menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Boom/losse haag/haagbosje

leerling

Leerling

De gemeente gaat onze straat heraanleggen en daarbij gaat waarschijnlijk een van onze bomen sneuvelen. Een beetje gemengde gevoelens: 't is een oude, geknotte Prunus serotina (een invasieve exoot), waarvan de stam dik begroeid is met klimop.
Ik probeer die om de 2 jaar te snoeien, zodat hij niet in bloem komt en geen vruchten aanmaakt (en ik de takken nog doorgeknipt krijg).
De boom is een uitvalbasis (mogelijk ook de nestplaats) voor een van de roodborstjes die me goed in 't oog houdt wanneer ik aan het wieden ga. (Meestal valt er dan wel wat mee te pikken.)
Verder groeien de takken hoog genoeg om de inkijk vanuit een buurhuis te belemmeren en zorgt de boom voor wat schaduw, zodat aan zijn voet een paar schaduwminnende planten kunnen groeien.

Nu is het dus stilaan uitkijken naar een andere boom die na de wegenwerken in zijn plaats kan komen.

Die zal in droge, eerder zure zandgrond komen te staan, in volle zon en moet echt goed winterhard zijn. Als die ook nog wat kan betekenen voor onze bestuivers en/of tuinvogels, dan is dat mooi meegenomen.
Bij voorkeur heeft die weinig of geen onderhoudssnoei nodig.

'k Ben hier in de Plantengids aan het snuffelen geweest, maar bomen die er op het eerste gezicht geschikt uitzien, zijn dikwijls traag groeiend, moeilijk te vinden (zeker op een al redelijke beginhoogte), of staan op de concensuslijst van invasieve exoten die het in dit type grond al te goed zouden doen.
Corylus colurna 'Te-Terra Red' (boomhazelaar) is een kanshebber (al hou ik meer van bomen met groene bladeren). Er zitten hier ook eekhoorntjes en gaaien die alvast ook de noten lusten.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Schlehenbusch.jpg doet me ook dromen van een losse haag/haagbosje.
Zo'n bosje kan zo'n 7mx6m kunnen krijgen, maar zou niet veel hoger mogen worden dan 4 tot 5m.

Heeft iemand suggesties/bedenkingen/tips?
vrijdag 7 september 2018 - 00:36
Patrikc

Patrikc

Dat sleedoornbosje dat je laat zien lijkt me perfect, een weldaad voor de biodiversiteit, je zal die vogelkers snel vergeten zijn.

Die heet kalkminnend te zijn, maar hier in mijn omgeving op droge toch eerder zure zandgrond gedijt die perfect.

En een grote plus zijn de sleepruimen op jenever
vrijdag 7 september 2018 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon