menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dichtgroeien gazon

Vanal

Vanal

Beste leden,

Half april hebben we onze gazon volledig heraangelegd: frezen, rotoreg, inzaaien, bemesten, rollen... Nu zijn we enkele maanden verder maar het resultaat kan me niet echt bekoren. Op bijgevoegde kunnen jullie zien wat het probleem is, er zijn nog vele kale plekken in het gazon.

Vorige week bodemanalyse van DCM gedaan en bleek dat zuurtegraad ok is maar de voedingstoestand van de bodem zeer laag is.
Dien ik gewoon meer geduld te hebben en zal dit nog dichtgroeien of dien ik andere acties te ondernemen?

Alvast bedankt voor het advies.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 7 augustus 2019 - 21:23
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Als je een bodemanalyse laat uitvoeren en die geeft aan dat de voedingstoestand laag is, ligt de oplossing voor de hand: bemesten! Echter, het echte groeiseizoen zit al in dalende lijn dus te zwaar bemesten nu kan je gazon ook zwakker maken in aanloop naar het najaar.

Wat ik zou doen is nu een matige (!) dosis met een hoog gehalte aan stikstof om nog even te stimuleren en dan in tweede helft september een najaarsmeststof met een hoog gehalte aan kalium.

Het lijkt me ook dat je vrij kort maait? Mijn ervaring is dat een iets langer gemaaid gazon een betere weerstand heeft.
donderdag 8 augustus 2019 - 07:38
Vanal

Vanal

Bedankt voor de snelle reactie en advies Japanse tuin project, ik doe het nodige...
donderdag 8 augustus 2019 - 12:07
Wannus

Wannus

Ik zou een jong gazon niet zo vlug bemesten . Dit ziet er volgens mij meer dan behoorlijk uit . Wel zou ik het af en toe eens maaien zonder opvangbak ( zodat het blijft liggen) . Er wordt regen verwacht , dus een bodemverbeteraar (gedroogde koemestkorrels ) zou ik ook aanprijzen . Door herhaaldelijk te maaien zal het wel voller komen , zoals je zelf aangeeft : geduld !
donderdag 8 augustus 2019 - 13:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon