menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon na verticuteren: bijzaaien of ...

Ga naar meest recente reactie

Morena81

Morena81

Hallo iedereen. Gisteren heb ik mijn gazon (25m2) met de hand geverticuteerd en daar is bijster weinig van overgebleven. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen of ik gewoon moet gaan bijzaaien of dat ik álles er maar uit moet gaan trekken en dan het gazon compleet nieuw moet gaan inzaaien, evt. aangevuld met nieuwe grond, platstampen, etc. Door de losse grond lijkt alles misschien erger dan het is, maar aan de andere kant is er van een grasmat nog weinig sprake en zijn er erg veel hoogteverschillen.

Ik heb geen auto, dus het is voor mij niet erg makkelijk om zomaar van alles bij een tuincentrum te halen/huren, maar linksom of rechtsom zal alles uiteindelijk wel lukken, hoop ik.

Heeft iemand van jullie advies hierover? Alvast enórm bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 19 april 2019 - 11:41
xanderbere19

Xanderbere19

Dat wordt opnieuw inzaaien! De grond lijkt me erg schraal, die kan wat verbetering gebruiken. Ik zou dat doen met potgrond 10 l per m2. Misschien kan iemand je helpen met transport. Wat is de oorzaak van je slechte gazon? Schaduw, droogte?
vrijdag 19 april 2019 - 11:49
Morena81

Morena81

De grond hier is sowieso erg slecht, ben al bijna zo'n 10 jaar bezig om van het geheel (75 m2) wat te maken. Er zijn al legio planten/boompjes gesneuveld. Maar dan denk ik eerder droogte dan schaduw, want de 'grasmat' krijgt redelijk wat zon. Heb hem denk ook wat jaren te veel verwaarloosd, pas sinds vorig jaar redelijk goed besproeid. Hieronder nog een foto van hoe-ie voor het verticuteren was.

Maar bedoel je dan die potgrond er hier er gewoon overheen/erbij en dan aanstampen/harken? Of eerst al het overige gras er ook uit trekken en dan weer aanvullen met grond en zo.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 19 april 2019 - 12:46
Petrus 53

Petrus 53

Hallo Morena 81,

Ik zou er eerst championenmest op doen en dan omspitten en dan pas opnieuw inzaaien.
Want met potgrond wordt een duur grapje lijkt mij.
s66 ermee
vrijdag 19 april 2019 - 13:01
xanderbere19

Xanderbere19

Champignonmest kan ook. Zal wat goedkoper zijn. Het beste is om de potgrond of champignonmest er goed door te spitten, de grond glad harken, daarna walsen, of gewoon met de voeten lichtjes aanstampen, harken en gras zaaien. Daarna liefst afstrooien met nog een halve cm potgrond. Goed sproeien en dit, als het niet regent, regelmatig herhalen (met dit weer om de 3 a 4 dagen). In het najaar wat kalk strooien. Vanaf volgend voorjaar regelmatig bemesten met gedroogde koemest korrels oid.
zaterdag 20 april 2019 - 20:20
Morena81

Morena81

Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg! Dat plan is dus echter wel gebaseerd op eerst al het overige gras ook weghalen?
zondag 21 april 2019 - 09:43
Tuinprins

Tuinprins

Champignonmest zou ik niet gebruiken want dat heeft doorgaans een (te) hoog zoutgehalte. Ik zou potgrond (geen bemeste tuinaarde, dat is meuk) gebruiken of een kwalitatief hoogwaardige compost. Dit door de grond werken, egaliseren, lichtjes aantreden, weer egaliseren en daarna graszaad zaaien.

Probeer alles in een dag of in een weekend te doen. Als je de grond een week laat liggen alvorens te zaaien dan geef je de onkruiden een voorsprong en dat is niet verstandig.


Gegroet, de tuinprins

zondag 21 april 2019 - 10:46
Morena81

Morena81

Ook dank je wel!! Maar ... dat is dus ook allemaal ná het eerst weghalen van alles wat er nog in staat? Dat eruit halen is namelijk toch echt stap één ...
zondag 21 april 2019 - 14:22
Morena81

Morena81

Omdat ik de tijd heb, maar geen auto, heb ik nu het volgende bedacht (na eindeloos googelen en op dit forum lezen, waarmee ik echter geen pasklare antwoorden vind).

1. M.b.v. de verticuteerhark en schop de bovenste laag zoveel mogelijk verwijderen en de gras/-onkruidresten weggooien (of eventueel in een hoek van een perk laten composteren voor later gebruik).

2. De grond zo diep mogelijk helemaal omspitten. Ik geloof 2 spaden/steek diep? En dan per se met een spade, niet met een gewone schop dus? Die spade moet ik dan namelijk nog aanschaffen.

3. Alles eerst weer gelijkmaken. Eenmalig voldoende compost en/of ophooggrond laten bezorgen om de tuin weer op goede hoogte én gezonder te krijgen.

4. Rest stappenplan voor een nieuw gazon (dat is me allemaal gelukkig wel wat duidelijker).

Ik hoop dat dit zo een goed plan is .................
maandag 22 april 2019 - 11:23
Wannus

Wannus

Niet spitten , compost of bodemverbeteraar in de vorm van potgrond doen komen . Dit oppervlakkig inwerken met een spitvork . Egaliseren . Gras zaaien en tot het uitkomt regelmatig besproeien ( niet overbegieten ) Maar het is nog overal zeer droog , Hopend dat het gras snel boven komt , anders gaat mos en onkruid je voor zijn .
maandag 22 april 2019 - 12:34
Morena81

Tekst aangepast

Morena81

Aaah, nu snap ik hem @Xanderbere19, @Tuinprins en @Wannus ! @Petrus 53 had het in het begin over mest en dan omspitten, dus ik linkte het bemesten steeds aan de tuin sowieso hélemaal omspitten ... Maar nu weet ik wat te doen . Nogmaals heel erg bedankt!

@Tuinprins Ik ben nu inderdaad wat veel ruimte aan het geven aan het onkruid en mos :/, ik kon maar niet besluiten wat het beste doen ... Kan ik daar nog íets tegen doen met een gereedschap, de handen of een milieuvriendelijk goedje?

Hierna maak ik uiteraard een studie van het op de juiste manier besproeien straks .
maandag 22 april 2019 - 21:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon