menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Onkruid in gazon

Ga naar meest recente reactie

Swier050

Tekst aangepast

Swier050

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik mijn tuin gefreesd en vervolgens 2x opnieuw ingezaaid (na de eerste keer heeft een hoosbui alles weggespoeld). Vervolgens heb ik veel last gehad van hanenpoten, zie vorige topic. Deze heb ik zo veel mogelijk met de hand verwijderd. Ik heb een mooi groen gazonnetje voor teruggekregen, ondanks de droogte van de zomer. Her en der wat onkruid vind ik niet storend en vind ik wel horen bij een tuin. Alleen nu groeit er een onrkuid tussen het gras wat eigenlijk langzaam mijn gazon overneemt. Het is een soort kruipende plant welke met uitlopers zich vermeerderd. Weten jullie wat dit is en hoe ik dit kan bestrijden of in toom kan houden? Van t voorjaar ga ik het graa weer bemesten met koemest en kalk. Of moet ik nu voor andere middelen kiezen?

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 3 januari 2019 - 16:06
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Het lijkt wel het blad van een Geranium.
Dit probleem is al een keer hier op de site geweest.
Zie : https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/56357/welk-onkruid-is-dit
donderdag 3 januari 2019 - 16:39
Carib

Carib

Kruipende boterbloem. Ik heb het zelf ook in de delen van de tuin die vroeger weiland waren. Bestrijden is daar ondoenlijk, dus ik doe er niks aan. In een kleinere tuin lijkt uitsteken van de basisrozet de beste optie, maar echt wegkrijgen? Ik heb er een hard hoofd in, tenzij je echt gif gaat gebruiken.
donderdag 3 januari 2019 - 17:10
LT

LT

Zonder gif....Boterbloem. Gewoon uitsteken. Er zullen wel nog regelmatig zaailingen verschijnen.
donderdag 3 januari 2019 - 22:13
Roeli

Roeli

Op een groot gazon is het wel monnikenwerk maar uitsteken en de uitlopers voorzichtig mee trekken is toch het enige dat helpt.
vrijdag 4 januari 2019 - 11:43
leerling

Leerling

Vertrekken vanuit 1 hoek en daar beginnen uitsteken. Elke keer terug vertrekken vanuit die hoek en vandaaruit naar het centrum werken. Eens die hoek vrij is, kan je beginnen aan de volgende hoek, maar blijf de hoeken die je al gedaan hebt in het oog houden. Eén plantje dat overblijft maakt in de juiste groeiomstandigheden al gauw veel en lange uitlopers. (Maar dat zul je al wel hebben gemerkt.)
zondag 6 januari 2019 - 00:16
Elkelo

Elkelo

Hallo,

Ik denk dat ik soortgelijk onkruid in mijn gazon heb staan, maar zoek even bevestiging wat denken jullie? En hebben jullie al ervaring met onkruidverdelgers voor de botervbloem?

Groetjes en alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 26 maart 2019 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon