menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerbei boom snoeien

Ga naar meest recente reactie

corvus

Corvus

Hallo,

Al een aantal jaren snoei ik mijn moerbei boom door er in te klimmen met de snoeischaar en zo stug een dagje door te knippen.
Echter dit jaar dacht ik het te laten doen omdat ik niet zeker was of ik andere jaren wel goed had gesnoeid.
De eerste offerte was echter 500 euro zonder afvoer van materialen.
Een goede motivatie om er toch maar weer zelf in te klimmen.

Wellicht dat iemand mij hier advies kan geven over het snoeien.
De vraag is kan ik snoeien (zagen) bij lijn 1? Ik denk dat er dan niks meer groeit de volgende jaren.
Of moet ik na de eerste knoop snoeien (lijn 2). Dan krijg ik dus van die lelijke stompen met allemaal oude takken uiteinden.
Of moet ik na de derde knoop snoeien (lijn 3). Dan krijg ik straks 3 zijtakken aan die tak en wordt het een wirwar.

Wie heeft advies?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 4 november 2018 - 15:22
WiPe

WiPe

Wanneer je begint met het beheren van bomen als knotbomen, kun je dat niet zomaar terug draaien. In principe kun je die het beste snoeien op lijn 2, vlak na de knot. Je mag als basisregel aanhouden dat je die snoeit op de halve takdikte voorbij d eplek waar die tak is uitgeschoten.

Maar! Omdat je die in het verleden te hoog hebt gesnoeid, heb je zo'n rare stompen gekregen. Omdat die stomp nog niet zo erg dik is, kun je die dus nog terug snoeien op lijn 1. Die andere twijgen snoei je dan terug op de halve dikte voorbij de takbasis. Zelfs wanneer die dikkere stomp dan niet meer uitschiet, krijg je toch betere knotten.
maandag 5 november 2018 - 09:25
leerling

Leerling

Ik pik even in, omdat we ook een moerbei (Morus nigra) hebben.

Hier is dat een traag groeiende struik.

Ik had begrepen dat je die, buiten wat traditionele snoei (weghalen van dood hout en schurende takken), best ongemoeid liet?
dinsdag 6 november 2018 - 01:40
Tuinprins

Tuinprins

Er is een groot verschil tussen Morus nigra en Morus alba qua groeisnelheid. Morus nigra groeit langzaam. Deze bij voorkeur zo min mogelijk snoeien. Morus alba groeit snel (jonge exemplaren en dakvormen soms meer dan 2 meter per jaar) en hier is snoei wenselijk c.q. noodzakelijk.

Helaas worden nog steeds veel zwartvruchtende Morus alba's verkocht als zijnde Morus nigra. De Nederlandse naam van Morus alba is 'witte moerbei' en vaak wordt gedacht dat als je een moerbei hebt met zwarte vruchten dat het hier dan gaat om Morus nigra ('zwarte moerbei'). Meestal gaat het dan echter om een 'witte moerbei' (Morus alba) die zwarte vruchten geeft.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 6 november 2018 - 07:36
heup

Heup

beste tuinprins. daar heb ik echt wat aan! Als ik zwarte moerbeien heb kan ik dus best een witte moerbei hebben en andersom ook! Hoe kan je dan het verschil zien? alleen maar aan hoe snel hij groeit? ongeacht of het een boom, een knotboom, een treurboom of een struik is?
zaterdag 24 augustus 2019 - 15:12
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het onderscheid tussen een echte zwarte moerbei (Morus nigra) en een witte moerbei (Morus alba met witte of zwarte vruchten):

1. Het blad van Morus nigra is ruwer dan dat van Morus alba en glimt ook minder.
2. De winterknoppen van Morus nigra zijn een stuk groter en donkerder dan die van Morus alba.


De zwarte kleur van de vruchten of de bladvorm zegt niets tot zeer weinig over de identiteit van een moerbei.

Mijn inschatting is dat 95% van de zwarte moerbeien (Morus nigra) die via internet verkocht worden gewoon witte moerbeien zijn die zwarte vruchten geven. Bij zaden ligt dat percentage nog wat hoger.


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 augustus 2019 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon