menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten terrastegels af te raden?

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Drie jaar geleden besloot ik mijn terras dat uit cementdallen bestaat te verfraaien met houten terras tegels. Van die 30 cm grote tegels met plankjes op een kunststof rooster die een mooi natuurlijk mozaiekpatroon vormen. En mooi aansluiten bij de tuin.
Door de plastiek drager kan het water bij regen makkelijk onder de plankjes door weglopen.
Ik kocht deze bij een supermarkt die reclame maakt dat hun producten even goed zijn als A-merken.
Na de zomer bleek de lichtbruine kleur hier en daar afgetrokken te zijn en kwamen plekken wit hout bloot. Dit gaf een lelijke aanblik. Onderhoud met teak-olie brachten het oorspronkelijke uiterlijk niet terug. In de winkel zei men, dat als ik het terras afbrak, en alle tegels terug in de oorspronkelijke verpakking terugbracht, ze deze naar de fabrikant zouden terugsturen voor verder gevolg. Ik zag dit natuurlijk niet zitten.
Een jaar later waren reeds een aanzienlijk aantal plankjes volledig verrot. In die mate dat ze gewoon verpulverden. Gelukkig had ik enkele pakken in reserve.

Ik onderzocht de reden van deze wel heel erg korte levensduur voor iets dat toch een 300 Eu gekost had.
Het bleek acacia hout te zijn, een toch duurzame houtsoort. Hier werd echter het witte spinthout gebruikt dat juist zeer weinig weerbestendig is en niet estetisch. Daartoe werd het blijkbaar oppervlakkig bespoten met een heel dunne gekleurde beitslaag die echter snel wegerodeerde. Gezien de plankjes op een plastiek onderframe gevezen zijn is het bijna onmogelijk om bij onderhoud ook de onderkant die het kwetsbaarst is in te olien.
Zijn er nog mensen met dezelfde ervaring?.
Die hele rotte boel moet dringend weg en ik ben bang nogmaals in dezelfde val te trappen. Zou composiet geen betere oplossing zijn?
Ik besef wel dat tuinhout niet voor eeuwig is , maar 2 jaar, waarvan slechts 6 maand mooi, vind ik toch wel extreem kort



zaterdag 30 maart 2019 - 11:49
Liesette77

Liesette77

Er zijn verschillende mogelijkheden (https://www.aanleggenterras.be/houten-terras ) als je een nieuw houten terras wil, maar dan zou ik toch voor een terras in tropisch hardhout gaan. Zo ben je zeker dat je terras tegen een stootje kan.

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan composiet. Daarmee combineer je de look van hout met het gemak van composiet als materiaal...
vrijdag 12 april 2019 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon