menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedeker en mulch

Ga naar meest recente reactie

Raf_666

Raf_666

Hoi, eerste post hier

Na jaren eindelijk toe aan de afwerking van onze tuin.
In de voortuin heb ik een oppervlakte van 54 m² die we gaan bedekken met walsteinia. Heb al de russen uitgestoken en ga vandaag aan de slag met omwoelen en comost eronder te verwerken. Ik zou graag boomschors of snippers leggen om 't onkruid wat tegen te gaan !

Wat raden jullie aan ?

Thx

Raf
zondag 25 augustus 2019 - 08:13
Wannus

Wannus

Waldsteinia is een goede keuze . Voor bodembedekking gebruik ik snippers .Ik breng veel snoeiafval mede die ik dan fijn haksel . Het verteerd sneller dan schors en is tevens ook goed voor de bodem .Bepaalde boomschorsen kunnen wel de bodem verzuren door het lang liggen . Snippers beoogd natuurlijker , wel werp ik er wel af en toe eens bij , één tot tweemaal per jaar .
zondag 25 augustus 2019 - 12:58
deHaan

DeHaan

Wat bedoel je met russen?
Rhus typhina soms?
zondag 25 augustus 2019 - 15:25
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Wat raden jullie aan ?

Ik raad aan van een tiental soorten planten te kiezen, alleen Waldsteinia is maar saai.
Lavendel, Helenium, Rudbeckia, herfstanemoon, Aster, Perovskia, Margrieten, Echinacea, Salvia nemorosa, Phlox, Dicentra oei dat zijn er al elf.
En inderdaad met een mulchlaag, schors of snippers maakt niets uit.

Wat bedoel je met russen ?

In Vlaanderen zeggen we in sommige streken ‘russen’ tegen kweekgras, ik weet niet waar we het vandaan halen.
zondag 25 augustus 2019 - 16:27
deHaan

DeHaan

Bedankt, weer wat geleerd.
maandag 26 augustus 2019 - 09:05
Raf_666

Raf_666

Russen zijn inderdaad graszoden

De plaats waar de waldsteinia komt, zijn reeds 4 velden afgeboorde velden met hogere struiken

Ga idd gewoon voor snippers/schors gaan ... best niet te grote stukken schors neem ik aan ?

Is sylvester hiervoor geschikt ?

Thanks !

Raf
maandag 26 augustus 2019 - 09:06
Patrikc

Patrikc

De plaats waar de waldsteinia komt, zijn reeds 4 velden afgeboorde velden met hogere struiken


Dan kies je toch gewoon 4 soorten, je gaat er jarenlang plezier van hebben.

Sylvester-schors is ok.
maandag 26 augustus 2019 - 09:13
Raf_666

Raf_666

Ik ga bijna aan de slag met de waldsteinia , heb ook houtchips besteld om 't onkruid tegen te gaan. Ik vraag me af wat het makkelijkst is , ofwel eerst de chips dan de plantjes of eerst de plantjes en dan de chips ertussen ... 't zijn zo'n 540 plantjes !

thx voor de tips !

gr

Raf
zaterdag 31 augustus 2019 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon