menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolsters opruimen

Ga naar meest recente reactie

Crupa

Crupa

Hallo,

Ik heb 3 grote kastanjebomen in de tuin staan en daarom natuurlijk ook heel veel bolsters op het gras tijdens de herfst.

Heeft er iemand ervaring met een bladzuiger om die te verwijderen?

Bedankt!
vrijdag 28 september 2018 - 06:17
Patrikc

Patrikc

Met een hark, met handschoenen, tuinieren is een werkwoord, lekker genieten in de gezonde buitenlucht.
vrijdag 28 september 2018 - 09:39
jdcoster

Jdcoster

Ze zijn, gemengd met bladeren en gras, ook prima grondstof voor het maken van compost.
vrijdag 28 september 2018 - 10:47
Crupa

Crupa

De hark optie kennen we

Maar ik zoek dus naar ervaringen met andere oplossingen, zoals bv bladzuiger...
Zijn die krachtig genoeg om bolsters op te zuigen?
En kan bv de vermaler/mulscher die de baas?

(daarna te gebruiken als compost)

bedankt!
Stefaan
vrijdag 28 september 2018 - 12:01
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Uit nieuwsgierigheid: je schrijft: "De hark optie kennen we."
Je zoektocht naar wat anders geeft aan dat die optie niet voldoet. Misschien kunnen we beter helpen als je verduidelijkt waarom je dat geen goede oplossing vindt?

Een bladzuiger is, zoals de naam aangeeft, gemaakt om bladeren op te zuigen.
Je hebt ook bladblazers, waarmee je bladeren op een hoop kan blazen.

Je wil met die toestellen bladeren verplaatsen. Niet bv. de kiezels die je misschien bladvrij wil maken.

Vergelijk het gewicht van een bolster met een blad en een kiezel en je hebt je antwoord.

Verder nooit begrepen wat mensen zo leuk vinden aan bladzuigers of -blazers. Die dingen
- zijn heel wat duurder en zwaarder dan een grashark
- zijn zowel in productie als in gebruik en na afdank, een pak belastender voor het milieu
- maken een hels lawaai (jij zet - hopelijk - oorkleppen op, maar heb je er ook voor je buren of voor de dieren in de buurt?)
Ik ben met mijn hark sneller klaar dan mijn buur met zijn bladblazer.

Wat ik, lekker stil, bij elkaar hark gaat gewoon de compostbak in, zonder vermalen. En de beestjes in die bak zorgen er, nog stiller, voor dat ik straks weer rijkelijk compost kan uitstrooien.

Als je met 'vermaler/mulscher' een grasmaaier met mulching functie bedoelt, die kan een deel van je bolsters opruimen, maar niet allemaal en sommige zullen maar deels vermalen worden.

Een overbuur heeft een oude tamme kastanjeboom in zijn tuin. Een solitair met een heel mooi gevormde kruin.
Eekhoorntjes, kraaien en waarschijnlijk ook ratten en muizen gaan met de meeste kastanjes lopen. De rest blijft gewoon liggen. Bodembeestjes zorgen ervoor dat wat overblijft weer wordt omgezet in vruchtbare grond. En af en toe duikt er hier een jonge boom op...
zaterdag 29 september 2018 - 14:16
Carib

Carib

Ik denk dat een bladzuiger geen optie is. Wellicht is een notenroller een mogelijkheid? Die vermaalt ze weliswaar niet, maar als je ze op een hoop zet, zullen ze uiteindelijk ook wel composteren. Het duurt alleen iets langer.
maandag 1 oktober 2018 - 16:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon