menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stobben verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Zo67

Tekst aangepast

Zo67

Wij hebben een oud boerderijtje gekocht en gaan de tuin helemaal aanpakken.
Alleen, er staan 140 bomen in, klein en heel grote die of een gevaar opleveren voor het huis of geen sierwaarde hebben. Er staan ook Abelen tussen waarvan het opschot overal opkomt! De bomen gaan eruit en de boomzager neemt ze voor de snippers en het hout.
Maar wat te doen met de stobben?
Het liefst wil ik ze eruit, de tuin omgeploegd en uitgevlakt want het is een hobbelveld!
Maar hoe dit te realiseren?
Er zijn mensen die zeggen dat ze gefreesd moeten worden, maar dan heb je een hoop pulp wat later ook weer in gaat zakken en ik begrijp dat dat ook niet goed is voor de nieuwe aanplant?
De stobben kunnen eruit worden getrokken maar dan zit je met een slagveld en waar laat ik de stobben?
Wat zou een en ander kosten? Ik denk dat er ook wat nieuwe grond en compost overheen moet want de grond is uitgeput.
Hoe lang zou deze klus duren?

Alle reacties zijn welkom!! Zou het heel fijn vinden als jullie met me mee denken!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 september 2019 - 09:52
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik vraag me af of je zoveel bomen mag snoeien zonder vergunning. En wat het uitvlakken aangat moet het dan een grasveld worden. Of maak je er een siertuin van. Ik heb van die uitgevreesde bomen (hier in de buurt) wel eens de snippers op mijn pad gedaan. Later wel leuke paddestoelen. Maar het begin van een natuurlijk pad was gemaakt. En dan kun je de gaten die zijn ontstaan aanvullen met grond en later nog eens.
maandag 16 september 2019 - 23:06
Tuinprins

Tuinprins

Als je een gazon wil aanleggen zullen die stobben eruit moeten. Je kunt ze laten wegboren met een stobbenfrees of er met een kraan laten uithalen. Als je de boomstronken laat uit uitfrezen dan kun je het materiaal gebruiken voor een paadje (zoals Joukje) of gebruiken als mulchlaag om onkruid tegen te gaan.

Zowel bij uitfrezen als uit de grond halen ontstaan er kraters die opgevuld moeten worden met zand. Het zand gaat ongetwijfeld inklinken dus zul je een tijdje moeten laten liggen en later opnieuw aanvullen. Als je meteen gras gaat zaaien zonder het zand te laten inklinken krijg je later bijna altijd een hobbelig gazon (is ook een beetje afhankelijk van de grootte van de stobben).

Prijzen van het laten uitfrezen van stobben variëren enorm. Vaak is het ook afhankelijk van de omvang van de stobbe en de toegankelijkheid van het terrein. Voor een kleine stobbe is de prijs 50 tot 100 euro, voor een grote stobbe vaak 200 tot 300 euro, soms nog meer. Dit is dus voor één enkele stobbe. Bij jou gaat het om flink wat stobben dus dan kun je het beste bij verschillende bedrijven offertes aanvragen. Zoals gezegd: prijzen variëren enorm dus nooit bij slechts een bedrijf een offerte aanvragen.

Bij het uit de grond laten halen van boomstronken met een kraan moet je tellen op 100 tot 200 euro per uur. Verder zullen de stronken meestal moeten worden afgevoerd en hiervoor wordt doorgaans flink geteld maar dat varieert enorm. Daarom is het raadzaam bij verschillende bedrijven offertes aan te vragen.

Verder:

== zware machines maken vaak sporen en verdichten de grond. Hierbij zal bij het bewerken van de grond voordat het gazon word gezaaid rekening mee moeten worden gehouden.

== voor het kappen van bomen is in NL in de regel een vergunning nodig, ook als de bomen ziek of halfdood zijn. Het kappen van bomen zonder vergunning kan bij constatering van een overtreding leiden tot een boete en herplantingsplicht.

== die abelen/populieren die jij hebt staan zijn vermoedelijk ratelpopulieren. Deze maken worteluitlopers. Als je de moederboom kapt gaan die wortels nog meer uitlopen dan nu het geval is. Voordat je je gazon inzaait zul je het merendeel van de wortels moeten verwijderen anders krijg je een 'ratelpopulierengazon'



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 september 2019 - 07:48
Petrus 53

Petrus 53

Kun je zelf geen klein kraantje huren en misschien met hulp van vrienden die stobbe eruit halen .Is denk ik veel goedkoper dan een kraan laten komen die een 300 euro of meer per uur kost .
En ja het kost wat moeite maar wel goedkoper en er zullen zeker mensen zijn die willen helpen toch s666
dinsdag 17 september 2019 - 08:15
Zo67

Zo67

Bedankt voor jullie antwoorden!
Joukje; nee er is geen kapvergunning nodig. het idee van de houtsnippers vind ik leuk!

Tuinprins; bedoel je dat er zand of grond in de gaten moet? wij willen het perceel de winter lang laten rusten, dan van het voorjaar nog eens frezen en dan inzaaien.

Petrus 53, dat zou ik best willen, maar wij zijn geen kraanmachinist en ik weet dus niet of dit moeilijk is?

Hebben jullie er een idee van hoe lang ze er mee bezig zouden zijn? met het uittrekken?
De grootste stobben zouden we dan kunnen frezen.
dinsdag 17 september 2019 - 14:30
deHaan

DeHaan

Je praat over 140 bomen.
Ik denk dat 2man met de nodige machines zo een paar weken werk heeft.
€2500 per week ben je zo kwijt.
Ga ik er ook vanuit dat alles verwijderd is en de grond doorgespit en geëgaliseerd is.

Je praat over gevaarlijke bomen, wie heeft dat vastgesteld?
dinsdag 17 september 2019 - 16:38
Patrikc

Patrikc

140 bomen, dat is wettelijk gezien een bos, en dan is de vrijstelling van vergunning voor bomen in de nabijheid van een woning niet van toepassing. Je krijgt geheid problemen als je daar zonder vergunning aan begint.

DeHaan, je prijsschatting is volgens mij veel te laag.
dinsdag 17 september 2019 - 17:11
deHaan

DeHaan

Patrikc, zou zomaar kunnen
dinsdag 17 september 2019 - 21:28
Carib

Tekst aangepast

Carib

We hebben een paar jaar geleden 2 forse stobben laten frezen. Het was schrikbarend duur, de freessnippers waren onbruikbaar voor paadjes e.d. want behoorlijk vervuild met grond en omdat de wortels ook werden weggefreesd, gelet op nieuwe beplanting, was het een enorm gat. Achteraf gezien hadden we veel sneller en goedkoper een graver kunnen huren. Ik zou alleen stobben laten frezen als een graver er niet bij kan komen. In grote Engelse tuinen kennen ze een 'stumpery', oftewel een soort 'rots'tuin aangelegd met boomstronken, waartussen beplanting wordt aangebracht.
En over smaak valt niet te twisten, maar staan er tussen 140 bomen echt geen bomen die de moeite van het bewaren waard zijn? Een kale vlakte is ook geen sieraad.
dinsdag 17 september 2019 - 23:06
Tuinprins

Tuinprins

Tuinprins; bedoel je dat er zand of grond in de gaten moet?


Ja, of het terrein egaliseren maar als het om veel grote gaten gaat dan kan het terrein na egaliseren lager komen te liggen dan je me misschien wilt. Is een afweging die je zelf moet maken.

Ik vermoed dat een gedeelte van de bomen eerder 'struweelbomen' zijn dus van die dunne hoog opgeschoten bomen of (eventueel) meerstammige struiken. Deze kun je het beste er uithalen met een kraan.

Kun je mij vertellen waarom er geen kapvergunning nodig is?


Gegroet, de tuinprins
woensdag 18 september 2019 - 06:53
Zo67

Zo67

Je praat over gevaarlijke bomen, wie heeft dat vastgesteld?
Deze bomen (4 stuks) hellen gevaarlijk over naar de boerderij en kas en sommige beginnen zichzelf al te snoeien.

140 bomen, dat is wettelijk gezien een bos
Nee het is geen bos maar een rij bomen die om het huis heen staan en net zoals tuinprins aangeeft "struweelbomen", lange staken die elkaar in de weg groeien en alleen bovenin nog wat blad hebben.

Carib, bedankt voor je aanvulling! ik was al niet weg van het idee te gaan frezen maar ben nu ervan overtuigd dat het geen goed idee is. De stumpery ga ik googlen!

Kun je mij vertellen waarom er geen kapvergunning nodig is?
Omdat het omgevingsloket dit heel duidelijk uitlegt.
woensdag 18 september 2019 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon