menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wat zet ik NU in mijn tuin?

Ga naar meest recente reactie

Keuls

Keuls

De woningbouwvereniging heeft onze tuin afgegraven. Nu bestaat de tuin voor het grootste gedeelte uit aarde. Weet iemand hier of er planten zijn, wellicht bodembedekkers die ik er in deze tijd van het jaar nog in kan zetten? We hebben geen behoefte aan een modderpoel namelijk. Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
dinsdag 10 december 2019 - 20:39
LT

LT

Een bord...Verboden nog verder af te graven...
dinsdag 10 december 2019 - 20:49
lilyboskat5

Lilyboskat5

Zolang het niet vriest kun je poten !
Dus morgen maar vlug naar het plantencentrum.
dinsdag 10 december 2019 - 21:11
Tuinprins

Tuinprins

Zolang de bodem niet bevroren is, er geen sneeuw ligt of het niet extreem nat is (modderpoel!) kun je gewoon heel de winter door planten. Het enige wat je nu niet moet planten zijn planten die matig winterhard zijn of slecht tegen veel nattigheid in de winter kunnen.

De belangrijkste tip die ik je kan geven: koop niet alleen planten die er NU aantrekkelijk uitzien.
In het tuincentrum heerst de terreur van het visueel aantrekkelijk assortiment. Dit wil zeggen dat planten die er op dit moment aantrekkelijk uitzien op de verkooptafels staan. Als je vandaag (11 december) naar het tuincentrum gaat zul je vooral Viburnum tinus, Skimmia, voorgetrokken Helleborus, wintergroene bodembedekkers en een verdwaalde toverhazelaar tegenkomen. Planten die nu kaal zijn en in de lente, zomer of herfst mooi zijn, zijn niet aanwezig of staan ergens achteraf en lastig te vinden. Dus zorg voor een spreiding van de bloei zodat er een groot deel van het jaar wat valt te genieten.

Tip 2: Houd rekening met de ligging van de tuin. Een tuin die in de schaduw ligt kent beperkingen en daar moet je geen planten neerzetten die zonaanbidders zijn (bijv. lavendel). Kijk verder naar de grond. Wat voor soort grond is het? Goede zwarte grond of humusarme grond die zeer snel uitdroogt? Vaak loont het eerst de grond te verbeteren en dan pas te planten. Ook hier is haastige spoed om wat in de tuin te zetten zelden goed.

Tip 3: Veel mensen denken dat als ze wintergroene bodembedekkers planten ze niet hoeven te wieden. Fout! Als ik een euro kreeg voor iedere tuin waar het onkruid zich gevestigd heeft tussen de bodembedekkers dan zat ik nu op de Canarische Eilanden .... Vooral de eerste 2 jaren regelmatig wieden totdat de wintergroene bodembedekkers een goed gesloten mat hebben gevormd. Ook daarna blijven opletten want een pluisje van een paardenbloem heeft maar weinig plaats nodig om te ontkiemen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 december 2019 - 07:03
Keuls

Keuls

Dank alvast voor de reacties allemaal.
woensdag 11 december 2019 - 10:38
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Carex grasjes .die zijn er in allerhande kleuren. In de winter mooi. Bloembollen voor het voorjaar kerstboom voor tijdelijk.
woensdag 11 december 2019 - 12:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon