menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Harde zandgrond

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Hallo,

Wij zitten hier met een zeer arme zandgrond. Vorig jaar heb ik een eerste poging gedaan om er een moestuin op te starten, maar er zat niet veel fut in. De planten groeiden duidelijk niet goed. Dit jaar wilde ik het daarom steviger aanpakken en heb bij de gemeente een grote bak compost gaan halen. Die heb ik flink in de zandbodem gemengd en alles goed los gewoeld. Na een aantal regenbuien begon de bodem echter weer compacter en vaster te worden. Ondertussen lijkt het meer op beton...
Als je er met je hand in gaat, dan krijg je amper beweging in de grond. Enkel met een stevige schop krijg je het nog een beetje los. Het lijkt alsof de compost de grond doet verstenen. Hier kunnen planten volgens mij nooit goed in wortelen.

Wat doe ik verkeerd en wat kan ik eraan doen? Ik wil luchtige grond zoals potgrond...
dinsdag 11 juni 2019 - 21:41
Patrikc

Patrikc

Zandgrond wordt nooit vast en compact...
Ik zou je aanraden eens een bodemanalyse te laten doen, het kost enkele tientallen € maar daarmee weet je waar je aan toe bent.
dinsdag 11 juni 2019 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Zandgrond wordt vast en compact als je er met een loader/shovel of zware tractor overheen rijdt...

Als je op arme zandgrond wilt moestuinieren dan de grond 2 spades diep omspitten en voldoende humusrijk materiaal toevoegen. Als de grond hard wordt dan heb je onvoldoende humus toegevoegd. Verder is het verbeteren van arme zandgrond niet iets wat in een vloek en een zucht gedaan is, dat vergt jaren. Dus ieder jaar compost of goed verteerde stalmest toevoegen en de grond verbetert zich langzaam.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 12 juni 2019 - 06:38
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Met zware voertuigen erover rijden is inderdaad een manier om zandgrond te compacteren, zelfs door te voet steeds over hetzelfde traject te gaan lukt het uiteindelijk om zand te compacteren, maar hier gaat het over de 'moestuin', ik ga ervan uit dat daar zoiets niet gebeurt, en bovendien zegt Pieter zelfs dat hij alles goed losgewoeld heeft...
Ergens klopt er iets niet in het verhaal...
woensdag 12 juni 2019 - 10:41
Pieterke67

Pieterke67

Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad niet door over de grond te rijden of te lopen dat hij zo compact wordt. Het zal eerder inderdaad een probleem zijn van te weinig voedingsrijk en luchtig materiaal in de zandgrond.

Ik heb nochtans de grond omgewoeld met een elektrische tuinfrees en daarmee ook compost erronder vermengd (toch wel een kruiwagen of 3-4 op nog geen 10 m2). Maar ik wil nu ook weer niet overdrijven met die compost... het leek me precies ook dat die compost als een soort lijm werkte waardoor alles nog harder werd. Beetje tegenstrijdig misschien, maar als die compost uitdroogt in droge periodes wordt het hard.

Ik zal binnenkort misschien toch maar eens een staal laten analyseren. Hopelijk worden we daar wijzer van.
zaterdag 15 juni 2019 - 21:18
deHaan

DeHaan

Met een elektrische tuinfrees krijg je de grond alleen de bovenste paar cm los.
Ik heb een zware dieselfrees en die komt ook maar 20cm diep.
Als je het advies van de tuinprins opvolgt dan kom je een stuk dieper, namelijk een cm of 50
zaterdag 15 juni 2019 - 21:36
Patrikc

Patrikc

Ben je wel zeker dat het zandgrond is ? Zandgrond wordt niet zomaar hard, niet met compost en niet zonder compost.
Is het een nieuwe woning ?
zaterdag 15 juni 2019 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon