menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaringen met slakkenbestrijding

Ga naar meest recente reactie

Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ja hoor, ze zijn weer op pad: de slakken! Vorig jaar zagen mijn Hostas er niet meer uit op een bepaald moment, dus heb me voorgenomen om me dit jaar wat toe te leggen op het weren van slakken uit mijn tuin.

Afgelopen zaterdag heb ik een aftreksel/concentraat gekookt van 3 knoflookbollen (paarse knoflook - 10 minuten) waarvan ik per liter water steeds 3 grote eetlepels toevoegde. Dit heb ik met een flinke waterstraal op de plekken gespoten waar de Hostas nu hun kopjes laten zien. Dit zou ik om de 2-3 weken moeten doen en zou afwerend moeten werken voor de slakken, en de aanwezige eitjes zouden niet meer uitkomen.

Heeft iemand ervaringen met deze techniek en zo ja hebben jullie nog bijkomende tips.

Uiteraard zijn alle andere tips ook welkom!
maandag 15 april 2019 - 13:55
leerling

Leerling

Geen ervaring met die techniek. Wel nieuwsgierig of het effect heeft.

Hier bestaat bestrijding uit wegvangen. (De gevangen exemplaren krijgen een - hopelijk enkele - luchtreis naar het achtergelegen braakliggend terrein.) En uit het diervriendelijk 'inrichten' van de tuin. Altijd blij als ik padden, lijsters, egels, hazelwormen, duizendpoten zie.
maandag 15 april 2019 - 17:50
Pouketie01

Pouketie01

Ben ook benieuwd
maandag 15 april 2019 - 19:33
Carib

Carib

Nog weinig slakken gezien hier. Droogte, zon, kou en harde wind zijn factoren die slakken wel op afstand houden. Verder heb ik de afgelopen jaren bijna mijn hele hostacollectie van 135 cultivars opgepot. Alleen de heel grote exemplaren staan nog in de volle grond.
Die potten heb ik 2 weken geleden begoten met een ammonia-oplossing. Dit moet eventuele eitjes of kleine grondslakjes doden. Ik hoop dat de droogte van afgelopen jaar een positief effect heeft gehad op het aantal slakken, maar hosta's in potten zijn veel minder vatbaar voor slakkenvraat, dat heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt. Er zijn cultivars bij die ik al vele jaren heb en gewoon niet herken, zo voorspoedig en gatenvrij groeien ze nu op de pot. En de exemplaren die toch nog slakkengebak blijken, die worden letterlijk afgevoerd.
maandag 15 april 2019 - 19:54
leerling

Leerling

Een wetenschappelijke studie van de RHS (Royal Horticultural Society) heeft aangetoond dat deze 5 veelgeprezen huis-tuin-en-keukenmiddeltjes niet helpen wanneer ze ze testen met saladeplantjes:
* kopertape met scherpe rand
* scherp grit
* mulch van pijnboomschors
* wolpellets
* gebroken eierschaal

Wolpellets en pijnboomschors gaven wel 50% betere groeiresultaten, omdat ze de bodem vruchtbaarder maakten en beschermden.

Zie o.a. http://press.rhs.org.uk/RHS-Science-and-Advice/Press-releases/RHS-slug-study-busts-home-remedy-myths.aspx
(in het Engels - als je hulp nodig hebt, kan je de tekst kopiëren en in google translate plakken)
maandag 15 april 2019 - 21:17
Tuinprins

Tuinprins

In een gedeelte van de tuin met een mulchlaag van kortgeknipte plantendelen zitten ieder jaar veel tot extreem veel slakken. Slakken leggen hun eitjes onder die laag en zijn daar beschermd tegen uitdrogen. Vraatschade nu vooral aan de bloemen van het kievitseitje / Fritillaria meleagris.

In de voortuin liet ik eerst ook het blad liggen maar vanaf dit jaar heb ik dat zoveel mogelijk verwijderd. Nu duidelijk minder slakkenvraat. Het feit dat de buxushaag er al een aantal jaren niet meer staat helpt volgens mij ook, buxus is n.l. een ideale verbergplaats voor slakken.

De bestrijding met knoflookextract heb ik een paar jaar geleden gezien bij Gardener's World. Een echtpaar had heel veel hosta's in de tuin en zij gaven de planten regelmatig water met knoflookextract. De man vertelde dat ze sindsdien weinig slakkenvraat bij de hosta's hadden.

Laatst vertelde iemand mij dat er na een strenge winter minder slakken zijn. Of dat ook zo is zou ik niet weten.

De meeste huis- en tuinmiddeltjes tegen slakken zoals koffiedrab, biervallen en gebroken eierschaal helpen niet tot nauwelijks tegen slakken.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 april 2019 - 05:27
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Die potten heb ik 2 weken geleden begoten met een ammonia-oplossing


Carib, ik veronderstel dat je dit enkel kan toepassen aan het begin van het seizoen vóór het uitlopen van de planten? In welke verhouding verdun je de ammonia?
dinsdag 16 april 2019 - 07:08
Japanse tuin project

Japanse tuin project

De laatste dagen ben ik ook nog de tip tegen gekomen dat het spreiden van denne-appels aan de basis van de plant een oplossing kan bieden.
dinsdag 16 april 2019 - 07:09
Carib

Carib

Ja, dat moet op het moment als de knoppen net boven de grond staan. Nu zal dat bij de meeste soorten nog net kunnen. Een verhouding van 1 ammonia op 10 water.
dinsdag 16 april 2019 - 15:47
leerling

Leerling

Velt verwijst ook nog naar dit filmpje waar een barrière gemaakt wordt van gegalvaniseerde draad verbonden met een 9 Volt batterij:
https://www.youtube.com/watch?v=DtdCBWeL4SQ
Ik weet niet hoe praktisch toepasbaar dit is, maar het ziet er heel doeltreffend uit.
woensdag 17 april 2019 - 00:29
Tuinprins

Tuinprins

Dat dennenappels helpen tegen slakken kan ik niet geloven. Lijken mij eerder een ideale schuilplaats voor slakken.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 april 2019 - 05:43
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Ja, dat moet op het moment als de knoppen net boven de grond staan. Nu zal dat bij de meeste soorten nog net kunnen. Een verhouding van 1 ammonia op 10 water.


Thx! Volgend jaar ga ik het zeker eens proberen, voor nu staan ze me net iets te ver om het risico op mogelijke bladverbranding te lopen!
woensdag 17 april 2019 - 08:30
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Velt verwijst ook nog naar dit filmpje waar een barrière gemaakt wordt van gegalvaniseerde draad verbonden met een 9 Volt batterij:


Dit ziet er inderdaad wel effectief uit voor bepaalde situaties. In mijn omstandigheden zou het echter praktisch niet haalbaar zijn, anders zou ik het zeker proberen!
woensdag 17 april 2019 - 08:33
Wannus

Wannus

Twee jaar geleden heb ik mijn twee Hosta's in volle grond uitgehaald en in grote potten verplant . Ik had ook al veel bekende trukjes geprobeerd , maar de Hosta's bleven ieder jaar niet om aan te zien . Tot ik zelf iets bedacht had en wilde uitproberen . Dus heb ik ze in potten geplaatst en een paar zakjes dolomiet gekocht ( gele waar een beetje grof zand aan kleeft ) Het beoogt niet heel mooi op steentjes maar , ik zou zeggen probeer het

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 17 april 2019 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon