menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten

Ga naar meest recente reactie

Dominic77

Dominic77

Dag mensen,
na jaren van verbouwingen binnen in huis is het eindelijk tijd om de tuin mooi te maken.

De eerste projektjes worden een rechthoekige border van 8m op 1m.
De andere een border van 2m op 2m.

Van planten ken ik echter niet veel. Ben momenteel het internet aan het afschuimen naar wat me mooi lijkt, bij elkaar past, zon/schaduw, bloeitijden,.... Maar als je er niet veel van kent is dat een oneindige put.

Misschien dat jullie me wat op weg kunnen helpen.
De strook van 8m grenst aan een kiezelvak aan de ene kant en een betonnen schutting aan de andere kant. Hier staat in de zomer de zon op van 10u tot 15u ongeveer. Hierin zou ik graag met 2 laagjes werken als dat kan in deze ruimte. Iets dat wat hoger mag komen (+/-1,5m) en iets grondbedekkend. Moet niet te zot worden, deze strook mag wat strakker ogen en liefst iets dat doorheen het hele jaar mooi oogt.
Ik dacht zelf misschien aan hortensia's in combinatie met iets anders.

De andere border is een vak van 2m op 2m, met zon van smorgens tot smiddags.
Hierin zou ik een mooi siergras willen planten als blikvanger en rondom wat kleinere plantjes. Misschien wat lavendel, of wat verschillende dingen zodat er altijd wel iets in bloei staat?

Kunnen jullie me wat tips geven van soort planten? En waar ik eventueel nog rekening mee moet houden?

zaterdag 27 oktober 2018 - 14:15
satomi

Satomi

Voor de lange border is goudaardbei (Waldsteinia ternata) een goede, wintergroene bodembedekker. Groeit vlot dicht, geeft gele bloemen in het voorjaar en krijgt als het kouder wordt deels rood blad. Hortensia past er goed bij, maar veel soorten worden breder dan 1 meter na een jaar of 3. Er zijn soorten die slanker blijven maar die worden dan ook minder hoog. http://pflanzendb.elcms.net/content/e152/e154/?pid=14&type=shrub

Een blikvangend siergras is prachtriet, bv. Miscanthus sinensis 'Ghana' met een schitterende herfstkleur en 's zomers rode halmen. Wordt tussen 1.50 en 2 meter hoog.
https://www.flevosiergras.nl/webshop/siergrassen/miscanthus-sinensis-ghana/

Je kan er lavendel bij planten als de bodem genoeg kalkrijk is, maar ga eens kijken naar beelden van tuinen van Piet Oudolf. Daar vind je genoeg inspiratie voor mooie vaste planten die er goed bij passen.
zaterdag 27 oktober 2018 - 15:27
satomi

Satomi

Waar je rekening mee moet houden is dat je planten kiest die passen bij de grondsoort en zuurtegraad van de bodem. En ook de zontijden zijn belangrijk; een schaduwplant kan niet in de volle zon ( zo'n 6 á 8 uur zon) en omgekeerd. De vochtigheid van de bodem is ook belangrijk. De ene plant heeft graag droge voeten in zomer en winter, de ander heeft vochtige grond nodig. De meeste planten willen geen natte voeten, zeker 's winters niet.

Kijk ook eens bij tuinen in de buurt wat er staat en het goed doet. Als je een plant ziet die je bevalt kan je vragen naar de naam of je maakt er een foto van en vraagt het bij de Plantenherkenner op deze site.
zaterdag 27 oktober 2018 - 15:35
Dominic77

Dominic77

Dank je voor de tips, Satomi!

Stel dat ik de hortensia's zou laten voor wat ze zijn, en hier een rij lampenpoetsersgras zou zetten. Is hiermee de m breed gevuld of is er nog ruimte voor een bodembedekker? De goudaardbei ziet er leuk uit. De kiezel is echter een beige/gele spit en ik zou hier liever iets blauw bloeiend tegenaan zien. Maar als de meter met het siergras vol is, is het ook goed.

De bodem is hier trouwens aan de zure kant.

En bedankt voor je tip naar Piet Oudolf, ziet er prachtig uit allemaal.

Morgen maar eens een bezoekje brengen aan het plantencentrum om verder ideetjes op te doen.
zaterdag 27 oktober 2018 - 16:35
satomi

Satomi

Er zijn zeker Pennisetum cultivars die een meter breed worden op den duur. Maar dat duurt wel een paar jaar. Wil je de hele meter opvullen, dan kan je ook kiezen voor een lagere soort, die je dan in dubbele rijen planten. En wel op deze manier https://www.haagbeuken.nl/wp-content/uploads/2014/02/7-planten-per-strekende-meter-2014-300x142.jpg

Wil je iets wat blauw bloeit, kijk dan eens naar gentiaan-ereprijs, Veronica gentianoides. Blijft ook groen en heeft mooie blauwe bloemen in het voorjaar. Of Veronica austriaca 'Knallblau'. Blijft niet groen maar is wel mooi blauw! Beide zijn hier te vinden: https://www.guidovandesteen.be/nl/planten_VERONICA_Plantaginaceae_Ereprijs_305.aspx
zaterdag 27 oktober 2018 - 17:13
satomi

Satomi

Overigens, de meeste siergrassen hebben veel zon nodig. Of 5 uur genoeg is licht aan het lichthoeveelheid die ze krijgen. Van 11.00 uur tot +/- 16.00 uur is er het meest intense zonlicht. Dit nog even als extra info.
zaterdag 27 oktober 2018 - 18:25
WiPe

WiPe

De website vasteplant.be heeft een heel handige zoekfunctie voor het selecteren van vaste planten.
zondag 28 oktober 2018 - 10:08
Dominic77

Dominic77

We zijn vandaag eens gaan rondneuzen in het plantencentrum.
Voor de lange strook ga ol het simpel houden met siergras 'Hameln' die ik op een dubbele rij zal planten zoals voorgesteld. Daar komt normaal het meest intense licht van de dag op.

Voor het vak van 2m op 2m ben ik nog niet uit, heb een paar dingen genoteerd in het plantencentrum. Ik zou daar graag iets solitair zetten met wat kleinere laagjes ervoor, zodat er langere tijd bloei is. De knallblau is alvast genoteerd.

Thx ook WiPe voor de handige link.

De grond is hier zuur. Volstaat het dat ik daar compost doorheen meng of beter een paar zakken bodemverbeteraar?
zondag 28 oktober 2018 - 17:02
satomi

Satomi

In principe is compost prima. Je moet wel kijken dat je plantenkeuze bij de zuurtegraad van de bodem past. Niet alle planten gedijen goed op zure grond. Lavendel bv., al kan je daar soms met wat kalk wat aan doen. Maar een teveel aan kalk op zure grond kan bepaalde elementen vastleggen waardoor ze niet meer als voedingstof beschikbaar komen.
zondag 28 oktober 2018 - 17:57
Dominic77

Tekst aangepast

Dominic77

Het bordervak is ondertussen wat groter uitgevallen naar 2m op 3m.
Ik heb vanalles opgezocht en heb een reeks planten gekozen.
Ik vraag me alleen af of het niet teveel gaat zijn en of alles mooi bij elkaar gaat passen.
De border staat in halfschaduw en de grond is eerder zuur.

-festuca glauca intense blue
-dusky crug
-leliegras big blue
-skimmia japonica
-astilbe arendsii fanal
-prachtriet
-brunnera macrophylla

dinsdag 13 november 2018 - 20:46
satomi

Satomi

In principe past alles goed, alleen een kanttekening bij de Festuca: het eerste jaar gaat nog wel, maar eigenlijk is dat meer een plant voor in grind o.i.d. want de onderste bladeren gaan snel rotten op natte grond.

Bovendien kan die van binnenuit ook deels wegvallen op nattere bodems. Dan is Sesleria een betere keus.

Miscanthus wordt op den duur 1 meter en wat meer in doorsnee, Skimmia doet dat na een jaar of 5 á 10 jaar ook afhankelijk van de grootte van de gekochte plant, de rest, 4 vierkante meter kan je dan met vaste planten opvullen; een kwestie van aantallen.
zaterdag 17 november 2018 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon