menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meststoffen bij mulchmaaien

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Welke soort meststoffen gooi je het best bij een gazon waar een mulchmaaier gebruikt wordt?
Bedankt
vrijdag 15 maart 2019 - 18:59
leerling

Leerling

Als je gras mulcht, geef je het materiaal dat ervoor zorgt dat gras kan groeien (+ extra's die het uit de lucht/zonlicht heeft opgenomen) terug aan de bodem.
Bemesten lijkt mij dan ook overbodig.

Heel zeker ook niet bekalken zonder eerst de zuurtegraad van je grond te controleren. In Vlaanderen zijn meer dan 72% van de tuinen overbekalkt. En ja, dat is een probleem, ook voor gras, dat liever een wat zuurdere bodem heeft. A
an sommige meststoffen voor gazons wordt kalk toegevoegd.

Zelf geen fan van chemische meststoffen. Zoek er zelf maar eens wat artikels op over de impact van de ontging van de grondstoffen, de produktie van de meststoffen, hun vervoer, de impact op het bodemleven, etc.

Eventueel kan je wat compost toevoegen (gewoon een laagje uitstrooien) om je bodem te verbeteren.
zaterdag 16 maart 2019 - 01:37
fran

Fran

Of koemest ipv compost...
Is dat niet nog beter?
maandag 25 maart 2019 - 22:43
leerling

Leerling

Een koe eet gras. Koemest is dus verteerd gras. Je mulchmaaisel bevat meer voedingsstoffen.

Koemest wordt vooral gebruikt om de structuur van vooral zware gronden te verbeteren.
dinsdag 26 maart 2019 - 23:41
Wannus

Wannus

Mulchen is wel af en toe aan te raden , maar niet iedere week . Ik rij een aantal keren mij gazon af zonder opvangbak , ongeveer een viertal keer per seizoen dat ik het maaisel met de hark verwijder , zo blijft er wel wat maaisel liggen . Van meststoffen gebruik ik wel gedroogde koemest , een paar keer per jaar , zowel op het gazon als in de borders . Is zeer goed voor de bodem . Als de bodem goed is stellen de planten het ook goed en hoef je niet bij te bemesten .
woensdag 27 maart 2019 - 18:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon