menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tussen gazon

Ga naar meest recente reactie

AD_Kor

AD_Kor

Hallo,

volgend jaar willen we ons gazon laten aanleggen. Ik heb nu onze voortuinstrook onkruidvrij gemaakt en volledig omgespit zodat het er weer proper bij ligt. Pure aarde zonder onkruid. Enig idee hoe ik dit goedkoop proper hou tot midden volgend jaar? Ik had eerst gedacht aan een worteldoek maar dit blijkt toch niet zo efficiënt te zijn als eerst gedacht?

Uiteraard een zo goedkoop mogelijke oplossing aangezien de aanleg ervan voldoende geld zal kosten
donderdag 25 oktober 2018 - 15:59
pplakke

Pplakke

Met een cultivator ook drietand genoemd eens door gaan kom je al ver zeker als je het in 2 richtingen doet. Doe dit als ze een droge winderige periode geven, droogt de grond niet echt snel na een paar dagen nog eens snel harken dan zal het meeste jonge onkruid wel afsterven.
donderdag 25 oktober 2018 - 21:52
leerling

Leerling

Afdekken met elkaar goed overlappende lagen (bruin) karton of krantenpapier en daar eventueel een laag stro/herfstbladeren/grasmaaisel... op. Als je ze straks elders in de tuin kwijt kan, zou je er ook een laag houtsnippers of schors kunnen op doen.

Bedoeling is de grond eronder donker te houden, zodat de zaden die nog in de grond zitten (en die zijn er altijd) geen uitnodiging krijgen om te gaan kiemen. Zaden die komen aanwaaien, kunnen niet diep wortelen en trek je zo weer uit. Het karton/papier gaat samen met de bovenlaag composteren en helpt om straks je grond een stukje vruchtbaarder te maken. Wat er nog zou overschieten kan je gewoon onderspitten.

Houtsnippers en schors spit je beter niet mee onder. Die zullen ook wel composteren, maar daarbij onttrekken ze stikstof uit de grond, en die heeft je gazon net nodig.

vrijdag 26 oktober 2018 - 21:58
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Karton heeft eigenlijk als doel om onkruid te doden als je dit kort maait en dan karton + houtsnippers doet. Zo dat je eigenlijk niet het werk hebt om alles uit te wieden of in de plaats van gif voor wie dit niet wil gebruiken. Als er al gewied of om gespit is heeft dit weinig zin om nog karton te gaan gebruiken. Ook houtsnippers voor 1 winter is wel veel werk, maar dat is niet de hoofdreden dat ik de drietand aanraad. Als je de onkruid zaden afdekt blijven ze leven onder de schors. Maak je dan volgend jaar alles in orde komt dit zaad in het licht en kiemt het samen of sneller dan je gazon zaad. Als je woelt met een drietand komt het inderdaad op maar wat opgekomen is moet je ook zorgen dat dit dood gaat. Door op winderig weer te doen en desnoods nog eens harken na een paar dagen dan sterft het jonge onkruid. Door dit een aantal keer te herhalen put je al een heel deel van het zaad uit = vals zaaibed https://www.cruydthoeck.nl/vals-zaaibed/t370 .
Als je dan gras gaat zaaien moet je niet meer opnieuw gaan spitten of frezen of zo enkel
oppervlakkig los harken, want anders haal je weer zaad boven uit diepere lagen en was je werk voor niets.


zaterdag 27 oktober 2018 - 18:51
leerling

Leerling

Pplakke heeft gelijk dat je, door de grond een paar keer om te woelen, de zaden die in de grond zitten kan boven halen en, eens dat ze ontkiemd zijn, alvast dat onkruid kan wegwieden/harken. Als je dat een paar keer na elkaar doet, ga je een flink deel van de bestaande zaden opruimen.

Volgens mij heeft het daarnaast nog altijd zin om, in jouw geval, toch ook dat kartonsysteem toe te passen. Je wil pas mid volgend jaar gazon aanleggen. Op die tijd kan er heel wat nieuw zaad komen aanwaaien.
En zoals ik al schreef, het systeem helpt meteen ook je bodem te verrijken.
zondag 28 oktober 2018 - 00:49
pplakke

Pplakke

Het nieuwe zaad dat volgend jaar aan waait zal ook mee op die manier afsterven door het vals zaaibed te herhalen tot vlak voor zaaien. In de winter kiemt er sowieso weinig het drietanden /harken is pas als de grond voldoende opdroogt late lente/zomer. Het karton gaat na een natte winter deels vergaan zijn waardoor zaad van volgend jaar er deels door gaat vallen als je het probeert weg te nemen. Waar afdekken misschien wel beter voor is om de grond structuur losser te houden. Maar dit gaat ook met een dunne laag gras maaisel frequent gemaaid zonder in zaad te staan uiteraard, of misschien nog beter laagje compost.



zondag 28 oktober 2018 - 08:18
Petrus 53

Petrus 53

Ik zou gewoon als je weet dat het snachts gaat vriezen nog een keer overdag de grond goed los maken dan vriest het wel dood is mijn idee he.
zondag 28 oktober 2018 - 09:31
AD_Kor

AD_Kor

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga een schoffel aankopen en wellicht met zwarte plastic werken tot volgend jaar.
zondag 28 oktober 2018 - 20:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon