menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe diep (wit) zand afgraven?

bartvander17

Tekst aangepast

Bartvander17

Goedenavond,

Wij hebben onlangs onze hele tuin overhoop gehaald en zijn van plan om het kleine stukje beplanting wat er zat, bestraat te maken. Sterker nog, dat hebben we onlangs bestraat. Van de rest van de bestrating (totaal een vierkante meter of 15 - 20) willen we een gazon maken en wilde bloemen planten en een kleine ruimte reserveren voor een simpel moestuintje. Echter; er ligt een behoorlijke lading wit zand / straatzand. De situatie is als volgt:

De wijk ligt op veengrond met daarbovenop klei. Tijdens de bouw is hier zand overheen gespoten. Ik heb op een stuk tot een meter diep gegraven en daar ligt nog steeds zand (ik heb het vermoeden dat het een mengsel van wit zand / straatzand is). Af en toe kom je dan een flinke homp klei tegen, maar het is voornamelijk zand.

Nou heb ik de bekende zoekmachine al flink zijn werk laten doen, maar ik kom er niet helemaal uit. Sommigen zeggen dat je de boel enigszins af moet graven (een cm of 20), dat goed mengen met aarde en compost. Zo zou zand mengen met tuinaarde en compost helemaal geen slecht idee zijn, omdat het zand drainerend zou werken. Anderen zeggen dat er echt een meter afgegraven moet worden als je serieus wilt planten (nu hoop ik niet dat dat het geval is, onze kersenboom is reeds geplant en heb daarvoor 70cm afgegraven haha).

Wat is nu wijsheid? Als er een meter afgegraven moet worden dan laat ik dat gewoon doen, maar een centimeter of 30 lukt zelf ook nog wel. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat het goed gebeurt, maar als het geld / tijd / moeite kan schelen, dan is dat uiteraard mooi meegenomen.

Alvast bedankt!
woensdag 8 mei 2019 - 22:15
Tuinprins

Tuinprins

Een rare combinatie: veengrond met daarboven kleigrond ..... Hoe is de drainage in de tuin? Blijft er water staan na een flinke regenbui?

Hoeveel gele/witte grond je moet afgraven is afhankelijk van je wat wilt planten. Voor gazon hoef je niet zoveel grond af te graven als voor bomen en struiken. Deze laatste gaan met hun wortels meer de diepte in en dan is 1 meter noodzakelijk. Voor gazon en kruidachtige vaste planten zou ik het op 40-50 cm houden.

Wat je laat terugstorten: goede zwarte grond waarvan je bovenlaag zelf verrijkt met compost. Bij het machinaal afgraven van de grond er voor waken dat men de grond niet 'dicht' rijdt want dan kunnen er problemen met de drainage ontstaan. Heb al talloze malen meegemaakt dat bij nieuwbouwhuizen de structuur van de grond naar de mallemoer was omdat er zware machines overheen hadden gereden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 mei 2019 - 06:40
bartvander17

Bartvander17

Bedankt voor je reactie. Drainage is prima, blijft eigenlijk nooit water staan. Ook hebben er een drietal boompjes (krentenboom, conifeer en een 5 meter hoge boom die ik niet kon plaatsen) in de tuin gestaan welke behoorlijk geworteld waren, één boom wortelde zich zelfs vrij hoog door het zand naar de andere kant van de tuin. Ook dat had ik niet verwacht.

40-50 cm moet nog wel te doen zijn, maar eens kijken of we met Hemelvaart een container voor grond kunnen regelen.
donderdag 9 mei 2019 - 07:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon