menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurende Albizia julibrissin 'Ombrella'

Ga naar meest recente reactie

Sam Syvertsen

Tekst aangepast

Sam Syvertsen

Hi plantengoeroes,
Mijn Albizia julibrissin 'Ombrella' doet het sinds 3 jaar niet goed meer.
Boompje is ongeveer 15 jaar oud, groeide en bloeide rijkelijk tot 3 jaar terug.
Over 3 jaar werd de 130 liter pot te klein en omgeplant naar een 520 liter pot met onderaan ongeveer 200 liter aan granietblokken (tegen omwaaien)
De kern van de wortelkluit droogde uit doordat elk water langs de zijkanten van de kluit wegliep. Begin dit jaar opnieuw omgeplant om dit probleem te verhelpen.
Doch, enorm veel mos op de takken, veel dode takken, bladeren zijn maar 1/3 groot tegenover vroeger. Veel bloemknopen gehad maar heel weinig bloemen.
Ik zie geen ongedierte om de bladeren of takken. Ik denk meer aan een schimmel maar ken daar niets van.
Kan mij iemand raad geven of helpen.
Dank bij voorbaat
Sam

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 23 augustus 2019 - 12:31
Sam Syvertsen

Sam Syvertsen

Foto meer in detail

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 23 augustus 2019 - 12:37
sophora

Sophora

Is geen boom om in een pot te zetten denk ik.

vrijdag 23 augustus 2019 - 13:36
Sam Syvertsen

Sam Syvertsen

Hi Sophora,

Albizia heeft bij mij altijd al in pot gestaan. Deed het goed tot de pot (130L) te klein werd en in grotere pot (520L) gezet.
vrijdag 23 augustus 2019 - 14:13
sophora

Sophora

Albizia is een boom die heel slecht tegen verplanten kan. Vooral eens de de wortelkluit verdroogd is, is het heel moeilijk een goede hergroei te krijgen.
vrijdag 23 augustus 2019 - 15:24
WiPe

WiPe

Zou het kunnen dat die te nat gestaan heeft? Ik ze die eerder last krijgen van te nat dan van te droog.
vrijdag 23 augustus 2019 - 15:51
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben het met Sophora eens: is geen boom om langdurig in een pot te houden. Maken redelijk wat wortelmassa en hebben daardoor de ruimte nodig. M.i. heeft die pot ook de verkeerde vorm. Op een boomkwekerij wordt dit soort vormen ook nooit gebruikt voor wat grotere bomen. Daar gebruiken ze bijna altijd grote kuipen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 augustus 2019 - 18:50
Sam Syvertsen

Sam Syvertsen

Hartelijk bedankt voor Julie reacties.
Met rust laten is dus de boodschap.
zaterdag 24 augustus 2019 - 18:01
friedavanderoestverbeke@gmail.com

[email protected]

Een vraag:
Wij hebben of hadden een prachtige Perzische Albizia slaapboom. De boom treurt. State in de tuin is denk de kruin is 2,5 m breed en is denk 3m hoog. Wat moeten we doen? Bldjes hangen heeft weinig bloemen gehad. Bedankt voor Uw rad. Gr Frieda
woensdag 9 augustus 2023 - 09:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon