menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras groeit door worteldoek

Ga naar meest recente reactie

Tekar

Tekar

Een tijd geleden heb ik worteldoek met houtschilfers in onze voortuin gelegd. Nu heb ik groet dat er grassprieten gewoon los door de worteldoek groeien (zie foto). Heb ik een fout gemaakt met de voorbereiding of is dit gewoon een slechte worteldoek?

Alvast bedankt,

Tom

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 29 augustus 2018 - 16:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Worteldoek doet zijn naam eigenlijk oneer aan, want het houdt geen wortels tegen, het houdt alleen blad-en stengelgroei tegen, tenminste in 't beste geval.

Dat onkruid is bovenop de worteldoek beginnen groeien, in die houtsnippers, en de wortels gaan met gemak door de openingen in de worteldoek.
Onkruid dat onder de doek in de grond begint te groeien maakt meestal geen kans.

Had je kunnen vermijden door bovenop de worteldoek geen houtsnippers te leggen.

Terzijde, ik vind worteldoek een slechte oplossing, en zou alleen de laag houtsnippers gelegd hebben.
woensdag 29 augustus 2018 - 16:37
Ken M

Ken M

Wat Patrikc zegt,
Zaadjes zijn terechtgekomen in de houtsnippers en komen niet van onderuit.
Als je nu of in slecht geval binnen paar weken/maanden het gras wil verwijderen is het een lastige klus.
De graswortels zullen helemaal vergroeid zijn met het worteldoek wat verwijderen moeilijk(er) maakt en meer kans dat een deel van de wortels blijft zitten dat later weer zal groeien.

Ben ook van mening dat enkel houtsnippers een betere oplossing is ( en eventueel eerst een laag van dat rolkarton eronder) .
Er zullen ook zaden terechtkomen op de houtsnippers maar zal veel makkelijker te verwijderen zijn doordat de wortels een veel slechtere houvast hebben.

Ken
woensdag 29 augustus 2018 - 18:08
Tuinprins

Tuinprins

Dit is de nieuwe groei van kweekgras. Deze grassoort verspreidt zich via witte wortels ('witte schoenveters'). Voordat je het gronddoek gelegd hebt, had je die witte wortels met een riek allemaal moeten verwijderen want ieder stukje wortel dat achterblijft vormt een nieuwe plant die uitlopers vormt etc.

Nu zul je met een onkruidbestrijdingsmiddel aan de gang moeten. Kies wel een middel dat ook kweekgras dood (RoundUp bijv. ) anders heeft het niet zoveel zin.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 29 augustus 2018 - 21:13
pplakke

Pplakke

In losse houtsnippers haak je met een voegen krabber met haak snel onder de wortel. Nu zit je met die doek en geraak je dus niet meer aan de wortel. Op het eerste zicht zie ik nog niet veel verteerde snippers. Heb je voor je die doek plaatste het onkruid gewoon afgemaaid ? Want je ziet het echt er door priemen en weinig wortel vertakking boven op de doek. Dit duid in mijn ogen op oud kruid dat van onder uit komt .

Hoe je dit oplost is vermoedelijk de doek wegnemen. En dan karton onder de snippers zo als ken m al aan geeft. Dit gaat de onkruiden doden tegen de lente en nadien breekt het af.Eigenlijk zijn die doeken sinds het verbod op glyfosaat totaal nutteloos. Maar toch staat dit elke week in de folder alsof het een wondermiddel is.
woensdag 29 augustus 2018 - 21:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon