menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help! Betuwse badkuip

Ga naar meest recente reactie

Betuwsetuin

Betuwsetuin

Wij wonen in een nieuwbouw wijk. Het huis en de tuin van onze achterburen was reeds gebouwd toen ons huis werd gebouwd. Nu is het zo dat onze achtertuin 20 cm lager ligt dan de achterburen. Daarnaast hebben wij dikke vette kleigrond.
Wij hebben niet echt groene vingers en dus hebben wij er voor gekozen om veel tegels en een paar borders te laten maken. Nu is het probleem dat zodra het regent, onze tuin een badkuip wordt. Achterin de tuin (aangezien hij afloopt) sta je tot je enkels in het water. In onze 2 borders links en rechts achterin de tuin staat viburum tinus en een steeneik. Deze staan steeds zeik nat. Wegens dit probleem hebben wij in deze borders in het totaal 4 grindputten gemaakt. Een meter diep gat bekleed met worteldoek en vol gegooid met grof grint. Dit helpt al iets, maar eigenlijk niet voldoende. Een afvoer maken is helaas geen optie meer.
Nu groeit onze hedera aan de schutting tegen de achterburen aan boven de borders goed, maar tussen de 2 borders in wordt deze helemaal rood/bruin. Is dit omdat hij te nat staat? Moet hij gevoed worden? Ik hoor graag of jullie ideeën hebben of tips.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 17 februari 2020 - 13:15
Roeli

Roeli

Hoe kan het dat de tuin van de buren 20 cm hoger ligt en je je eigen tuin dan niet op dezelfde hoogte brengt voor die is ingericht ? Dat is toch vragen om problemen.
maandag 17 februari 2020 - 13:31
Betuwsetuin

Betuwsetuin

Het is gebouwd door 2 verschillende aannemers. Als we de tuin zouden ophogen achterin, dan stroomt het regenwater door onze openslaande deuren naar binnen. Omdat wij al problemen voorzagen hebben wij achterin de tuin die borders gemaakt voor de afvoer van het water. Maar door de klei grond zakt het bijna niet weg. Vandaar de grindputten, maar de kleilaag is hier waarschijnlijk meters diep. We komen hier niet doorheen tot de zandlaag. Dit hebben wij niet overzien
maandag 17 februari 2020 - 13:36
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Stenen eruit, 1 spade diep, of meer afgraven, opvullen met tuinaarde, en een GRASVELD maken, gras hoeft niet diep te wortelen.!
Ineke
maandag 17 februari 2020 - 14:58
Roeli

Roeli

Goede drainage aanleggen. Of zorgen voor 1 of meer mollen in de tuin.
Die draineren gratis. Ik woon hier op dikke vette zeeklei, zonder iets anders en er blijft nooit water staan. Ja af en toe een paar mollenbulten, maar die worden voor lief genomen. Die schep ik weg, want dat is heel mooie grond
om planten in te zetten.
maandag 17 februari 2020 - 15:19
Tuinprins

Tuinprins

Als planten te nat staan, dan helpt bemesten niet. Als jij griep hebt en ik zet je een pan erwtensoep met rookworst voor dan wordt je ook niet beter!

De oorzaak van het probleem is de natte standplaats. Als je hier niets aan kunt veranderen dan moet je er bij neerleggen dat de klimop het niet goed zal doen.

Ik vermoed dat die steeneiken op termijn ook zullen gaan kwijnen omdat de standplaats hiervoor niet goed is.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 18 februari 2020 - 07:18
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Mijn ervaring is wel dat de grond minder nat is na een paar jaar. Wij hadden hier ook erg veel last bij de nieuwbouw de eerste jaren. Je kunt onder de tegels of plantenbakken wateropvang regelen. Kijk maar eens op het internet.
dinsdag 18 februari 2020 - 13:41
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier zie je die krat. Houten vlonder er op en je hebt water voor later. En op de vlonder kun je eventueel wat bloempotten kwijt. Zoeken bij Infitratiekratten .

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 februari 2020 - 13:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het is geen oplossing voor de planten die nu in de grond staan, maar misschien kan je een (aantal) verhoogde bak(ken) maken tegen de schutting, zoals je rechts op de foto al gedaan hebt? Je zou er zelfs een minivijvertje in kunnen maken.
zaterdag 22 februari 2020 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon