menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Voorbereiding gras zaaien

KlaasVaak

KlaasVaak

Hallo,

Even mijn situatie schetsen. Ik wil graag gras zaaien in de tuin (36m2), maar nu is dit nog gewoon grond met onkruid & heel veel stenen. Nu kreeg ik van verschillende mensen verschillende adviezen en ook internet levert wat informatie, maar die adviezen lopen zo uiteen dat ik nu helemaal in de war ben.

Een advies was om de tuin gewoon om te spitten. Een ander om 10 cm af te graven en dan met zuivere teelaarde weer aan te vullen. Op internet las ik dan weer dat minstens 30 cm diep steenvrij moet zijn of dat anders de stenen op termijn toch naar boven komen.

Wat nu echt de juiste manier van werken om ideaal voor te bereiden om gras te zaaien?
dinsdag 13 augustus 2019 - 09:20
deHaan

DeHaan

Wat voor grond heb je?
Weet je dat niet, geef dan de plaats op waar je woont, dan weet iemand waarschijnlijk op wat voor grond je zit.
dinsdag 13 augustus 2019 - 11:58
KlaasVaak

Tekst aangepast

KlaasVaak

Ik woon regio Brugge. Is redelijk droge grond. Ik denk kalk of zand (maar in mijn tuin zitten dus zéker 70% stenen, schat ik). Waarschijnlijk hebben ze bij de bouw alle bouwafval gewoon in de grond gedumpt.

EDIT: Na wat meer rondkijken heb ik besloten om 20cm te laten afgraven. Dit zal ik dan weer aanvullen met gewone teelaarde (aarde zonder meer)

Door het droge weer en het gewicht van de minigraver is de grond na het afgraven écht wel keihard.

Kan ik daar gewoon mijn nieuwe teelaarde op gieten of zal ik toch die aarde nog beetje losser moeten maken?
woensdag 14 augustus 2019 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon