook stabilise draaien. Meestal los maar soms ook op zak. https://andrecelis.be/andrecelis_nl/catalogsearch/result/?q=Porfier
zaterdag 21 maart 2020 - 06:13
bert1976

Tekst aangepast

Bert1976

Heb intussen een gedeelte van het tuinpad ingeveegd, wat aangeduwd en nog extra overgedaan, vermoed dat ik na wat regen nog wat moet bijvullen omdat het nog wat zal zakken dan....kan het kwaad indien ik dit nu wat insproei en wat steviger maak?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 maart 2020 - 19:01
bert1976

Bert1976

Verder wil ik ons terras ook opnieuw invoegen, het is mij opgevallen dat er 2 tegels losliggen, de ene zoals je op foto kunt zien ligt lager dan de andere, hoe kan ik dit het beste oplossen?Ik denk dat de tegels rechtstreeks op het beton gelijmd zijn, ik vermoed dat dat niet de juiste manier is?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 maart 2020 - 19:04
bert1976

Bert1976

hierbij 2de foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 22 maart 2020 - 19:04
pplakke

Pplakke

Sproeien kan maar hoeft niet. Die tegels weet ik niet precies. Ik weet dat ze op beton kunnen opvriezen als er water vastzit op de beton. Maar aangezien het er maar 2 zijn. Misschien gewoon leggen en soort voegspecie. Maar als het blijft herhalen zit je daar elk jaar mee.
zondag 22 maart 2020 - 20:20
pplakke

Pplakke

Nog even over die kasseien voegen. Zitten daar fijne steentjes in? Want aan de kleur lijkt me dat eerder zand dan gemalen steen. Dit is een foto van mijn breekzand.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 maart 2020 - 06:34
bert1976

Bert1976

Het lijkt inderdaad meer op zand ja...zal ik dan toch het verkeerde gebruikt hebben zeker?
Welke heb je juist aangekocht bij maris natuursteen, kan deze niet op hun website vinden.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 maart 2020 - 07:34
bert1976

Bert1976

2de foto

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 maart 2020 - 07:35
pplakke

Pplakke

Is zeer grof zand lijkt het. Al lijken er wel fijne steentjes in te zitten, maar zeker niet porfier want dat is grijs, misschien andere soort steen. Veel info staat niet op de zak vind ik, dus is moeilijk te zeggen wat het exact is. Maar zit nu tussen de voegen dus kan je het testen. Sowieso als het gemalen steen is. Word dit met der tijd duidelijker. Aangezien er nog stof kan afregenen, geeft wat gekleurd water in begin, en dat heeft zand niet. En dan gaat het meer op fijn gemalen steen lijken.

Wat ik heb is Belgisch porfier zelfde als kasseien maar dan heel fijn gemalen. Staat inderdaad niet op website Maris. Maar ze hebben het wel. Al is het daar van grote hoop. Maar je vind het ook elders als bij die link van andre celis.
maandag 23 maart 2020 - 10:04
bert1976

Bert1976

Ik ga afwachten wat het geeft, als we het nat maken dan blijft het goed liggen, we zien wel.

Voor het voegen van die terrastegels heb je dan waterafstotend of waterdoorlatend voegsel nodig?

Ik dacht eventueel aan mapei kerapxoy, dit kan gebruikt worden zowel als lijm alsook als voegmiddel?
donderdag 26 maart 2020 - 07:37
pplakke

Pplakke

Vroeger lag hier een terras met keramiek tegels. En waren toen waterdichte voegen denk ik. Maar waren ook gebarsten voegen bij en toen kasseien met van die porfier voegsel. Is gewoon heel delicaat zo een dun soort cement voeg. Maar zijn er maar enkelen dus zou gewoon proberen met iets waterdicht, misschien kant en klaar als dat bestaat.
donderdag 26 maart 2020 - 15:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon