menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies nieuw gazon aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Nathalie1987

Nathalie1987

Goedenavond,

Wij hebben dit jaar de tuin op de schop gehaald.
Nu willen een stuk nieuw gazon aanleggen maar hebben geen idee hoe.

We dachten aan alle kleigrond eruit te graven. Maar nu lees ik hele verschillende verhalen. De helft van de grond is oud gazon en de helft grond met veel wortels erdoor.

Is het raadzaam om alles eruit te graven en nieuw grond te kopen of kunnen we dit op een makkelijkere manier doen? Frezen oud?

Alvast bedankt, Nathalie????

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 9 mei 2019 - 21:06
Tuinprins

Tuinprins

Is dat kleigrond?

Indien dat fatsoenlijke grond is dan zou ik alleen het oude gazon verwijderen (afplaggen) en de wortels van de bomen en struiken die in de grond zitten zoveel mogelijk met een riek verwijderen. Dan egaliseren en indien noodzakelijk aanvullen met zwarte grond. Daarna graszoden (laten) leggen. Als dat stukje grond verdicht is tijdens de aanleg van het terras (omdat er bijvoorbeeld zware machines over heen gereden zijn) dan zul je die toch moeten losmaken omdat je anders problemen kunt hebben met de drainage.

Ik zou dit allemaal zoveel mogelijk handmatig (spade en kruiwagen) doen omdat als je een minigraver laat komen je kans hebt dat je pas aangelegde terras beschadigd wordt.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 mei 2019 - 05:42
Nathalie1987

Nathalie1987

Bedankt tuinprins! Het losmaken van de grond doe je toch met een frees of hebben we die helemaal niet nodig dan? Want de grond zit behoorlijk dicht.
vrijdag 10 mei 2019 - 19:17
xanderbere19

Xanderbere19

Gewoon omspitten, het lijkt me niet zo'n groot stuk.
vrijdag 10 mei 2019 - 21:20
Tuinprins

Tuinprins

Inderdaad gewoon omspitten. Ik schat dat het 12 tot 16 vierkante meter is, dat moet zelfs voor de niet geoefende tuinbezitter te doen zijn. Zorg wel dat je een fatsoenlijke schop en riek hebt, als je die niet hebt kun je die misschien van familie, vrienden of bekenden lenen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 mei 2019 - 06:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon