menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Newbie (echt wel) en immense tuinaanleg

Ga naar meest recente reactie

DJSirMatthew

DJSirMatthew

Korte samenvatting: huis gekocht in 2013, in het huis renovaties gedaan, tuin matig onderhouden tot 2015, daarna niet meer. 1400m² die we nu willen aanpakken. Al iets meer bos dan tuin. Idee: alles kappen (m.u.v. fruitbomen) en verhakselen en uitstrooiien over ganse tuin.

Ja, ik heb al eens gras gemaaid, kleine sparren geveld met een kettingzaag en rondgelopen in de moestuin van ons vader. Bij aankoop van het huis in 2013 was er een vijver, die heb ik meteen leeg gemaakt(kleine kindjes). Maar tot daar stopt mijn "tuinervaring". Omdat het nooit nodig was, er de tijd/plaats niet voor was én er andere prioriteiten waren. Zo hebben we sinds enkele jaren vooral renovaties gedaan om onze leefruimte binnen in orde te zetten. Dit loopt nu stilaan ten einde, inclusief terras. Dus wil ik nu onze tuin (ondertussen deels bos) aanpakken. In totaal gaat het toch om ongeveer 1400m² (12m breed, 120 meter lang). Ik heb wel een beetje een idee wat ik(ps: de vrouw des huizes ) doen wilt maar wil de tijd nemen om me goed voor te bereiden en vooral goed te informeren. En ik dacht: waar beter dan op een tuinforum?

De bedoeling is om het zo ecologisch mogelijk te houden. Door het natuurlijk "verwilderen" (what's in a name) hebben we toch al eens leuke tuindiertjes tegengekomen zoals padden, egels, vele verschillende vlinders (er staan een paar vlinderstruiken) en minder leuke (aantal kruisspinnen is niet te tellen, toch wel wat mierennesten en ook een tekennest). We hebben 2 beken langs onze tuin lopen (van huis naar tuin gekeken aan de linkerkant en de achterkant). Er staan een 50-tal dennen, 3 immense krulwilgen, enkele pruimenbomen, perenboom, appelboom, bessenstruiken (ook wilde), vlinderstruiken, een soort haag, rododendron, etc.

Spijtig genoeg ligt er ook nog wel wat beton in onze tuin (rechterkant een pad dat tot een betonnen vlakte reikt, wsl bedoelt om tuinhuis ofzo op te zetten en achteraan links staat een tuinhok uit asbest ook op betonnen plaat). De omheining is van betonnen platen met betonnen palen en/of stalen palen en bekaert draad die zijn beste tijd heeft gehad.

Onze eerste idee was om zoveel mogelijk te werken met de bestaande elementen maar het beperkt ons te hard en de kans dat we niet tevreden zijn met het eindresultaat is groot. Daarom ben ik zelf voorstander van tabula rasa en om de grond in de tuin de kans te geven even te "herstellen". Ook omdat we achteraan een moestuin + serre willen zetten.

Dus, m.u.v. enkele fruitbomen en 2 van de 3 krulwilgen, wil ik al de rest verwijderen. Beginnen met de beton. Hoewel we in het eindresultaat ook 2 tuinhuizen voorzien, is dat niet noodzakelijk waar de betonnen platen nu liggen. Maar afhankelijk van hoe moeilijk het verwijderen gaat, kan het zijn dat we hier toch voor een compromis kiezen (mijn rug is me ook nog iets waard ).

Daarna zou ik al ongewenste bomen, struiken, etc. snoeien en kappen. Wortels uit de grond (in de mate van het mogelijke, geen idee hoe diep de wortels gaan van sommige bomen). Vervolgens zou ik langs de beken de bestaande omheining weghalen en vervangen door takkenrillen. Ik dacht eerste stukken stammen van de bomen te gebruiken als paaltjes hiervoor maar denk dat onbehandeld hout in de grond stoppen niet lang zal mee gaan? Hoe dan ook, hier komen dus de minder dikke takken in terecht (tot 4-5cm diameter). Egels houden daar blijkbaar van. De dikke takken en stammen (groter dan 10cm diameter) zou ik willen houden als brandhout. De "medium" takken (tussen 4 en 10 cm diameter) zou ik dus door een hakselaar draaien en dit over de ganse tuin uitstrooiien. Als ik niet genoeg houtsnippers heb, zou ik volgende volgorde verkiezen:
1. Waar er beton lag om deze grond er zo snel mogelijk bovenop te krijgen?
2. Waar de moestuin komen gaat om de grond zo vruchtbaar mogelijk te maken?
3. Waar we planten, borders, etc willen voorzien?
4. De gras en speelzones

In het voorjaar zouden we het voorste stuk van de tuin dan willen laten inzaaien. Is dat voldoende tijd of wachten we beter nog een jaar? Waarschijnlijk zijn er andere handelingen die moeten gebeuren voor het uitstrooiien van de houtsnippers of er na?

Zoals je lezen kan, een serieuze olifant die misschien best in stukjes aangepakt wordt. Foto's kunnen aangeleverd worden om een beter beeld te krijgen van de tuin, bepaalde planten/zones/...

PS: De éne krulwilg die we kwijt willen, gaan we niet zelf vellen, die is 10m hoog ofzo en dat laten we aan een professional over. De sparren zijn max 15 cm diameter dik en max 3m hoog. Dat lijkt ons (mist goeie voorbereiding en gezond verstand) wel haalbaar om zelf te doen.

vrijdag 24 augustus 2018 - 11:01
leerling

Leerling

'n Paar losse ideeën/tips/bedenkingen...

- Als je dikke bomen wil omleggen, heb je op veel plaatsen een kapvergunning nodig. Best eens informeren op het gemeentehuis voor iemand uit je buurt klacht indient.
- 'k Zou hakselhout eerder gebruiken om tuinpaadjes aan te leggen (op worteldoek), dan als bodemverbeteraar. Bij het verteren van hakselhout wordt veel stikstof uit de bodem verbruikt en die stikstof heb je net nodig voor je planten. Grond die een tijd braak heeft gelegen, heeft zichzelf meestal wat kunnen herstellen en heeft doorgaans geen nood aan bodemverbetering. Mocht dat om een of andere reden toch nodig zijn in jouw tuin (bv. waar je het beton weghaalt), dan kan je beter eens informeren op het containerpark. Dikwijls kan je daar goedkoop aan compost geraken. En eens je bezig bent met tuinieren zou je, met zo'n oppervlakte, zelf genoeg kunnen maken.
- Een takkenril is een prima idee. Je kan gerust de dikke takken van je bomen gebruiken als vertikale palen (een grondboor kost niet veel en is wel zo handig om ze in de grond te krijgen). Als ze beginnen rotten, kan je ze later vervangen door andere dikke takken die je op een droge plek opzij hebt gelegd, of door palen die je bv. in een doe-het-zelf-zaak van bouwmaterialen koopt.
- Denk zeker ook aan zelf composteren. We hebben twee open compostbakken (kan je ook maken met je takken) en een gesloten bak. Het nieuwe materiaal gaat in bak 1, wordt overgezet naar bak 2, en die gaat dan de gesloten bak in, waaruit we dan de compost oogsten. Daarnaast hebben we twee composthopen: eentje waar moeilijk verteerbaar spul op gaat (Amerikaanse vogelkers, klimop, mos...), samen met onkruid waar al zaad in zit, de andere met vooral bruin materiaal dat niet zo meteen de compostbak in kan. Als we veel groen materiaal in de bak willen steken, dan vinden we daar genoeg bruin materiaal om het te vermengen.
- Als je dikke bomen laat omleggen, kan je misschien de dikste stukken in schijven laten zagen om die te gebruiken als 'stepstones' op een tuinpaadje.
- Takken van een krulwilg kan je ook samenbinden, bv. om er een paasboom mee te maken. (Mijn schoonouders gebruikten ze als kerstboom: heel sober met een slinger van eenvoudige, witte lichtjes en ongeschilderde, glazen kerstballen erin.)
- Je kan de kop van de wortels van de bomen die je kapt/laat kappen ook laten wegfrezen. De diepere wortels kan je gewoon laten zitten. De wortels die eerder horizontaal lopen, kom je later vanzelf wel tegen. Degene die in de weg zitten haal je weg.
- Hoe er rekening mee dat je, als je de tuin in een keer grotendeels 'opruimt', dat veel van de beestjes die je nu gezien/gevonden hebt een ander onderkomen moeten zoeken en/of dood zullen gaan. Als je merkt dat dieren nesten hebben in je tuin, probeer dan ze niet te verstoren tijdens het broedseizoen.
- Heel zeker ook eens wat rondneuzen op Internet over hoe nuttig sommige van die beestjes zijn die je nu nog ongedierte vindt. (Mieren, spinnen, straks in je compost ook pissebedden, duizendpoten, springstaartjes...) Als je ze leert kennen, ga je ze niet (zo) eng meer vinden.
zaterdag 25 augustus 2018 - 19:14
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Leerling, bedankt voor je uitgebreide reactie en tips. Het hakselhout voor paden gebruiken was mijn eerste gedacht maar las toen ergens dat die "dode" grond er terug boven kon krijgen (Maw de gebetonneerde grond).

Composteren gaan we zeker doen en daar zit nog een leuke leerschool te wachten, zeker als ik je bezig hoor over de nuttige beestjes

Ivm kapvergunning, waren we al op de hoogte. Enkel 1 krulwilg willen we wegdoen, de andere 2 houden. Idd veel te doen met krulwilgtakken.

Mijn vrees is ook een beetje dat ala we tabula rasa doen, vele beestjes een ander onderkomen gaan zoeken. Geen idee of ze "gemakkelijk" terug komen. Ik veronderstel wel (afh van planten, etc)

Ivm wortels is het vooral die van de dennen. Wsl zijn de meeste relatief gemakkelijk te verwijderen.

Gisteren begonnen met de beton. Niet simpel. Vervelend als het huis niet zo goed gebouwd is (isolatie was bubbeltjesplastiek bv) maar alles in de tuin goed stevig is. Ook veel bakstenen, steengruis onder de beton. Dat wordt wsl wel wat grond aanvoeren...
zondag 26 augustus 2018 - 12:02
leerling

Leerling

Als je min of meer hele bakstenen vindt, kan je er kleine stapeltjes van maken. Ideale schuilplaatsen voor padden, hazelwormen... die straks mee je ongedierte kunnen helpen bestrijden.
Leg bv. drie bakstenen in de lengte tegen elkaar. Haal de middelste weg. Leg twee bakstenen dwars op de andere, zodat het gat dicht is. Je kan er dan, weer in dezelfde richting als de eerste stenen, nog een in het midden bovenop leggen, zodat je een mooi torentje krijgt en er nauwelijks nog water zal doorsijpelen.

Als je geen strakke tuin voor ogen hebt, kan je misschien ook wat hogere heuveltjes en diepere putten overwegen. O.a. vlinders schuilen graag achter heuveltjes als het weer wat ruwer is. Voor kinderen zijn het fijne verstopplaatsjes.
Het geeft je ook meer mogelijkheden om zowel planten te kiezen die graag droge voeten hebben als planten die liever wat gemakkelijker bij grondwater willen kunnen.
vrijdag 31 augustus 2018 - 23:45
leerling

Leerling

Nog een ideetje voor je wilgenhout: zelf oesterzwammen telen.
Zie bv. http://www.buitenlevengevoel.nl/zelf-oesterzwammen-kweken/
zaterdag 1 september 2018 - 23:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon