menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtsnippers in Borders

Ga naar meest recente reactie

Frank_1972

Frank_1972

Hoi Allemaal,

Nieuw op dit forum, maar ben in deze benieuwd naar jullie advies. Tegenwoordig sinds paar maanden eigenaar van nieuw pand met 1500M2 tuin. Tuin kenmerkt zich door veel gras aan voor en achterzijde, met aan de zijkanten borders met div grotere en kleinere bomen en struiken. Tevens staan voor in de tuin, 3 (!) grote eiken bomen die samen met de eiken bomen langs de weg voor behoorlijk veel bladeren in de tuin zorgen.

Omdat ik geen slaaf van mijn tuin wil worden, zat ik te denken om de borders te vullen met hout snippers van eigen tuin (en bos, die we in de familie in bezit hebben). Iemand hierover tips? Ene kant denk ik.... wat een werk om dat zelf te doen, en levert het ook op wat ik voor ogen heb? (krijg ik ook wel aan begin vd lente ook mijn bladeren wel gemakkeljk weg bijv, en scheelt t wel zoveel qua onkruid).

Een versnipperaar is relatief best goedkoop, en om alles maar naar de gemeentestort te brengen is ook weer zoiets.
vrijdag 6 maart 2020 - 13:34
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik heb in de tuin ook een grote struikenborder, waar de bodem bedekt is met houtsnippers, ik doe het zo:
- dik snoeihout wordt gedroogd en gaat de kachel in
- achteraan in de tuin hebben we nog een zone met gemengde (inlandse) struiken, het kleinere snoeihout wordt daar verspreid (ongesnipperd) en wordt gratis en zonder zelf moeite te moeten doen door de natuur afgebroken
- de houtsnippers in de siertuin haal ik in het containerpark, ze zijn er gratis.
- ik zou ook snoeihout uit eigen tuin en bos kunnen beginnen snipperen, maar daar begin ik niet aan : geen slavernij en bovendien kosten enkele bezoekjes aan het containerpark minder brandstof dan de versnipperaar zou verbruiken.

Ik moet altijd lachen wanneer ik op het containerpark mensen zie betalen om hun snoeihout kwijt te geraken, en ik neem de snippers gratis mee . Diezelfde mensen betalen wellicht ook nog eens om hun tuin te bemesten en dat moet ik ook al niet, daar zorgen de composterende snippers wel voor.

PS ik ben jaloers op je drie eikenbomen in de tuin, de vallende bladeren zou ik er graag bij nemen
vrijdag 6 maart 2020 - 14:02
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

De snippers uit mijn eigen tuin gaan tussen de planten. Heb van tevoren de paardebloemen uitgestoken. En eventueel wat gras. En drie weken terug kalk gestrooid. Het groffe snipperspul gaat op mijn pad. Je ziet nu veel siergrassen als versnipperspul tussen de planten. De pluimen zitten in de groencontainer. Weet niet precies of die willen zaaien. Nu heb ik een kleine tuin maar nooit voldoende snippers. En loop wel eens te leuren bij de buren. In de droge zomermaanden gaat er gemaaid gras tussen de planten. Over 4 weken nog wat culterra korrels bij sommige planten. Ik sta er versteld van hoe vlug de snippers en het gras weer verdwenen is. Loop zo nu en dan wat onkruid te plukken en schoffel niet meer. En straks strooi ik weer éénjarig zaad op de ruimte die er dan nog is. Maak de grond dan wel iets los. Heb op mijn pad in het begin versnipperd coniferen groen gegooid. Heerlijke geur en dit verstikt het ergste onkruid.
vrijdag 6 maart 2020 - 17:23
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Vandaag gestrooid. Alles is straks weer groen en dan zie je er niets meer van.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 6 maart 2020 - 17:25
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En hier het coniferen groen op mijn pad. Kreeg ik ieder jaar weer thuis bezorgd.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 6 maart 2020 - 18:01
Autist

Tekst aangepast

Autist

Veel gras (2 a 3x per week maaien en laten liggen), houtsnipper/hout gratis op laten halen als het teveel is in het begin, vaak schoffelen en onkruid weghalen met de hand, blad deels weghalen of op de borders gooien en na ijsheiligen weghalen (Blad verrot snel en is goed voor de grond, tevens voorkomt het veel onkruid). Resultaat is een mooie grasmat en na een klein jaartje vrijwel geen onkruid meer in de borders. Eventueel kun je ook nog denken aan waldsteinia als bodembedekker en je hebt totaal geen onderhoud meer (eenmalig hoge kosten, maar goed in te kopen bij een kweker).

Houtsnippers heb ik altijd vervloekt en slechte ervaringen mee als het om mooi zijn gaat en geen onkruid willen hebben, wel heel goed voor de bodemorganismen omdat het snel verrot.Maar nog altijd onkruid en vervolgens ook nog niet normaal te schoffelen als er veel verrot hout op ligt.

300m2 schoffelde ik 1 keer per week en geen onkruid (in het begin toen alles nog overwoekerd was duurde het 3 a 4 uur per keer (een maand ongeveer) en eenmaal onder controle een dik uur per week met stevig aanpoten (spierballen kweken), alle bomen aan de achterzijde en vele struiken rondom snoeide ik twee keer per jaar en afval ging in 1 enkele aanhanger 2 keer per jaar.

Tuinen die extreem overwoekerd waren (wildgras, struiken en etc) en absoluut geen doorkomen meer aan was deed ik met de bosmaaier en daarna doodspuiten om vervolgens de boel direct bij te houden met schoffelen daarna.

Qua schoffels zijn er diverse optie's maar van belang is voornamelijk om niet te diep te schoffelen zodat je de bodem niet geheel los maakt wat weer mooi is voor extra onkruid. Dus licht en vlak schoffelen en kijken naar een schoffel met twee geslepen kanten om wat sneller te kunnen werken.
vrijdag 6 maart 2020 - 19:45
Tuinprins

Tuinprins

Of houtsnippers het onkruid tegenhouden is o.m. afhankelijk van de dikte van de laag van de houtsnippers, de dichtheid van de bestaande begroeiing van bomen en struiken en de aan-/afwezigheid van meerjarige onkruiden zoals kweekgras, paardenbloemen, zevenblad etc.

Een laagje van 1 cm houtsnippers houdt meerjarige onkruiden maar matig tegen. Je zult eerder moeten denken aan 5 tot 10 cm. Hoe minder licht er op de bodem komt, des te minder kans voor het onkruid. Hierbij speelt ook de dichtheid van de beplanting een rol. Is de beplanting redelijk dicht dan betekent dat meer schaduw op de bodem en dus in de regel minder onkruid. Maar: als de borders nu vol zouden zitten met meerjarige onkruiden zoals kweekgras of zevenblad dan helpt een strooilaag van houtsnippers maar in beperkte mate.

Het is ook mogelijk om het blad dat in de borders ligt gewoon te laten liggen. Het verteert langzaam en verbetert op de lange termijn de grond. Ook kun je ergens in de tuin een soortement van composthoop maken van blad, dit 1 of 2 jaar laten liggen en daarna verdelen in de borders. Misschien vind je dit allemaal te veel werk en voel je je dan een slaaf van de tuin. Wat mij de laatste jaren echter opvalt: mensen willen wel een slaaf van hun mobiele telefoon en het internet zijn maar om een paar uurtjes per week in de tuin te werken is voor veel mensen blijkbaar een vorm van slavernij .... Overigens: gazon is een tuinelement dat behoorlijk wat werk vraagt en je tuin bestaat voor het grootste gedeelte uit gazon dus .....

Een fatsoenlijke hakselaar is niet goedkoop. Als je ook dikkere takken wilt hakselen dan zijn die goedkope merken absoluut af te raden. Een goed merk is bijvoorbeeld Eliet. Mijn voorkeur gaat uit naar een benzinehakselaar, ben altijd een beetje wantrouwig tegenover die elektrische dingen.

Tot slot: een of meerdere foto's van de tuin zou handig zijn, dat geeft meer perspectief en geeft inzicht in de vraag of slavernij op de loer ligt!


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 maart 2020 - 06:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon