menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voor het eerst gazononderhoud

Ga naar meest recente reactie

sander81

Tekst aangepast

Sander81

Tuin noob
Sinds niet al te lange tijd hebben we een echte grasmat van ongeveer 50m2 bij ons nieuwbouwhuis. Ik weet nog erg weinig van gazon onderhoud, maar zomaar iets gaan doen lijkt me na me wat beter te hebben ingelezen niet zo slim, dus vandaar dat ik graag wat advies krijg van de kenners hier.

In den beginne
Het gaat om een tuin op het westen van een nieuwbouwhuis in de woonplaats Wilnis. (prov Utrecht)
De kale tuin had een zanderige ondergrond. Deze is in het najaar 2018 door een tuinman een stukje afgegraven en bedekt met een laag aarde en er zijn graszoden geplaatst.
In de zomer van 2019 heb ik de tuin besproeid met leidingwater en op 4cm gemaaid met een maairobot.
Het gras bleef er erg goed uitzien.
Echter in het najaar van 2019 werd het op plekken wat geel. Verder groeiden er ineens ook best heel veel paddenstoelen.
Op advies van mijn schoonvader mest korrels gestrooid (geen idee wat eerlijk gezegd omdat het iets is wat hij had liggen). Op Sommige plekken leken er iets groener van te worden, dus nog maar een keer gedaan wat later dat najaar.
De hele winter heb ik er niks aan gedaan.

Huidige situatie
Het staat er nu niet zo heel fraai bij. Op sommige delen wat kaal en eigenlijk op heel veel plekken nog wat gelig. (zie foto)
Ik merk dat het nu weer begint te groeien, dus ik wil het weer proberen in goede conditie te krijgen. Het gras is denk nu gemiddeld zo een 8cm lang.

Het plan
Mesjes van de maairobot zijn vervangen. in ieder geval wil ik weer gaan starten met maaien op 5cm.
Verder weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Ik denk zelf verder nog aan het volgende voor de komende weken:
PH waarde bepalen om te kijken of er kalk op moet.
Verticuleren
Bemesten / kale plekken inzaaien.

Is dit een goede aanpak?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 1 maart 2020 - 13:08
Marei

Marei

Misschien is dit iets voor je: www.welkoop.nl/gazonwekker
zondag 1 maart 2020 - 14:31
sander81

Sander81

Dank je. Ik ga me daar sowieso voor aanmelden.
Inmiddels een ph testje gedaan. Niet heel nauwkeurig vanwege het gebrek aan demi water, maar de grond lijkt niet erg zuur te zijn. PH zat rond de 7.
Bij het uitsnijden van de grond, merkte ik trouwens wel dat het allemaal behoorlijk compact / aangedrukt aanvoelde.
zondag 1 maart 2020 - 23:51
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Bedankt Marei, heb mij ook ingeschreven. Kan je maar van leren????
maandag 2 maart 2020 - 11:41
Dvr001

Dvr001

Ik denk met het geval van die champignons dat er bij de grondverwerking mss champ compost is ingewerkt, bij mij was dat ook het geval
maandag 2 maart 2020 - 13:41
Marei

Marei

Het is reuze handig om een seintje te krijgen als je in actie moet komen.
maandag 2 maart 2020 - 16:56
Autist

Tekst aangepast

Autist

Leuk onderwerp maar minder leuk voor jouw

Ten eerste zou ik elk advies van planners hoe je gazon te behandelen direct in de wind slaan, vermoedelijk ga je het dan nog erger maken en blijft er straks niets meer over dit aankomend jaar. Je gaat symptoom bestrijding doen en kunt het nog veel slechter maken.

Kern waar het mis kan gaan nu:
*Sporen van schimmels verdelen (maairobot) en verstikking door gras laten liggen.
*Stikstof overschot (te veel bemesting en met hoge PH snelle mineralisatie)
*Te hoge PH (dus absoluut geen kalk gebruiken).
*Vilt en te nat.
*Emelten/engerlingen (nat gras en veel nieuw jong gras (teveel voeding).

Tips:
*Niets doen en maaisel weghalen (en daarmee sporen van schimmels).
*Plastic zwarte vuilniszak naast geel/kaal gras in de nacht, in de ochtend controleren op larven.
*Geen voeding om het bodemleven deels uit te putten de aankomende tijd (overbemesting)
*Geen kalk om mineralisatie van stikstof te vertragen en er is al een zeer hoge PH.
*Niet te weinig (en te vaak) water geven zodat de wortels dieper gaan van het gras.
*Maaien en verticuteren wanneer het gras echt begint te groeien (hooivork op natte plekken).
*Maaien op 3cm en in het najaar steeds iets hoger instellen tot 5cm.
*Voor de zomer waarden controleren en voedingsplan opstellen.


Voor de natte plekken (kun je nu mee beginnen)
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1456/gazonverluchter-groen
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1881/priksandalen

Eenmalig na de uitputting 20m is ook wel genoeg voor30m. (half Mei), let er op dat je het gehele grasveld opnieuw aanvult met graszaad om rare plekken te voorkomen mbt verschillende grassoorten. Anders heb je deels speelgras, siergras, snelgroeiend gras en etc verdeelt over verschillende plekken. Dus niet 1 slechte plek inzaaien maar na het verticuteren het gehele veld aanvullen met zaad.
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/3906/gazonherstel-4-kg

3/4x voeding per jaar en niet over bemesten. Jul./okt./feb/mei (afhankelijk van winter). In okt minimaal bemesten omdat je de groei niet absurt wilt blijven stimuleren voor de winter, je zou eventueel (mijn keuze) een meststof kunnen nemen die slechts 6 weken voeding afgeeft.
Maar dat moet je opnemen in je voedingsplan. En let er op dat mestkorrels en kalk niet samengaan, killer combinatie. Er is wel voedingsstof in combi met kalk en kan je eventueel in het voorjaar gebruiken mocht je echt een te lage ph hebben.
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/3110/gazonmest-3kg-100m

Alleen kalk toevoegen als je de PH weet.
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/9917/gazonkalk-evergreen-4-kg

Mocht je engerlingen hebben.
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/24486/stop-engerlingen-1-kg-ecokuur-producten-online

Mocht je veel larven hebben dan kun je aaltje's gebruiken of een bestrijdingsmiddel. Verder ben ik geen voorstander van van mestkorrels omdat deze (begin product) vaak niet goed verhit zijn (dus levende zaden) en er veel kans op onkruid bestaat daardoor. De prikschoenen kun je met flinke regelmaat gebruiken zodra je merkt dat er natte plekken ontstaan. Wees niet te bang om in het voorjaar het gazon even flink te mishandelen, mag best wel even lelijk worden en in een weekje of 6 is het hersteld.

Verticuteren moet je van links naar rechts doen en van boven naar onder dus tweemaal, ik ben voorstander om het te doen wanneer het gras begint te groeien. De reden hiervan is het volgende: op een open oppervlakte is de grond veel kouder en groeit het gras dus later dan in een beschutte tuin. Ben je te vroeg beschadig je veel terwijl het nog niet lekker groeit, flink kou er over en het gras heeft te leiden. Vandaar dat planners voor gras niet echt handig zijn. Daarnaast is de winter een raar iets, ben je te vroeg met veel bemesten en er komt een flinke winter achterna is het ook niet goed, dus in het voorjaar is bemesten met iets wat 6 weken afgeeft ook ene relatief veilige keuze om wat meer op het seizoen in te spelen.

Een hele simpele domme controle over de bodemgesteldheid is controleren op wormen, hooivork in de grond en wiebelen maar. Stikt het van de wormen is het wellicht even te "gezond" en zit er echt niets dan is de bodem kaal/uitgeput. Zie je veel kleine hoopje's tussen het gras dan heb je veel wormen/dauwpieren. Wormen zijn goed om ook de viltlaag weg te krijgen, teveel en ze vreten meer dan de bedoeling is met nare hoopje's op het gras en een stuiterende robotmaaier

Heb je totaal geen wormen, ga naar een gezond grasveld in de buurt en gooi een emmer water met een scheutje zeepsop op het gras in de vroege avond of ochtend en je hebt een bult te pakken die je weer in je eigen veldje kan gooien.

Al met al, een kant en klare oplossing is er niet en het gaat dan een beetje maatwerk worden. Maar het is wel erg leuk en je kunt het perfect krijgen met een beetje zoekwerk en de juiste middelen.

Zal zo nog even een schema maken die logisch is.....

Ongeveer (dus afhankelijk van omstandigheden)


Beetje veel tekst, mijn autisme ging aan de loop omdat ik het leuk vind en zo werkte in het verleden.

maandag 2 maart 2020 - 19:24
sander81

Tekst aangepast

Sander81

Hoi Autist,

Het was even een paar keer lezen, maar dit is een goede handleiding hoor. Heel erg bedankt! Zeker het schema is erg nuttig. Ik ben een paar wormen tegengekomen, maar niet overmatig veel. Eerder wat weinig, Geen last van emelten trouwens.
Het gras was wel heel "vol" met oud gras. En groeide al behoorlijk. Er wordt ook geen heel koud weer verwacht. Vanmiddag daarom besloten om het met de hand te verticuleren. Wel een flinke en zware klus met een hoop afval, maar ik heb wel het idee dat het gras nu wel meer kans gaat krijgen om goed te groeien omdat het wat "luchtiger" is.
Wel wat lelijke plekken nu, maar niet zo kaal dat er gezaaid moet worden denk ik zelf. (zie foto)
Ik kijk het de komende weken even aan hoe het hersteld. De robot maaier mag even een weekje vrij ook Mogelijk ook wel wat mest strooien om het herstel te bevorderen.
De mest koop ik denk ik bij de plaatselijke veevoeder. Ze hebben daar NPK 15 15 15 of NPK 12 10 18. Maakt dit nog wat uit behalve dat NPK 15 15 15 wat eerder kan verbranden als je het strooit met zonnig weer?

Ahh het antwoord al gevonden in dit topic. bedankt Autist! https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/67747/gazon-bemesten

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 7 maart 2020 - 17:12
Autist

Tekst aangepast

Autist

Prima grasmatje zo na de winter en zaaien is niet nodig. Ik zou als voeding voor een 15-15-15 gaan in dit geval (lekker makkelijk en het hele jaar door te gebruiken voor gras en tuin) en dan de zijkanten iets dunner bemesten de eerste keer waar het gras al mooi en stevig is. Daarna gewoon om de 4/6 weken bemesten (het beste met een goedkoop strooi karretje voor goede verdeling) afhankelijk van de groei en belasting van het gras.

Mocht je natuurvriendelijk willen werken (en uiteindelijk minder bemesten) dan zou ik voor een organische gazonmest gaan van x merk. Het zou nog prima kunnen omdat je wel wormen hebt (als je dat echt niet zou hebben zou ik voor kunstmest gaan) en ik een voorstander ben van organisch vanwege het feit dat het goed is voor het bodemleven en de lange werking daarvan. Kunstmest maakt het bodemleven dood en je blijft dan ook sterk afhankelijk van kunstmest uiteindelijk.

Succes
zondag 8 maart 2020 - 13:03
Roy76

Roy76

Hoi Autist,

Ik wil graag inhaken op dit interessante topic (bedankt Sander81). Ik heb sinds februari 2019 een nieuwe grasmat die ik volgens mijn hovenier in het voorjaar (voor het eerst) moet gaan bemesten. Hij raadde mij NPK 12-10-18 maar ik heb begrepen dat zowel NPK 12-10-18 als NPK 15-15-15 kunstmest is. Nu lees ik daar verschillende verhalen over. Kunstmest werkt snel en effectief maar is niet gezond voor de bodem. Daarentegen is organische/natuurlijke mest wel gezond maar werkt minder snel en effectief.

Want nog belangrijker voor mij is, is dat ik 3 poezen heb rondlopen die graag in de tuin komen. Schijnbaar is kunstmest niet goed voor poesjes maar ik lees ook verhalen dat het niets uit maakt want NPK zijn natuurlijke stoffen.
Rekening houdend met de poesjes en het milieu, vroeg ik me af wat het beste is. Ik wil uiteraard een mooie strakke groene grasmat, maar ik wil ook graag geen zieke poesjes en een gezonde bodem. Hopelijk kan jij mij adviseren welke mest ik het beste kan gebruiken?

Alvast dank.
maandag 16 maart 2020 - 15:13
Autist

Tekst aangepast

Autist

Beste Roy,

Alles is afhankelijk van wat men specifiek wil of wat de wensen zijn. Een intensief gebruikte grasmat vergt andere zorg nodig dan een grasmat bij een boomgaard als voorbeeld. Een grasmat die geel vaal is geworden en te nat staat vergt andere kunstmest dan een zeer droog staande mat. Tevens is er verschil tussen voorjaar, zomer en najaar kunstmest. Maar kunstmest van zichzelf is niet giftig en durf het rustig als broodbeleg te gebruiken (standaard normale kunstmest zonder onkruid verdelger). Wat betreft de poezen zou ik mij dan ook zeker niet druk maken, het fabel komt voort uit de metalen, mineralen en chloor (deze is minimaal en heeft geen doel) wat soms aanwezig is in kunstmest (opzettelijk meestal met een x doel als hulpstof).

Voor een snel resultaat zou je een kortdurende kunstmest kunnen gebruiken van 4 tot 6 weken (zakje kopen die net voldoende is), om vlak daarna ook direct organische mest toe te passen (duurt 4 tot 8 weken voordat het werkt over het algemeen). Op deze manier heb je voordeel van beide en eenmaal aan de organische mest zit je goed en kom je uiteindelijk goedkoper uit.

Het enige wat van belang is: Hoe staat het erbij, hoe is het bodemleven en staat het ook erg nat. Als je een foto kunt toevoegen en iets meer verteld kunnen ik en andere leden wellicht meer advies geven.

maandag 16 maart 2020 - 17:08
Roy76

Roy76

Beste Autist,

Bedankt voor je reactie. Zie de foto zoals het gras er nu bij staat. Het gras staat er voor de sier en wordt niet intens gebruikt. 2 weken geleden heb ik overigens kalk gestrooid over het gras.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 17 maart 2020 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon