menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras ontkiemen

Ga naar meest recente reactie

Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Hallo,

2 Weken geleden heb ik gras gezaaid. Binnen een week kwamen de eerste sprieten al op, daar was ik blij mee natuurlijk. Nu zie ik steeds meer kale plekken ontstaan omdat sommige zaden niet willen ontkiemen.

Stappen die ik genomen heb:
- Oud zand eruit en afgevoerd. Flinke hoeveelheden afgevoerd.
- Nieuw zand erin en vermengd met bemeste tuinaarde.
- Alles zo goed als mogelijk geëgaliseerd.
- Losgeharkt en kruislings gezaaid.
- Na het zaaien de zaden zachtjes ingeharkt en aangerold.
- Elke avond lichtjes besproeid.

Moet ik nog geduld hebben of moet ik die stukken opnieuw gaan inzaaien?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 1 juni 2019 - 18:38
minouke

Minouke

Dat is wel normaal, heeft meer tijd nodig en alles hangt ook af van het weer zoals temperatuur en regen.
Gras zou pas kiemen vanaf 15°C.

Dus nog wat geduld hebben
zaterdag 1 juni 2019 - 18:51
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Hoe zit dit dan precies met het maaien? Ik begreep dat je moest gaan maaien als het gras ongeveer 15 cm was? Maar dat is nu niet overal gelijk, toch gewoon over het gazon gaan?
zaterdag 1 juni 2019 - 23:46
minouke

Minouke

Om te maaien zou ik toch nog een tijdje mee wachten. Ik zou zelfs wachten tot de nazomer.
zondag 2 juni 2019 - 09:15
pplakke

Pplakke

Liggen die staptegels boven op de aarde ? Ik zou ze beetje ingraven dat maait veel makkelijker. Met maaien kan je op zich niet veel verkeerd doen, maar je kan evengoed nog een maand wachten dan is het steviger. Bijzaaien is nog wat vroeg het zaad kan nog steeds kiemen.
zondag 2 juni 2019 - 11:26
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

De tegels liggen een klein stukje ingegraven. Vond het wel mooi dat ze nog iets uitsteken

Bedankt voor de tips. Ik laat weten hoe het zich ontwikkeld!
zondag 2 juni 2019 - 13:03
heidiaelbe14

Heidiaelbe14

Hallo,

We hebben een gelijkaardige situatie Tuin_Groentje. Wij hebben twee weken geleden ingezaaid, maar er zit best wel veel onkruid in en veel kale plekken. Iemand tips? Wat moeten we met dat onkruid, ik meen er een geranium soort in te herkennen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 2 juni 2019 - 14:10
heidiaelbe14
zondag 2 juni 2019 - 14:11
heidiaelbe14

Tekst aangepast

Heidiaelbe14

en nog eentje, werd ingezaaid op 16/05

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 2 juni 2019 - 14:11
pplakke

Pplakke

Tuin groentje nu zie je dat nog maar eens er een grasmat is dan zal je dit niet veel meer zien. En blijft enkel over dat het maaien hindert,en ook gevaarlijk voor onwetende bezoekers. Maar een groot probleem is dat niet mocht het zijn, even optillen de afgetekende vorm beetje uitgraven en opgelost.

Onkruid gewoon mee maaien, nu verdelgers verboden zijn voor particulier. Zullen er nog maar weinig onkruidvrije gazons overblijven.



zondag 2 juni 2019 - 14:48
Tuin_Groentje

Tekst aangepast

Tuin_Groentje

Uiteindelijk gaat het toch nog goedkomen denk ik.

Op 17 mei ingezaaid.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 11 juni 2019 - 19:09
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

@ heidiaelbe14 Heb je de hele tuin afgegraven? Het zand ziet er eerlijk gezegd niet uit alsof het heel voedzaam is voor het gras. Beetje droog.

Ik heb liters bemestte tuinaarde in de tuin verwerkt.
dinsdag 11 juni 2019 - 20:14
heidiaelbe14

Heidiaelbe14

@Tuin_Groentje we hebben het de afgelopen week goed nat gehouden en is dag en nacht verschil. Vrijdag eerste keer gemaaid, begint goed te komen. Bij ons geen zand, lekker stevige leemgrond. Is goed bemest geweest voor er gezaaid werd. Het jouwe ziet er ook goed uit.
zondag 16 juni 2019 - 19:26
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Laatste update: voor het eerst de maaier eroverheen gedaan. Ik ben tevreden tot nu toe.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 juni 2019 - 18:08
minouke

Minouke

Niet te kort maaien want er komt een hete droge periode aan.
vrijdag 21 juni 2019 - 18:14
MinaP

MinaP

Wij hebben net verleden week graszoden laten leggen van https://www.graszodengelegd.nl/. Dit moet natuurlijk eerst groeien. Volgend jaar moet het gemaaid worden.

Hebben jullie tips voor onderhoud?
zondag 27 oktober 2019 - 15:18
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Ongeveer een jaar later ligt het gazon er zo bij. Toch veel kale plekken. Heb het gazon netjes bijgehouden en in het voorjaar bemest en kalk gestrooit. Ook op de kale plekken nieuw graszaad gestrooid en inrold.

Maar het wil op die plekken echt niet meer groeien. Heeft iemand een idee hoe dit komt?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 mei 2020 - 11:45
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Nog een foto:

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 mei 2020 - 11:46
Henk-Willem

Henk-Willem

Droogte.
donderdag 21 mei 2020 - 22:50
Tuin_Groentje

Tuin_Groentje

Ik sproei het gazon elke avond.
vrijdag 22 mei 2020 - 09:02
heidiaelbe14

Heidiaelbe14

Hebben wij ook. Op iemand zijn youtube kanaal legde die dat uit als dat er in de mengeling graszaad ook Engels raai zit en dat dit eerst uitkomt maar niet lang leeft. Dat dat zorgt voor kale plekken en dat je dan opnieuw moet doorzaaien. Het andere zaad veldbeemgras, zou op 30 dagen kiemen en langer leven. Wij hebben doorgezaaid in de eerste helft van april en sinds bijna niets regen (tot zover de aprilse grillen). Wel nat gehouden, maar resultaat is mininiem. Ik denk dat ik er nu niets meer aan ga doen tot het najaar.
vrijdag 22 mei 2020 - 12:33
Heike

Heike

De tragedie van het gazon...
Ben blij met mijn grasveldje dat lekker mag groeien. Ik heb geen stress, enkel plezier, ik staar me niet blind op gele plekken of mos.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 22 mei 2020 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon