menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid herkennen

Gerrit C

Gerrit C

Beste

Afgelopen week is er helaas een schaap bij ons overleden. Vermoedelijk na het eten van giftig onkruid. Ik ben nu aan het kijken wat de oorzaak geweest kan zijn. Hiervoor graag jullie hulp. Is de het onkruid op de foto Zwarte nachtschade? Dan kan deze vermoedelijk dus de oorzaak zijn. Iemand ervaring met schadelijk onkruid weg te houden in de schapenweide?

Groetjes

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 1 september 2019 - 22:03
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ja dat is zwarte nachtschade.

Het enige wat je volgens mij kan doen is die leren herkennen in een jong stadium. En stukken wei waar geen gras meer staat netjes herinzaaien, want dat zijn de meest waarschijnlijke plaatsen waar hij zal opduiken..
zondag 1 september 2019 - 22:10
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet hoeveel nachtschade een schaap moet eten om hier aan te overlijden. Nachtschade is volgens mij van een andere orde dan bijvoorbeeld taxus waarvan een schaap of ander dier maar relatief weinig hoeft te eten om het loodje te leggen.

Ik zou het in iets anders zoeken. Wat de laatste jaren een groot probleem is bij schapen is de rode lebmaagworm. Deze worm leeft in de lebmaag en zuigt bloed. Hierdoor krijgt het schaap ernstige bloedarmoede en kan zelfs sterven. De lebmaagworm heeft de laatste jaren een resistentie opgebouwd tegen het meest gebruikte middel om deze parasiet te bestrijden.

De aanwezigheid van de rode lebmaagworm is te herkennen door de ogen van het schaap te controleren. In het oogwit moet je normaal gesproken rode adertjes zien lopen. Bij een schaap dat flinke last heeft van de rode lebmaagworm zie je deze adertjes niet meer. In combinatie met lusteloosheid van het schaap is de kans zeer groot dat het dan om de rode lebmaagworm gaat.

Zie ook:

https://www.gddiergezondheid.nl/actueel/nieuws/2016/07/rode-lebmaagworm-belangrijkste-maagdarmworm-in-de-zomer


Gegroet, de tuinprins
maandag 2 september 2019 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon