menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid is dit?

Ga naar meest recente reactie

Sclauwe

Sclauwe

Hallo,

Weet iemand welke onkruid dit is in ons gazon en hoe we er vanaf raken?

Alvast bedankt!
Steven

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 30 augustus 2018 - 17:08
Marei

Marei

Ik geloof dat dit varkensgras is...…...en hoe je er vanaf komt?
Op de knieën en met wortel en al er uit halen!
donderdag 30 augustus 2018 - 17:12
Tuinprins

Tuinprins

Schapenzuring (Rumex acetosella). Dit verspreidt zich via uitlopers. Ieder stukje van de uitloper die achterblijft wordt een nieuwe plant. Hierdoor is dit onkruid zeer lastig kwijt te raken. Veel zuringsoorten kunnen bestreden worden met MCPA (gif!) maar ik weet niet of dat ook voor schapenzuring geldt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 30 augustus 2018 - 17:24
vuurdoorn

Vuurdoorn

Dat is toch krek het zelfde meneer prins maar er zijn niet veel mensen die het varkensgras nog kennen
donderdag 30 augustus 2018 - 20:29
leerling

Leerling

@Vuurdoorn
De reden waarom we meestal de wetenschappelijke namen gebruiken, is omdat een nederlandse naam soms gebruikt wordt voor verschillende planten.

Met varkensgras wordt meestal Polygonum aviculare bedoeld. Het is een veelvoorkomend plantje, dus ik weet niet waarom je schrijft dat er niet veel mensen zijn die het nog kennen.

Dit is inderdaad Rumex acetosella, ofte schapenzuring.

Hoe dan ook, zeker niet "krek het zelfde", meneer Vuurdoorn.

Zolang je geen gif gebruikt kan je het door je slaatjes doen. (Met mate, want bevat oxcaalzuur.)
Zelf wied ik het gewoon weg en probeer zoveel mogelijk van de wortel mee te krijgen. Wat in het gras staat, wordt gewoon mee afgemaaid.
donderdag 30 augustus 2018 - 21:42
vuurdoorn

Vuurdoorn

amai wat een lange tenen hier , en waarom meneer Vuurdoorn ????
donderdag 30 augustus 2018 - 22:00
leerling

Leerling

Waarom meneer prins?
donderdag 30 augustus 2018 - 22:21
Sclauwe

Sclauwe

Bedankt iedereen. we hadden er veel uitgetrokken, maar ze blijven komen...
donderdag 30 augustus 2018 - 22:27
vuurdoorn

Vuurdoorn

Sterkte ermee Sclauwe
donderdag 30 augustus 2018 - 22:30
leerling

Leerling

Wat ik probeer te doen is van de buitenste rand naar het centrum te wieden, en elke keer opnieuw terug de buitenste randen na te kijken. Zo probeer ik alvast om verdere uitbreiding tegen te gaan.
En zoals al geschreven, probeer ik de wortels te volgen en die zoveel mogelijk te verwijderen (zo kom ik ook dikwijls jonge plantjes tegen die op dezelfde wortels groeien).
Ik ga er verder vanuit dat als je volhoudt, de overblijvende wortels uitgeput geraken en geen nieuwe planten meer kunnen maken. Maar dat is een veronderstelling.



donderdag 30 augustus 2018 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon