menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Talud bedekken?

Ga naar meest recente reactie

boeleke

Tekst aangepast

Boeleke

Hi daar allemaal

even geleden (in april ergens) had ik op dit forum raad gevraagd om mijn talud te bedekken. Toen werd er me het advies gegeven om even de zomer af te wachten (omdat we er pas woonde) en dat het volgens sommige enorm droog leek te zijn op onze Talud. Door de boom die er op staat (zie foto & video).

We hebben de zomer afgewacht en het was inderdaad droger onder de boom. Nu ja weet wel dat de zomer uitzonderlijk warm was.

Toch zouden we graag onze talud bedekken. We hebben nu enorm veel last van onkruid (wat nergens op trekt) en vooral netels en dat is veel werk om te onderhouden.
Dan steek ik dit werk liever in iets wat mooi is .

We waren aan het denken aan Sedum (kan goed tegen de droogte - en is makkelijk te onderhouden) of weten jullie nog iets anders?
Vergif spuiten we niet omdat we een hond hebben.

Ik hoop echt op goede tips. Ik ben een beginner in de tuin en weet echt niet hoe of wat!
Kennen jullie trouwens een goed gratis programma om dit makkelijk uit te tekenen?

HIER IS DE LINK VAN DE VIDEO : https://streamable.com/3rkpb

Thanks!
Tom

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 11 februari 2019 - 15:30
Dany

Dany

Lavendel zou ook kunnen
maandag 11 februari 2019 - 17:18
LT
maandag 11 februari 2019 - 19:41
satomi

Satomi

Hi Tom,
Wat ik nog in je verhaal mis is de noord-zuid positie van het talud. Waar komt zon, waar minder en waar helemaal niet?

Voor onder de boom zijn groenblijvende Epimediumsoorten een aanrader. Evt. droogte wordt redelijk verdragen als ze eenmaal volgroeid zijn. Het wordt als snel een aaneensluitend geheel. http://www.hessenhof.nl/al/e032.html

Verder is het slim om een paar soorten bodembedekkers uit te zoeken en die in groepen aan te planten.

Mixen met lage siergrassen kan heel mooi zijn. Zo vormt Stipa tenuissima 'Ponytails' en Sedum (Hylotelephium) een prachtige combi op een zonnige standplaats tot ver in de herfst https://www.google.com/search?q=stipa+sedum&client=tablet-android-samsung&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiNrur1ubbgAhVSMewKHfqmDrQQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=800&bih=1280#imgrc=rRpVxZ57wzSkkM:
Met daartussen wat Verbena bonariensis wordt dat een mooi geheel. Als je dat als een slinger aanplant geeft dat een mooi effect in de border.

Ten laatste: De bodem is het uitgangspunt en die moet goed zijn. Heb je een composthoop dan kan je daar veel profijt van hebben. Lees je goed in over het voorbereiden van de bodem voor aanplanten. Kijk naar mooie combinaties op Google, bij tuinensites en laat je goed voorlichten door plantenkwekers. Ga bij voorkeur niet naar een tuincentrum. Veel plezier en succes!




dinsdag 12 februari 2019 - 16:07
boeleke

Boeleke

@ Dany : Lavendel hebben we al aan onze linkerkant van de tuin. Met een paar agapanthussen erachter.

@Satomi - Eerst en vooral bedankt voor het uitgebreid antwoord!
Het witte huisje dat je ziet (dus de richting waar we naar kijken) is NO.
Dat betekent dat er aan de voorkant van de talud (dat wij zien) wel wat zon komt als de zon in het Z of ZW staat.

In de zomer houdt die boom dan wel weer veel zon tegen en ook neerslag.

Bedankt voor de tips - ik ga het eens bekijken. Het is zo moeilijk om in te schatten wat ik waar moet planten zeker als je er zelf nog niet veel mee bezig bent geweest en weinig ervaring hebt . Het zal ook wel wat proberen zijn....

I.v.m. de grond - door de relatief droge zomer hebben we zeer weinig compost.
dinsdag 12 februari 2019 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon