menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bidim anti-worteldoek onder siergrind

HermanDB

Tekst aangepast

HermanDB

Hallo iedereen,

In onze tuin gaan wij siergrind leggen. Wie heeft er ervaring met het gebruik van Bidim anti-worteldoek om dit onder het siergrind te plaatsen? Wij zouden hiervoor kiezen omwille van de witte kleur van deze doek t.o.v. de klassieke zwarte of groene anti-worteldoek.

Alvast bedankt voor de reacties.
vrijdag 30 november 2018 - 15:30
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wat wil je in het grind leggen? Paadjes? Een groot tuinoppervlak? Wat anders?

Je schrijft dat de kleur van het doek (wit) belangrijk voor je is. Ik lees dan dat je een oppervlakkige grindlaag wil leggen.

Vriendelijke waarschuwing: 'k heb zelf niet zo'n beste ervaring met (geweven) worteldoek en heb een hekel aan grind.

Worteldoek houdt - in het beste geval - onkruiden onder het doek tegen. Onkruid dat van bovenaf tussen je grind gaat wortelen, wortelt vrolijk tussen het weefsel/de gaatjes van het onkruiddoek door en is dan moeilijk te verwijderen. Tenzij je natuurlijk heel regelmatig gaat wieden. Of tenzij je je grind heel dik gaat leggen (8 tot 10 cm), zodat oppervlakkig groeiend onkruid vanzelf het loodje legt en je zelf meer tijd hebt om het overige onkruid te wieden voor de wortels van het onkruid het doek gaan bereiken.

Een dik pak grind kost een pak meer. Je kan er ook moeilijker op lopen.

De hoofdredenen waarom ik een hekel heb aan grind:
- Ik zie meer en meer 'tuinen' in de buurt veranderen in woestijnen van grind/steen. Ook op websites van tuinarchitecten duiken almaar meer voorbeelden op van 'onderhoudsarme tuinen' waar het groen ver te zoeken is.
We kunnen allemaal een 'steentje' bijdragen aan het behoud van onze flora, fauna (biodiversiteit) en aan het milieu. En dat begint heel eenvoudig met dat grind niet aan te voeren. (Denk: teloorgang van de omgeving waaruit het gewonnen wordt, productie (vervuiling, energie...), transport...)
- De vorige bewoners hadden hier ook grindpaden gelegd. In de aanpalende perken wied ik, na +5 jaar, nog altijd massa's grind.

Veel mensen denken dat ze aan grind geen omzien hebben. Dat klopt niet. Daar valt net zo goed stof, zand, bladeren... op en tussen, zodat aanwaaiende zaden ook daar een voedingsbodem vinden.

Mijn moeder zag het onderhoud van haar grote tuin niet meer zitten en wilde van haar voortuin ook zo'n steenwoestijn maken.
't Is uiteindelijk een flinke laag van grove schors op worteldoek geworden.
Door ervaring weer wat wijzer geworden, gaat deze zomer alles er weer uit. De worteldoek ga ik vervangen door zware karton. Daarboven komt een wat dikkere laag van dezelfde schors. Het bodemleven zal het karton verteren samen met wat er nog rest van planten die er ooit hebben gegroeid (wortels van onderuit). De dikkere laag schors zal wieden gemakkelijker maken en de worteldoek zal daarbij geen ergernis meer zijn. De schorslaag zal na een aantal jaren moeten worden aangevuld, maar ze zal ook de grond verrijken en de volgende eigenaar zal zich alvast niet moeten ergeren aan blijvend opduikend grind.
En heel misschien mag ik er dan toch ook weer een struik of een boompje planten.
maandag 3 december 2018 - 01:03
HermanDB

HermanDB

Dag Leerling,
Bedankt voor de info en voor de bedenkingen. In de mate van het mogelijke zal ik er zeker rekening mee houden.
Het is in elk geval niet de bedoeling om van de voortuin een stenen woestijn te maken. Er is voldoende ruimte voor beplanting. Een grasmat is echter niet meer aan de orde.
Groetjes.
dinsdag 4 december 2018 - 07:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon