menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

In toom houden Japans riet/bamboe

Henk-Willem

Henk-Willem

Op een laag houtwalletje met vooral inheemse bomen/struiken (meidoorn, rode kornoelje, kardinaalsmuts, hazelaar, etc.) is sinds enkele jaren Japans riet-bamboe (?) aan het opkomen. Geen idee hoe het daar terecht is gekomen maar het woekert behoorlijk. Hoe hoog wordt dit riet? Breidt dit uit via wortelstokken? Hoe voorkom ik overwoerkering van planten-struiken?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 29 december 2018 - 13:27
lilyboskat5

Lilyboskat5

Wij hebben dat ook in de tuin gehad toen wij hier kwamen wonen.
Het ging ook zijn eigen gang, alle kanten op.
Met veel geduld en constant de wortels uittrekken en een paar keer, Round Up erop, heb ik het niet meer terug gezien.
Maar wij blijven waakzaam.
zaterdag 29 december 2018 - 13:30
pplakke

Pplakke

Eigenlijk had je dit beter aangepakt als het 1 scheutje was. Wat het minste werk is afknippen en afdekken met houten platen, dan gaan ze wel dood. Natuurlijk zitten de wortels dan nog jaren in de grond. Dus als je echt het weg wilt om te beplanten zal het uitgraven worden.
zaterdag 29 december 2018 - 19:28
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank voor jullie reacties.
Tja, dat realiseer ik me nu. Ik weet helaas pas sinds kort dat dit dus woekerende bamboe is. Maar eigenlijk is het best aardig in de winter, dit groene wuivende riet als de wal verder helemaal kaal is. Maar ik besef dat er geen compromis is. Een beetje bamboe is blijkbaar lastig, het is alles of niets.
De buurvrouw wil graag dat de (gedeelde) houtwal ieder jaar geheel wordt afgezet/geknot, dus er valt een flink deel van het jaar ook vrij veel licht op de bodem/kruidlaag. Anders had het bamboe denk ik veel minder kans om te groeien.
zaterdag 29 december 2018 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon