menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollengaas

Gunther21

Gunther21

Hallo

Heeft er iemand ervaring met mollengaas? We hebben vrij veel last van mollen
We krijgen ze wel (na enige tijd) gevangen maar ze richten telkens een ravage aan en zijn het herstel van putten en kuilen beu. Telkens als het er weer 'goed' uitziet komt er weer een mol...

donderdag 18 oktober 2018 - 17:12
leerling

Leerling

Nog geen ervaring.
Hoe wil je dat gebruiken?

Ook hier veel putten en kuilen, maar zeker ook van woelratten/woelenmuizen, want mollen vreten - voor zover ik weet - niet aan bloembollen of aan wortels van planten.

We zijn door die woelbeesten al verschillende planten kwijt geraakt (boerenjasmijn, honingbes, tulpen, bieslook, plukselder...).

Ik zet desondanks liever geen vallen. Mollen eten o.a. ook de jongen van die andere woelbeesten en helpen ze zo mee in toom te houden.
En tenzij er in de ruime omtrek geen soortgenoten wonen, heeft het doden van die woelbeesten weinig zin. Zoals Aristoteles al wist: de natuur heeft een hekel aan leegte (horror vacui).

De vierkantemeterbakken, waar we groenten en kruiden in telen, hebben ondertussen allemaal een bodem van volièregaas en dat schijnt genoeg te zijn om ze tegen te houden.
Ik hoop deze herfst een nieuwe jasmijn te planten in een heel ruim plantgat afgezoomd met hetzelfde gaas.

En die bulten en kuilen? Het zand van de bulten gebruiken we om de kuilen op te vullen. Het gras en het (on)kruid groeit er wel weer door.
Verder nooit begrepen wat mensen zo mooi vinden aan een strak biljartlaken. Onze tuin zal nooit een voorbeeldtuin zijn, maar er zit heel veel leven in (in de late lente/vroege zomer zagen we er zelfs vuurvliegjes), en daar mag ik van meegenieten.
vrijdag 19 oktober 2018 - 00:42
Gunther21

Gunther21

Hallo

Eerst een vooral dank je voor je reactie! Wij zouden ons gazon dan opnieuw aanleggen en het mollengaas toepassen, voor ons hoeft het ook geen biljart laken te zijn , maar buiten het herstel is het ook met kleine kinderen die ofwel niet op het gras kunnen komen doordat het bij gezaaid is of wel omdat ze er anders hun beentjes breken door vooral die putten...

vrijdag 19 oktober 2018 - 08:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon