menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantkeuze

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Hoi, ik heb 2 plantvakken die aangeplant moeten worden. Dit plantvak is 17 m lang en 3.50 m breed.
Ik wil graag de bestaande beplanting behouden en de vaste geraniums laten doorlopen doorheen heel het plantvak (zo'n gemakkelijke plant!).

Ik vind het voor de platanen nog wat kaal en zou daar graag nog wat planten zetten tussen de (toekomstige) vaste geraniums.

Ik heb geen idee wat ik er moet zetten. Ik hou niet zo van strakke spelvormen ( haagjes , bollen,...)
Een hele rij van dezelfde soort plant/struik lijkt me ook wat saai.
Ik heb al zomerbloeiers in de tuin en prachtige herfstkleuren. Het leek me dus leuk om er zeker wat voorjaarsbloeiers of winterbloeiers in te zetten.

Ikzelf heb te weinig plantenkennis of ervaring...

Iemand zin om een kladje te maken om deze border aan te planten of mij ideeën te geven voor planten en plaatsing?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 juli 2019 - 19:54
Snuitje

Snuitje

Spelvorm moet natuurlijk snoeivorm zijn. (Stomme autocorrect)
zaterdag 20 juli 2019 - 19:57
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Enkele opmerkingen:

Het geheel zoals er dat nu ligt doet strak-geometrisch aan. Dat komt door het muurtje, de rij platanen, de vakbeplanting van Geranium macrorrhizum, de geknipte haag en het gazon.

Door de aanwezigheid van de platanen zal de grond in de zomer tamelijk droog zijn. Dan zul je moeten kiezen voor planten die hier tegen kunnen of regelmatig water geven als de grond droog is. Hoe het precies zit met de mate van schaduw kan ik zo niet beoordelen. Als er veel schaduw is dan is de keuze van geschikte planten beperkt .

Persoonlijk zou ik het stuk dat nu nog leeg is niet vol planten met Geranium macrorrhizum maar kiezen voor iets met een contrasterende vorm. Als er redelijk wat zon komt dan is Pennisetum alopecuroides 'Hameln' (lampenpoetsersgras) een prima optie. Is er meer schaduw dan zou ik kiezen voor Hakonechloa macra (Japans bosgras).


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 juli 2019 - 07:15
Snuitje

Snuitje

Bedankt voor de reactie! Ik zoek de planten zeker eens op en bekijk het. Andere suggesties zijn ook nog welkom.
Ik heb achteraan nogal veel pennecetum staan dus ben niet geneigd om nog meer grassen te nemen maar zal er zeker eens over nadenken voor ik het idee afschrijf.
De platanen staan bijna zuidelijk gericht dus werpen in de zomer schaduw op het stuk dat nog moet aangeplant worden.
De haag is van de buren dus die blijft en het muurtje stond er al toen we het huis kochten. Die blijft ook.
De platanen zijn niet steeds goed gesnoeid geweest ( stonden er ook al toen we het huis kochten) en dat zorgt er voor dat ze assymetrisch zijn in de winter wat ik dan weer leuk vind. Heb in het verleden al eens overwogen om al de zijtakken ook eens af te zagen en hem vanaf de stam weer re laten uitschieten maar durf niet zo goed.
zondag 21 juli 2019 - 08:20
Jeanine S

Jeanine S

Waarom geen mooie stamrozen tussen de geranium ?
Altijd mooi, vind ik
zondag 21 juli 2019 - 13:58
Snuitje

Snuitje

Zijn rozen niet meer iets voor gevorderden?
zondag 21 juli 2019 - 20:35
Jeanine S

Jeanine S

Toch niet enkel de uitgebloeide rozen afknippen zodat ze blijven bloeien
In maart de oudere takken snoeien maar bij stamrozen is dat minder nodig
zondag 21 juli 2019 - 20:44
Carib

Carib

Hakonechloa's zijn er in meerdere bladkleuren, vooral de Allgold en 'Aureola' zijn bijzonder decoratief en veel gemakkelijker dan Pennisetum, tenzij de grond erg droog is, dan is Pennisetum een betere keus. Ook mooi in combinatie met Heuchera. Die bestaan in bijzonder veel bladkleuren en in juni en juli bloeien ze met bloempluimen. Soms heel opvallend, soms heel kleine bloemetjes, maar allerlei insecten zijn er dol op. De hele dag zoemt het hier.
Om in het voorjaar effect te hebben zou ik in november minimaal 100 bollen van allium Christophii over het hele vak verdelen. Ook uitgebloeid zijn ze erg mooi. Met regelmaat geef ik uitgebloeide bloemschermen weg op aanvraag.
zondag 21 juli 2019 - 20:49
Snuitje

Snuitje

Hoi carib, bedankt voor je reactie. Ik waardeer het erg als mensen mee nadenken.

Vooral de alium vind ik heel mooi.

Om de ene of andere manier kan ik mijn idee van de geranium te laten doorlopen niet loslaten (waarschijnlijk omdat ik dit plaatmateriaal zelf nog heb staan om het stuk verder aan te planten.)

Daarom zoek ik planten met toch iets meer hoogte zodat ze boven de geraniums uit komen maar toch niet hoger dan 1.50 tot 2 m worden.
Liefst ook enkele hele vroege bloeiers.

Ideeën blijven welkom
maandag 22 juli 2019 - 08:20
Carib

Carib

In dat geval zou ik in ieder geval Choisya White Dazzler aanraden. Is een mooie, bolronde wintergroene struik, die in het voorjaar bloeit met witte, geurende bloemen. Hier is hij al begonnen aan de tweede bloei van dit jaar.
Ook Indigofera heterantha en Indigofera kirilowii zijn gemakkelijke, mooi bloeiende struiken. Eventueel is een kleinblijvende Buddleja, zoals Blue Chip of White Ball, een optie.
maandag 22 juli 2019 - 16:28
Jeanine S

Jeanine S

Een Spirea is ook altijd leuk.
Stuur een foto mee
Kan twee maal bloeien

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 juli 2019 - 18:39
Snuitje

Snuitje

De choisya in combinatie met de blauwe buddeleja lijkt mij wel wat.

Hier en daar een grote witte met wat blauwen er rond waarvan de ene soort in het voorjaar bloeit en de anderen in de zomer.
Lijkt mij een goed plan!

Wie oh wie kan dat overteffen?
maandag 22 juli 2019 - 22:54
Limburg vooruit

Tekst aangepast

Limburg vooruit

Ik heb hier ook grote vakken met geranium staan, maar ben ze toch gelijkelijk aan het vervangen door andere soorten geranium en andere plantsoorten.
Het is toch eentonig.

Waarom geen nieuwe soort geranium inplannen, biokovo bv is een mooie.
Heuchera heeft een gelijkaardige groei maar met bladkleur i.p.v. bloem.
Alchemilla is een mooie, maar geen droge grond en dus minder geschikt lijkt me.
Zet ook iets groter tussen de twee, plox bv.
zaterdag 27 juli 2019 - 06:51
Snuitje

Snuitje

@Limburg vooruit

Bedankt voor je reactie. Wat meer hoogte zou inderdaad welkom zijn. Aan welke soorten phlox had je gedacht?

Ik heb de geranium hier al bijna 10 jaar staan en ben er erg tevreden over. Ook heb ik nog een deel in mijn 'krijgtuintje' staan waardoor ik door wat splitswerk in het najaar gemakkelijk de boel kan aanplanten.
Het houden van de geranium is geeft dus een dubbel voordeel:
- never change a winning team: ik weet wat ik wel en niet van deze plant kan verwachten.
- budgettair een flinke besparing. Ongeveer 20 vierkante meter aan 6-7 planten per vierkante meter aan ?? Euro per plant.

Toch vind ik het erg fijn dat je mee nadenkt en voorstellen doet zodat ik zelf ook nog eens goed nadenken.
zondag 28 juli 2019 - 20:42
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Daar heb je gelijk in, je kan het later nog vervangen.
Zelfkweek is altijd goedkoper.

Ik heb een rooss/witte flox staan, maar weet er geen naam van spijtig genoeg.
Ooit eens op een plantenbeurs gekocht.
zondag 28 juli 2019 - 21:14
Jeanine S

Jeanine S

Phlox wordt toch niet zo hoog ?
zondag 28 juli 2019 - 21:32
Carib

Carib

Er zijn genoeg phloxen die met gemak de 1,50 meter halen.
zondag 28 juli 2019 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon