menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goede bladblazer

Ga naar meest recente reactie

JanineB

JanineB

Beste tuinvrienden,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede bladblazer.
Hij moet niet te zwaar zijn en niet te duur.

Zijn er bepaalde merken die worden aanbevolen?

Uiteraard zelf al het een en ander gezocht.

Is er iemand bekend met Stihl?
Zoiets lijkt me wel wat: https://www.bjctools.nl/product/stihl-bga-45-accu-bladblazer/

Of is deze van de intratuin ook van voldoende kwaliteit?
https://www.intratuin.nl/intratuin-accu-bladblazer.html

Een accu bladblazer lijkt me het meest geschikt.

Heeft er iemand ervaring met een van deze bladblazers?

Alvast bedankt!
Groetjes Janine
vrijdag 16 november 2018 - 14:13
leerling

Leerling

Als de bladeren op gras vallen, kan je ze eenvoudig verwijderen door en met de grasmaaien of mulcher over te rijden. Zorgt voor prima materiaal voor op de composthoop.

Verder merk ik vooral op dat mensen met een bladblazer er meestal net zo lang over doen om hun gras bladvrij te krijgen als mensen die een veel goedkopere, stillere en lichtere bladerhark gebruiken.

vrijdag 16 november 2018 - 14:27
pplakke

Pplakke

Het gazon doe ik met de zitmaaier maar voor Bv. mozaiek kassei of split is blad blazer/ zuiger onmisbaar. Ik koop altijd de goedkoopste van een 30 tal euro het is nu niet dat je dit heel het jaar gebruikt. In het geval je al een accu hebt, want meestal is die onderling te wisselen bij verschillende toestellen dan zou de prijs gelijkaardig kunnen zijn.


Zie deze die kost op zich niet veel maar accu is apart ook hebben ze geen zuigfunctie blijkbaar wat toch wel een nadeel is.

https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-powdpg7520-accu-bladblazer-20-40v-geleverd-zonder-accu/836021.html

Deze zou ik nemen trouwens ook de blaassnelheid is veel straffer. https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-poweg9011-elektrische-bladblazer-en-zuiger-3000w/866493.html
vrijdag 16 november 2018 - 15:02
minouke

Minouke

Ben van dezelfde mening als Leerling en zo doe ik het ook.
Alhoewel ik wel ééntje heb, een goedkoop met een niet al te grote zuigkracht en die gebruik ik dan om het blad van de grindpaadjes op te nemen zonder dat hij de steentjes mee opzuigt.
vrijdag 16 november 2018 - 16:05
LT

LT

Hier hangt er eentje, al vele jaren ongebruikt, in de garage. Toentertijd was het mode om zoveel mogelijk lawaai te maken. Deze zuigt en blaast, weet ik me nog te herinneren....Ben veel beter af met een bladhark. Zelfs in het voorjaar tussen de rozen.
vrijdag 16 november 2018 - 16:32
Wannus

Wannus

Hangt er vanaf hoe groot de tuin is voor een bladblazer aan te schaffen .
Wie een grote oprit heeft in grind of dolomiet enz.... kan een bladblazer wel oplossing bieden voor het snel op te ruimen en netjes te houden . Maar voor eigen gebruik in de tuin en die aantal weken in het najaar dat je van
een bladblazer gebruik kan maken , zou ik hier niet te veel geld aan besteden en een goedkoop exemplaar aanschaffen .
vrijdag 16 november 2018 - 17:49
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik koop zelf zo min mogelijk accu-apparaten met vaste accu. Als de accu verslijt (en dat gebeurt onherroepelijk) kun je het hele ding weggooien. Zonde. Ik heb zelf een bosch-bladblazer met verwisselbare accu. Die past ook op de kantensnijder. Vind ik erg handig. Hij is behoorlijk stil (vind ik wel prettig, want de benzinemotor-stihl-bladblazer van de buren vind ik ook behoorlijk lawaaiig) en wat mij betreft geen vervanger van de grashark of bladhark of bezem. Die gebruik ik ook nog steeds (en dan liever een gark dan een grashark). Ik heb deze blazer nu een jaar en er is geen week voorbij gegaan dat hij niet gebruikt is.
Een accublazer, die niet voor professioneel gebruik is bedoeld, is minder krachtig dan een met snoer of benzinemotor. Voor mij is dat geen probleem, want je kunt er grind prima mee schoonblazen of iedere dag alle beukennootjes van de oprit bij elkaar blazen. Zuigen kan hij niet, maar dat hoeft voor mij niet. Denk dus eerst na wat je van een blazer verwacht.
zaterdag 17 november 2018 - 17:07
dries944

Dries944

Heb hier 2 lange opritten in grind en zoek een goede bladzuiger om de boel proper te houden.Langs de baan staan platanen dus das vrij groot blad. Wat raden jullie aan en wat is de beste optie,elektrisch of accu? Heb hier veel accuapparaten van bosch.
woensdag 3 november 2021 - 21:49
PeterC

PeterC

Zoek je een bladzuiger of een bladblazer?
Als je al meerdere accu-apparaten van Bosch hebt (met verwisselbare batterij?) dan is het logisch om te kijken wat Bosch aan geschikte apparaten aanbiedt. Dan moet je al geen batterij bijkopen want die zijn redelijk prijzig.

Zelf hebben we een Stihl bladblazer BGA 86.
Krachtig en naar mijn mening niet luidruchtig. Blaast probleemloos de bladeren op de gazon de kant in, ook al zijn die bladeren nat.
woensdag 10 november 2021 - 17:57
dries944

Dries944

Ik zoek een bladzuiger om het blad op te zuigen. Heb eens gekeken naar de accuapparaten van bosch maar die hebben alleen een bladblazer. Nabij de oprit is een stopcontact voorzien dus best met elektriciteit, zal ook wel beter presteren dan accu.
Het is ook nie de bedoeling da ik het grind opzuig maar da zou normaal geen probleem mogen vormen na wat opzoekingswerk opt internet.
woensdag 10 november 2021 - 21:05
Carib

Carib

Mijn accublazer van Bosch heb ik toevallig vanmiddag gebruikt om plataanblad bijeen te blazen op het gazon.
Plataanblad is het vervelendste blad in de tuin, want heel groot en taai en het composteert heel moeizaam. Ik heb ooit een bladzuiger geleend om te testen hoe hij met het plataanblad omging, maar deze zuiger (geen accu) raakte meteen verstopt door dit blad.
Je zult dus een behoorlijk krachtige zuiger moeten hebben voor dit blad en hoe dit samengaat met grind? Daar heb ik mijn bedenkingen bij. Het lijkt me veiliger om het blad eerst van het grind af te blazen en eventueel ergens anders op te zuigen. Maar als het op een hoop ligt is het met een bladhark of gark of desnoods met een grasmaaier met opvangbak ook zo opgeruimd.
woensdag 10 november 2021 - 23:28
dries944

Dries944

Ik heb eens de soorten bekeken van de universal garden tidy serie van bosch op elektriciteit.
Die komen in 3 vemogens,1800W,2300W en 3000W.
Die versnipperen ook het blad als je het opzuigt.
De grote bladeren kun je idd bijeen harken maar toch nie zo ideaal op grind heb ik al gemerkt.
Het kleinere blad kun je dan opzuigen.
donderdag 11 november 2021 - 11:51
PeterC

PeterC

In principe zou ik de grasmaaier kunnen gebruiken om de bladeren op te ruimen maar onze bomen worden elk jaar groter en er liggen zoveel bladeren op de gazon dat de opvangbak al na enkele meters vol zit. Niet zo praktisch.
Met de blazer blaas ik de bladeren bij elkaar tegen de haag bijvoorbeeld. Flinke hoop. Makkelijk in de zakken te laden.
Het enige nadeel aan de blazer is dat de batterij het maar ongeveer 1 uur uithoudt.
donderdag 11 november 2021 - 15:54
dries944

Dries944

Ik heb hier een mulchmaaier maar die gebruik ik dus ook om het blad mee te mulchen op het gazon. Zo krijgen de bomen hun meeste voeding terug die van hun blad komt.
En het stimuleert meer bodemleven waardoor alle planten en bomen beter tegen droogteperiodes kunnen!
Bij heel grote hoeveelheden kun je het ook in de borders kwijt dat blad.
Ik heb alleen een bladblazer nodig voor de 2 grote opritten in grind!
donderdag 11 november 2021 - 21:17
leerling

Leerling

@PeterC
Als je gras niet te lang is, kan je ook met de grasmaaier zonder bak over de bladeren rijden. De bladeren worden dan versnipperd en je hebt meteen je gras een goede mulchlaag gegeven.
Als het pak echt te dik is en je ze toch van je gazon wil, kan je de bladeren beter onder bomen/struiken/hagen... vegen, ze op een hoop leggen, eventueel in een korf van kippengaas. (Als je een korf maakt, en je knipt er onderaan een gat in van zo'n 20cmx20cm, heb je meteen een ideale overwinteringsplaats voor een egel.)

In navolging van de 'Leave the leaves' campagne van The National Wildlife Federation, loopt er in Vlaanderen al jaren een 'Laat ze liggen' campagne en almaar meer gemeenten roepen hun inwoners op eraan mee te doen. Zie o.a.
https://radio1.be/laat-ze-liggen
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/laatzeliggen-campagne-laat-de-blaadjes-liggen-en-red-je-tuin/49820
https://www.natuurpunt.be/pagina/laat-bladeren-liggen
enz.

Uiteraard wil je paden blad-vrij houden om gladheid te vermijden. Op andere plaatsen zijn bladeren ideale schuilplaatsen voor de kleine beestjes die we zo heel hard nodig hebben in onze tuinen. Die beestjes zorgen er mee voor dat die bladeren worden afgebroken en zo je bodem helemaal gratis voeden en verbeteren. O.a. vogels weten ook dat onder die bladeren eten te vinden is, dus lok je ook nog eens vogels naar je tuin.
vrijdag 12 november 2021 - 22:51
dries944

Dries944

Intussen de bosch bladblazer universal garden tidy 3000 aangekocht in promo.
Eens getest op wat vochtige plataanbladeren. De machine zuigt goed maar als de bladeren heel nat zijn van de regen heeft hij wa meer moeite maar het lukt wel op de nog niet hoogste stand van de machine. De versnippering is ook goed,wat kleine en iets grovere stukjes. Alleen met de stelen heeft hij meer moeite omdat die nog bijna intact zijn. Heel kleine stukjes grind zou hij ook opzuigen als je de buis tot tegen de grond duwt. Als je te snel grote plataanbladeren opzuigt zal hij waarschijnljk wel blokkeren. Dus nie te gehaast. De blaasfunctie is ook goed.
De eerste indruk is dus goed.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 27 november 2021 - 19:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon